THE PROBLEM OF MOTIVATION ABOUT THE USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES DURING DISTANCE LEARNING IN QUARANTINE

Keywords: distance learning, distance learning in quarantine, online resource, online platform, technical support of learning, learning motivation, learning success, learning satisfaction

Abstract

The article is devoted to the problem of distance education in conditions of strict quarantine, namely the motivation to learn and educate in a pandemic. The aim of the article was to study the changes in the motivational sphere of students due to the transition to distance learning. The author analyzes domestic and foreign pedagogical experience of distance education. It has been found that the number of students involved in distance learning is growing every year, the amount of new information, electronic portals and web resources is growing. The author focuses on the principles underlying education. The principle of stimulating and motivating students' positive attitude to learning is described. The concept of motivation is defined and the basic researches on this subject are analyzed. It is found that adaptation to new modern information technologies requires the formation of various types of professional and personal competencies. Theoretical research methods are substantiated: analysis of scientific and educational-methodical literature for explanation of theoretical-methodological bases of research, surveys, analysis of products of pedagogical activity of students. To conduct the study, a questionnaire was developed, which consisted of five questions and allowed to identify important positions for the study such as learning satisfaction, problems in distance learning, their frequency, the dynamics of student achievement, analysis of various forms of learning. It was analyzed how the motivation of first- and fifth-year students changed during the transition to distance learning. The reasons for these changes have been clarified. It is established that the motivation of first-year students depends on personal qualities and abilities to learn, on the ability to maintain contact with the teacher and be in a group of peers. The main problems faced by students during distance education are identified, the frequency of their occurrence is analyzed and prospects for further research of the problem of distance education are outlined. According to the author, promising areas are the study of the problem of systematization and structuring of educational material on information portals, the formation of certain personal competencies of students and teachers.

References

1. Вдовенко І.С. Використання мережі Інтернет у навчальному процесі вищих навчальних закладів. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія «Педагогічні науки». 2010. № 137. С. 7–10. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2016_137_4.
2. Горбатюк Р., Туранов Ю., Рак В. Використання ресурсів мережі Інтернет студентами педагогічного вищого навчального закладу. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія № 5. Педагогічні науки:реалії та перспективи. 2015. Вип. 51. С. 80–86. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_5_2015_51_17.
3. Городинська І.В., Грабовський Ю.А. Особливості прояву мотивації юних спортсменів до занять спортивним туризмом різної спрямованості. Педагогічні науки. 2020. Вип. 91. С. 29–35. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2020-91-4.
4. Декусар Г.Г. Аналіз розвитку дистанційного навчання як сучасної форми інформаційно-освітнього середовища. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2020. Вип. 2(131). С. 80–86.
5. Іваненко С.В., Тищенко В.О. Інтерактивні технології дистанційного навчання в умовах пандемії. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2020. Вип. 2(131). С. 23–30.
6. Кудринська Х.В. Мотиваційні способи розвитку іншомовної комунікативної компетентності у майбутніх програмістів. Педагогічні науки. 2020. Вип. 91. С. 74–80. DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2413-1865/2020-91-10.
7. Кузнецова О.В. Дистанционное обучение: за и против. Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2015. № 8–2. С. 362–364.URL: https://applied-research.ru/ru/article/view?id=7101 (дата звернення: 18.01.2021).
8. Новікова В.Є. Стан сформованості мотиваційно-ціннісної компоненти професійної компетентності фахівців переробних і харчових виробництв. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2020. Вип. 1(130). С. 107–113. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2020-1-14.
9. Носкова М.В., Шуплат Ф.І. Оцінювання ефективності впровадження змішаного навчання в умовах сучасного освітнього процесу. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2020. Вип. 2(131). С. 38–44. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2020-2-5.
10. Рудичик О.М. Предметно-мовне інтегроване навчання як засіб підвищення мотивації до навчання. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2020. Вип. 2(131). С. 116–121. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2020-2-15.
11. Турок О.С. Екологічна освіта в умовах дистанційного навчання під час карантину в середніх школах Словацької Республіки. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2020. Вип. 3(132). С. 159–165. DOI: https://doi.org/10.24195/2617-6688-2020-3-18.
12. Опанасенко Я. Особливості педагогічної компетентності викладача в умовах дистанційної освіти в Україні. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К.Д. Ушинського. 2020. Вип. 4(133). С. 15–21.
13. Gilman, R., & Anderman, E. (2006). Motivation and its relevance to school psychology: An introduction to the special issue. Journal of School Psychology. № 44. Р. 325–329; URL: [Web of Science ®].
14. Monica Turturean. Current sssues of motivation-smplications for an education of excellence. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2013. № 92. Р. 968–972. URL: https://eric.ed.gov/?id=ED541206.
15. Murphy, K., & Alexander, P. (2000). A motivated exploration at motivation terminology. Contemporary Educational Psychology. № 25. Р. 3–53. URL: [Web of Science ®]
16. Rosenzweig, E.Q., & Wigfield, A. (2016). STEM motivation interventions for adolescents: A promising start, but further to go. Educational Psychologist. № 51(2). Р. 146–163. URL: [Web of Science ®]
17. Walkington, C. (2013). Using adaptive learning technologies to personalize instruction to student interests: The impact of relevant contexts on performance and learning outcomes. Journal of Educational Psychology. № 105(4). Р. 932–945. URL: [Web of Science ®]
Published
2021-09-08
How to Cite
Shylina, N. Y. (2021). THE PROBLEM OF MOTIVATION ABOUT THE USE OF INFORMATION TECHNOLOGIES DURING DISTANCE LEARNING IN QUARANTINE. Pedagogical Sciences: Theory and Practice , 2(1), 193-199. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-1-2-30