РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОЇ ТА ПОЛЬСЬКОЇ НЕДЕРЖАВНОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ ДЕМОКРАТИЗАЦІЇ (З 1990 ПО 2010 Р.)

Ключові слова: недержавна вища освіта, етапи розвитку, заклад вищої освіти недержавної форми власності, Україна, Польща

Анотація

Стаття присвячена порівняльному аналізу розвитку приватної вищої освіти в Україні та Польщі у період демократизації, а саме з 1990 по 2010 рік, часу, коли обидві країни зазнали трансформаційних процесів, які були зумовлені необхідністю створення нового демократичного законодавства та нових ринкових умов. Автори навели коротку компаративну характеристику історичних та соціальних передумов формування приватної вищої освіти в Україні та Польщі. Зазначено необхідність вивчення та аналізу польського досвіду розвитку приватних закладів вищої освіти. Вивчено та проаналізовано праці відомих польських та українських учених із цієї проблеми з метою обґрунтування теоретичних, методологічних та законодавчих засад розвитку приватної вищої освіти в обох країнах. Наведено динаміку розвитку українських та польських недержавних вищих навчальних закладів упродовж періоду демократизації, враховуючи кількість закладів вищої освіти та студентів, які там навчалися. Беручи до уваги кількісні показники, законодавчі зміни в системі освіти країн, їх соціальні та політичні особливості, автори визначили три різні етапи розвитку приватних закладів вищої освіти в Україні та Польщі та охарактеризували їх. Встановлено, що на останньому етапі система приватної вищої освіти в обох країнах була добре організована та стабілізована, досягнувши найвищих показників. Виокремлено не лише спільні, але й відмінні характеристики приватної вищої освіти у двох країнах протягом трьох визначних етапів розвитку. Наведено структурно-функціональні особливості приватних вищих навчальних закладів та охарактеризовано особливості приватних вищих навчальних закладів України та Польщі щодо типів навчальних закладів, кількості студентів, форм отримання освіти та напрямів підготовки фахівців. Сформульовано пропозиції щодо можливих шляхів адаптації польського досвіду приватної вищої освіти в Україні, висвітлено перспективні напрями розвитку недержавних закладів вищої освіти, а також надано пропозиції щодо майбутніх досліджень у галузі розвитку приватної вищої освіти.

Посилання

1. Ball S. Education plc. Understanding Private Sector Participation in Public Sector Education. London, Routledge, 2007. 230 p.
2. Shah M., Sid Nair C., Bennet L. Factors influencing student choice to study at private higher education institutions. Quality assurance in education. 2013. P. 402–416.
3. Fried J., Glass A., Baumgartl B. Summary of an extended comparative analysis on European private higher education. Higher Education in Europe. 2006. Vol. 31(1), P. 3–9.
4. Scott P. Reflections on private higher education tendencies in Central and Eastern Europe. Private higher education in post-communist Europe. 2007. P. 299–315.
5. Kwiek M. From growth to decline? Demand-absorbing private higher education when demand is over. A Global Perspective on Private Higher Education. Cambridge, MA: Elsevier, 2016. P. 53–79. DOI:10.1016/B978-0-08-100872-0.00004-5
6. Огаренко В.М. Недержавна вища освіта в Україні: перше десятиліття: Історичний нарис. Запоріжжя, 2000. 162 с.
7. Stetar, J., Stocker, J. Reform and Innovation: Ukraine’s New Private Universities. International Higher Education. 1997. URL:https://doi.org/10.6017/ihe.1997.7.6378
8. Szkoly wyzsze i ich finanse w 2010 r. Informacje i opracowania statystyczne. Warszawa: Glowny urzad statystyczny. 2011. 377 s.
9. Статистичний щорічник України за 2010 р. [за ред. О.Г. Осауленка]. Київ: ТОВ «Август Трейд», 2011. 560 с.
10. Про освіту. Закон Української РСР від 23 червня 1991 року. Відомості Верховної Ради Української РСР. 1991. № 34. С. 943–962.
11. Мукан Н.В., Гавран М.І. Проблеми розвитку приватної вищої освіти Польщі на етапі становлення європейського суспільства знань. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди». Дод. 3 до Вип. 31. К.: Гнозис. 2014. С. 472–478.
Опубліковано
2021-11-12
Як цитувати
ГавранM. І., & Бусько, М. І. (2021). РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОЇ ТА ПОЛЬСЬКОЇ НЕДЕРЖАВНОЇ ВИЩОЇ ОСВІТИ У ПРОЦЕСІ ДЕМОКРАТИЗАЦІЇ (З 1990 ПО 2010 Р.). Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 9-14. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-2-01
Розділ
РОЗДІЛ I. ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА ТА ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІКИ