ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ ВЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Ключові слова: стратегічна компетенція, комунікативна компетенція, вчителі, вивчення іноземних мов.

Анотація

У статті розглядається стратегічна компетенція, яка включена до складу комунікативної компетенції і є важливою для підготовки вчителя іноземної мови. Метою статті є розкриття сутності і змісту поняття стратегічної компетенції в процесі її формування в майбутніх учителів іноземної мови. Наголошено, що стратегія є засобом, який застосовує користувач мови для активізації навичок та вмінь під час спілкування. У структурі комунікативної компетенції стратегічна компетенція відіграє важливу роль поряд із дискурсивною, мовною та мовленнєвою, соціокультурною та соціолінгвістичною компетенціями. Виділено види мовленнєвої діяльності для оволодіння певними комунікативними стратегіями: сприймання (рецептивні стратегії), продукування (продуктивні стратегії), інтеракцію (інтерактивні стратегії), медіацію (посередницькі стратегії). Зазначено, що стратегічна компетенція в оволодінні іноземною мовою включає навчальні та комунікативні стратегії. Наголошено, що викладач націлює свою роботу на збагачення комунікативного потенціалу студентів, розширення їхньої мовної компетенції, спрямовує їхні зусилля на розвиток стратегій досягнення. Оволодіння стратегічною компетенцією досягнення є продуктивним шляхом підвищення рівня комунікативної компетенції. Важливим у підготовці майбутнього вчителя іноземної мови є знання про те, що на сучасному етапі розроблення теорії комунікативної компетенції поняття стратегічної компетенції розвивається у двох напрямах: як комунікативні стратегії та як навчальні стратегії. Виділення навчальних стратегій в окремий напрям дослідження засвідчує важливість свідомого ставлення студентів до навчального процесу і своїх навчальних дій. Цілеспрямований розвиток викладачем навчальних стратегій сприяє особистісно-діяльнісному спрямуванню навчання, підвищенню рівня автономності студентів, активізації мислення. Суттєвим для успішного формування стратегічної компетенції є вміле поєднання комунікативних і навчальних стратегій задля вирішення комунікативних задач. Використання деяких стратегій вимагає від студентів не лише інтуїції чи мовленнєвої компетенції, а й аналізу та рефлексії.

Посилання

1. Борисова Н. В. Проблемне навчання у процесі формування у студентів комунікативної компетенції на заняттях з практики мовлення англійської мови. Теоретична і дидактична філологія. 2019. Вип. 30. С. 4–15. DOI: 10.31470/2309-15-17-2019-2-4-15
2. Ванівська О. Комунікативно-прагматичний підхід у формуванні стратегічної іншомовної компетентності. Молодь і ринок. 2016. № 8 (139). С. 56–60.
3. Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. укр. вид. д-р пед. наук, проф. С. Ю. Ніколаєва. Київ : Ленвіт, 2003. 273 с.
4. Задорожна О. І. Сутність поняття стратегічної компетентності в сучасній лінгводидактиці. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Педагогіка. Соціальна робота». 2017. Вип. 2 (41). С. 105–109.
5. Олійник Т. О. Особливості формування навчально-стратегічної компетентності. Іноземні мови. 2013. № 4. С. 9–20.
6. Потюк І. Є. Роль стратегічної компетенції у формуванні іншомовної комунікативної компетенції. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологічна». 2012. Вип. 25. С. 227–229.
7. Bachman L. F. Fundamental Considerations in Language Testing. Oxford, 1990. 118 p.
8. Canale M., Swain M. Theoretical basis of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics. 1980. № 1. P. 27–31.
9. Cohen A. Cognitive and motivational aspects of action: Selected rev. papers. Great Britain : W. Hacker, 1994. 173 p.
10. Gordon G. Key Competences in Europe: Opening doors for lifelong learners across the school curriculum and teacher education, study undertaken for the Directorate General Education and Culture of the European Commission. URL: http://ec.europa.eu/education/more-information/moreinformation139_en.htm (дата звернення: 02.02.2021).
11. Mariani L. Developing Strategic Competence: towards Autonomy in Oral Interaction Perspectives, a Journal of TESOL-Italy. Volume XX. Number 1. June 1994.
12. Oxford R. L. Language Learning Strategies. What every teacher should know. New York : Newbury House Publishers, 1990. URL: http://www.qoogle.t/#hl=lt&source=hp&q=learninq+strateqies&aq=f&aqi=q1&a ql=&oq=&qsrfai=&fp=db8df64c4cd85243 (дата звернення: 02.02.2021).
Опубліковано
2022-06-03
Як цитувати
Борисова, Н. В., & Шемуда, М. Г. (2022). ФОРМУВАННЯ СТРАТЕГІЧНОЇ КОМПЕТЕНЦІЇ ВЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 108-115. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-1-16
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ