СУЧАСНІ АСПЕКТИ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ

Ключові слова: інформаційно-освітнє середовище, освітня платформа, компетентності, цифровізація, інформаційні технології, цифрові діти, індивідуальна освітня траєкторія, педагогіка партнерства

Анотація

Стрімкий розвиток інформатизації суспільства та адаптація до нового інформаційного середовища людської цивілізації, що радикально змінює практично всі боки суспільного життя, зумовлюють необхідність упровадження інновацій в освіту, її цифрової трансформації, використання сучасних інформаційних технологій. В умовах інформатизації основною метою в освіті залишається всебічний розвиток особистості, її талантів, інтелектуальних, творчих здібностей, формування цінностей, необхідних для успішної самореалізації. Діяльність закладів загальної середньої освіти має бути спрямована на формування особистості, що адаптована до життя в інформаційному суспільстві з усіма його можливостями, загрозами, викликами та ризиками. Установлено, що індивідуалізація навчання – це психолого-педагогічний підхід, який упорядковує освітній процес відповідно до індивідуальних особливостей розвитку життя кожної дитини. Доведено, що сучасні діти – це діти мультимедійних технологій, яких відрізняє передусім максимальна наближеність до інформації. А отже, запровадження інформаційних технологій в освітній галузі має перейти від одноразових проєктів у системний процес, який охоплює усі види освітньої діяльності. Загальна середня освіта має розглядається не лише як середовище отримання навчальної інформації, а й як середовище інтелектуального, духовного, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації. Виявлено, що індивідуалізація навчання у закладах загальної середньої освіти є дієвим механізмом формування ключових компетентностей, які характеризують спрямування на формування рефлексії, визначення власної позиції. З’ясовано, що сучасні аспекти індивідуалізації навчання у закладах загальної середньої освіти в умовах інформатизації розкриваються через напрями, які пов’язані з наскрізним застосуванням інформаційних технологій в освітньому процесі, новим змістом освіти, заснованої на формуванні компетентностей, проєктуванні інформаційно-освітнього середовища, розвитку педагогіки партнерства, і сприятимуть різнобічному розвитку особистості, прагненню її до самовдосконалення, навчанню впродовж життя, свідомому життєвому вибору, самореалізації.

Посилання

1. Алєксєєва С. Дидактичний концепт сучасної освіти в інформаційному суспільстві. Світ дидактики: дидактика в сучасному світі : зб. матеріалів Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції, м. Київ, 21–22 вересня 2021 р. Київ : Людмила, 2021. С. 131–132. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728162
2. Алєксєєва С. Індивідуалізація навчання: суть, шляхи реалізації. International scientific and practical conference “Pedagogy and Psychology in the Modern World: the art of teaching and learning” : conference proceedings, Vol. 1. Riga, Latvia : Baltija Publishing, 2021. Р. 136–139. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728627
3. Алєксєєва С. В. Підготовка майбутніх дизайнерів до розвитку професійної кар’єри: теорія і практика : монографія. Київ : Міленіум, 2018. 484 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/727617
4. Алєксєєва С. Нетрадиційне навчання нового покоління дітей (покоління діджиталізації). Педагогічна компаративістика і міжнародна освіта – 2021: інновації в освіті в контексті європеїзації та глобалізації : матеріали V міжнародної наук.-практ. конференції. Тернопіль : Крок, 2021. С. 196–199. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/727591
5. Закон України «Про освіту» № 2145-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
6. Концепції нової школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/novaukrainska-shkola-compressed.pdf
7. Нова українська школа. Порадник для вчителя. URL: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/09/razdel_1_Oglyad.pdf
8. Топузов О. Педагогічна прогностика: теоретико-методична основа прогнозування розвитку педагогічних наук і педагогічної практики. Рідна школа. 2014. № 7. С. 32–37. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/rsh_2014_7_18
9. Топузов О. М. Проектування інформаційно-освітнього середовища навчальних закладів у сучасному суспільстві. Український педагогічний журнал. 2017. № 1. С. 26–36. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2017_1_6
Опубліковано
2022-06-02
Як цитувати
Алєксєєва, С. В. (2022). СУЧАСНІ АСПЕКТИ ІНДИВІДУАЛІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ В УМОВАХ ІНФОРМАТИЗАЦІЇ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 11-16. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-1-01
Розділ
РОЗДІЛ I. ЗАГАЛЬНА ПЕДАГОГІКА ТА ІСТОРІЯ ПЕДАГОГІКИ