АНАЛІЗ ПРАКТИК ТА ПЕРЕШКОД ПІД ЧАС УПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Ключові слова: інклюзивне освітнє середовище, дитина з особливими освітніми потребами, психолого- педагогічний супровід, матеріально-технічний аспект, підвищення кваліфікації, психологічна готовність.

Анотація

Актуальним компонентом Концепції Нової української школи є створення умов для розвитку, виховання і навчання учнів, у тому числі дітей з особливими освітніми потребами. Інклюзія висуває безліч нових вимог до організації освітнього процесу в інклюзивному освітньому закладі. Статтю присвячено пошуку проблем у створенні інклюзивного освітнього середовища та шляхи їх вирішення на регіональному рівні. Установлено, що у зв’язку зі швидкими обертами світових тенденцій розвитку освіти в Україні все більшого значення набуває спільна форма виховання та навчання дітей з особливими освітніми потребами та їхніми нормотиповими однолітками. Розглянуто погляди сучасних науковців щодо основних питань проблеми впровадження інклюзивного навчання в Україні. Наведено результати аналізу стану практики впровадження інклюзивного освітнього середовища в м. Суми та Сумській області. Визначено особливості організації інклюзивного навчання на рівні регіону та необхідність вирішення проблем на шляху створення інклюзивного освітнього середовища, яке ще називають «третім учителем» після педагогів і батьків. Говорячи про організацію освітнього середовища, хибно починають думати про меблі та обладнання. Однак окрім фізичного середовища, потрібно враховувати не менш важливе соціальне середовище, що охоплює якісну взаємодію між адміністрацією і батьками, адміністрацією і педагогами, педагогами та батьками дітей з особливими освітніми потребами, педагогічними працівниками і дітьми, комунікацію між самими дітьми. Відзначено, що лише за умови створення інклюзивного освітнього простору, розуміння особливостей освітніх потреб дитини, підвищення кваліфікації педагогічних працівників, забезпечення психолого- педагогічного супроводу дитини, надання освітніх, психолого- педагогічних та корекційно-розвиткових послуг і забезпечення учнів спеціальними засобами корекції психофізичного розвитку можливе динамічне та стале запровадження інклюзивної освіти в закладі загальної середньої освіти. У ході дослідження виявили проблем в практиці організації інклюзивного освітнього середовища, методичного забезпечення освітнього процесу, кваліфікації вчителів, забезпечення фінансування та розвитку інфраструктури.

Посилання

1. Бондаренко Ю. Мережева форма здобуття освіти як модель реалізації індивідуальної освітньої траєкторії для дитини з порушеннями інтелектуального розвитку. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2020. № 7 (101). С. 286–297.
2. Кузава І. Б. Роль інклюзивного середовища у формуванні особистості дошкільників, які потребують корекції психофізичного розвитку. Педагогічна освіта: теорія і практика. 2012. Вип. 11. С. 315–318. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znppo_2012_11_60
3. Сейрик К. Внутрішній рівень соціального партнерства в інклюзивній системі освіти. Соціальне партнерство в інклюзивній освіті: акмеологічні засади, сучасні реалії : матеріали міжнар. наук.- практ. конф. 2019. С. 112–114.
Опубліковано
2022-06-03
Як цитувати
Позняк, О. С. (2022). АНАЛІЗ ПРАКТИК ТА ПЕРЕШКОД ПІД ЧАС УПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА У ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 88-93. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-1-13
Розділ
РОЗДІЛ III. КОРЕКЦІЙНА ПЕДАГОГІКА