PRIORITY DIRECTIONS OF MANAGEMENT ACTIVITY OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS HEADS IN THE CONDITIONS OF ITS MODERNIZATION

Keywords: management activity, European scientific and educational space, clustering, commercialization of education, consulting, transfer center, center of advanced training and retraining of specialist

Abstract

The increasing efficiency of management of the heads of higher educational institutions in terms of its modernization is described in the article. The purpose of the article is to substantiate theoretically the priority areas for improving the efficiency of management activities of the heads of educational institutions, to determine the ways of their practical implementation in the modernization of higher education. The content of the article highlights the focus of management activities of the heads of higher educational institutions on the implementation of the innovative model that involves the integration of science, education, industry and business. Ways for increasing the efficiency of management the university leaders are revealed – integration into the European scientific and educational space, developing the directions of internationalization of educational and research activities of higher education institutions, introduction of new forms of higher educational management – technological transfering, clustering, commercialization, consulting, business-incubator, center of advanced professional training and retraining of specialists, creative laboratories and media studios. Peculiarities of modern forms of organization of educational activity of universities – dual education, demonstration exam, coworking are considered to be analysed. Research results: development and practical implementation of the innovative model of integration of science, education, production and business. Conclusions. Improving the efficiency of management activities of freelancers is achieved through the integrated use of the latest scientific, technical and educational projects, improving the structural organization of higher educational institutions, practical implementation of innovative models of modernization of higher education, creating new business structures, information and consulting centers. The complex functionality of the management activities of the heads of higher education institutions helps to accelerate the process of transforming real knowledge into technological innovations and innovative products, provides an opportunity to concentrate financial and material resources on intensifying the innovative activities of higher education institutions. For the successful operation of innovative products in higher education it is necessary to develop an effective organizational and economic mechanism of interaction between the two components of supply and demand – a key tool that determines the quality of higher education and ways to transform it in a market economy.

References

1. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р. № 1556-VII. Відомості Верховної Ради (ВВР). 2014. № 37–38. Ст. 2004. URL: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.
2. Про наукову і науково-технічну діяльність : Закон України від 26.11.2015. № 848. URL: http://www.zakon.rada.gov.ua.
3. Про інноваційну діяльність : Закон України від 04.07.2002. № 40-ІV. URL: http://www.zakon.rada.gov.ua.
4. Дєніжна С.О. Цифрові трансформації освітнього процесу вищої школи. Збірник тез Міжнародного податкового конгресу «Управління публічними фінансами та проблеми забезпечення національної економічної безпеки» (м. Ірпінь, 3 грудня 2020 р.). Ірпінь : Університет ДФС України, 2020. 1418 с. C. 707–711. Серія «Податкова та митна справа в Україні» ; т. 163).
5. Дєніжна С.О. Організація діяльності університетів із запобігання психічних розладів у студентської молоді в період пандемії. С.О. Дєніжна, М.О. Сова. Post-traumatic stress disorder//II international anterdisciplinary assembly, October 22-24, 2020, Kyiv, Ukrane. Evropean humanities studies: state and society, Issue 3 (II), 2020 – Polska Akademia Nauk (Przedstawiciecielstwo w Kijowe), pl.Defilad 1, 00-901 Warszawa, Poland, P. 150-165.
6. Загородній А.Г. Чи потрібен Україні Академічний університет? А.Г. Загородній, О.А. Кордюк, В.М. Шадура. Дзеркало тижня. 2016. № 21 (11–18 червня 2016 р.).
7. Інноваційні дослідницькі університети як чинник модернізації освітньо-наукової сфери та розбудови суспільства знань. Національний інститут стратегічних досліджень : Аналітична записка. URL: http://niss.gov.ua.
8. Кожем’якіна С.М. Інноваційна діяльність вищих навчальних закладів України: макроекономічна оцінка. Ефективна економіка. № 6, 2016. С. 46–54
9. Корсунский С.В. Инновационный бизнес как честный способ добычи денег из технологий. Наука та інновації. 2007. Т. 3. № 3. С. 68–71.
10. Неборский Е.В. Реконструирование модели университета: переход к формату 4.0. Интернет-журнал «Мир науки». 2017. Т. 5, № 4. C. 50–60
11. Пєтухова І.О. Проблеми і перспективи сучасної вітчизняної вищої освіти в контексті порівняльного аналізу болонської та української освітніх моделей. Актуальні проблеми освітнього процесу в контексті європейського вибору України : зб. матеріалів всеукраїнського круглого столу. Київ : КНУБА, 2018. С. 244–249.
12. Сова М.О. Проблеми розвитку вищої освіти України у контексті євроінтеграції. Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору. К. : Гнозис. Додаток 4, т. П (14). 2009. С. 113–117.
13. Університет у національній інноваційній системі : монографія /авторський колектив: Мешко Н.П., Поляков М.В., Суліма Є.М. Дніпропетровськ : Видавництво ДНУ, 2012. 434 с.
14. Суліма Є.М. Невідкладні завдання системи вищої освіти на новому етапі Болонського процесу. Вища школа : науково-практичне видання. № 11. 2010. C. 5–13.
15. Суліма Є.М. Проєктування стратегії розвитку вищої освіти як засіб модернізації освітньої галузі України на 2021–2031 рр. Вісник Запорізького Національного університету. Серія «Педагогічні науки», № 2, 2020. С. 176–187.
16. Neborsky E.V., Boguslavsky M.V., Ladyzhets N.S., Naumova T.A. Digital Transformation of Higher Education: International Trends. Advances in Social Science, Education and Humanities Research. International Scientific Conference “Digitalization of Education: History, Trends and Prospects” (DETP 2020). 2020. Vol. 437. P. 398–403.
Published
2021-09-08
How to Cite
Sulima, E. M., & Dienizhna, S. O. (2021). PRIORITY DIRECTIONS OF MANAGEMENT ACTIVITY OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS HEADS IN THE CONDITIONS OF ITS MODERNIZATION. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(1), 17-26. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-02
Section
SECTION VI. THEORY AND METHODOLOGY OF EDUCATIONAL MANAGEMENT