ЧИННИКИ СПРИЯННЯ ГЕНДЕРНІЙ ОБІЗНАНОСТІ СТУДЕНТІВ УНІВЕРСИТЕТУ НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Ключові слова: студент, гендер, упередження, стереотип, гендерний компонент

Анотація

Стаття присвячена аналізу та опису практики сприяння гендерній обізнаності студентів університету під час викладання дисципліни «Іноземна мова професійно-комунікативної спрямованості» в контексті формування фахівця нового типу, який спроможний у майбутній професійній діяльності протистояти гендерним стереотипам та упередженням щодо ролі чоловіка і жінки. Запропонована проблема визначена також завдяки запиту українського суспільства та системи вищої освіти зокрема на необхідність пошуку нових форм та методів, які забезпечать студентів не тільки професійними знаннями та навичками, які необхідні для продуктивної професійної діяльності, але й знаннями та навичками, які дозволять майбутнім фахівцям бути ефективними у міжособистісній взаємодії у різних сферах суспільства. У статі пропонується залучення можливостей дисципліни «Іноземна мова професійно-комунікативного спрямування» не тільки як засіб опанування іноземною мовою, але й як інструмент реалізації ідеї гендерної рівності. Завдяки ознайомленню студентів із гендерними аспектами різних сфер діяльності особистості, адже гендер як соціальний конструкт, проникаючи у всі сфери людського життя, є важливим чинником під час особистісної взаємодії та впливає на самоідентифікацію та самореалізацію особистості, студенти мали можливість проаналізувати свій досвід гендерної соціалізації, порівняти його з досвідом інших студентів та визначити можливі шляхи вирішення гендерних проблем у своєму власному житті. Запропонована стаття описує практику впровадження гендерного компоненту у зміст дисципліни «Іноземна мова професійно-комунікативного спрямування», який спрямований на підвищення рівня обізнаності студентів щодо ідеї гендерної рівності, яка допомагає зрозуміти її переваги в контексті самоідентифікації та самореалізації особистості не тільки в майбутній професійній діяльності, але і в особистому житті. Завдяки спостереженню та співбесідам зі студентами під час навчально-педагогічного процесу були визначені основні форми та методи, які стали ефективними для досягнення поставленої мети. Міжособистісне спілкування студентів визначено основним чинником підвищення гендерної обізнаності, адже воно відповідає психофізіологічній потребі, притаманній студентському віку. Визначено пріоритетні напрями у змісті гендерного компоненту, які впливають на підвищення рівня гендерної обізнаності студентів. Завдяки запропонованому навчальному матеріалу студенти мали можливість зрозуміти формування та функціонування гендерних упереджень та стереотипів, з якими вони стикаються у своєму повсякденному житті.

Посилання

1. Aksornkool, N. (2014), Gender Sensitivity, A training manual for sensitizing education managers curriculum and material developers and media professionals to gender concern. URL: http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001376/137604eo.pdf.
2. Council of Europe Gender Equality Strategy 2018-2023. Adopted by the Committee of Ministers of the Council of Europe (2018),URL: https://rm.coe.int/prems-093618-gbr-gender-equality-strategy-2023-weba5/16808b47e1.
3. Drago, E. (2015), The. Effect of Technology on Face-to-Face Communication URL: https://www.elon.edu› communications › research.
4. Kapidzic, S., Herring S.S. (2011). Gender, communication, and self-presentation in teen chatrooms revisited: Have patterns changed? Journal of Computer Mediated Communication. 17, P. 39-59. URL: https://academic.oup.com › article-pdf › jjcmcom0039
5. Key Competences for Lifelong Learning - EUR-Lex - Europa EU. URL: https://eur-lex.europa.eu/legalcontent/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52018SC0014&from=EN.
6. Ledman, K., Nylund, M., Rönnlund, M., & Rosvall, P. Å. (2021). Being and becoming a female student and worker in gendered processes of vocational education and training. Gender and Education, 33(5), P. 514–530.
7. Palos, R., & Petrovici, M.C. (2014). Perceived importance of communication skills and their predictive value for academic performance. Revista de cercetare si interventie so ciala, 46, 85.
8. Pavlenko, A., & Piller, I. (2008). Language education and gender. In N. Hornberger, & S. May (Eds.), The Encyclopedia of language and education (2nd ed., pp. 57–69).
9. Sunderland, J. Issues of language and gender in second and foreign language education. University of Lancaster URL: https://www.researchgate.net/publication/231828528_Issues_of_language_and_gender_in_second_and_foreign_language_education
Опубліковано
2021-11-15
Як цитувати
Васильченко, О. І. (2021). ЧИННИКИ СПРИЯННЯ ГЕНДЕРНІЙ ОБІЗНАНОСТІ СТУДЕНТІВ УНІВЕРСИТЕТУ НА ЗАНЯТТЯХ З ІНОЗЕМНОЇ МОВИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 211-216. https://doi.org/10.26661/2522-4360-2021-2-33
Розділ
РОЗДІЛ IX. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ