ПРОФЕСІЙНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ У ФОРМУВАННІ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ ТА ЗДОРОВ’ЯРОЗВИВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ

Ключові слова: здоров’язбережувальні, здоров’ярозвивальні компетентності, професійні компетентності, педагогічні працівники, здоров’я учнів, здоров’язбережувальні технології.

Анотація

У статті наголошується на актуальності дослідження проблеми формування здоров’язбережувальної та здоров’ярозвивальної компетентностей учнів основної школи. Наполягання на актуальності дослідження такої проблематики підтверджується відсутністю в оновленому Державному стандарті основної школи в переліку ключових компетентностей здоров’ярозвивальної компетентності. Відзначається, що попередньо науковцями, педагогами, психологами та медиками порушувалася проблема цілісного підходу до формування здоров’язбережувальної та здоров’ярозвивальної компетентностей учнів. Проте в умовах зміни освітніх пріоритетів реформування освітньої галузі такі дослідження мають набути нових обертів, тому постала необхідність у теоретичному обґрунтуванні важливості формування здоров’язбережувальної компетентності педагогів закладу загальної середньої освіти, потреба розкрити напрямки, які сприятимуть їхньому розвитку, що дасть можливість організувати освітній процес у закладі з формування здоров’язбережувальної та здоров’ярозвивальної компетентностей учнів п’ятих класів основної школи. У дослідженні звертається увага на професійні компетентності вчителя закладу загальної середньої освіти, серед яких має місце і здоров’язбережувальна. Наголошуємо, що виключно компетентний учитель, зі знаннями змін у чинному законодавстві може цілісно сформувати відповідні компетентності у школярів. Зазначається, що педагог для вирішення питання здоров’язбережувальнної проблематики серед учнівської спільноти має застосовувати здоров’язбережувальні технології, які сприяють комплексному засвоєнню здобувачами освіти здоров’язбережувальної та здоров’ярозвивальної компетентностей, розвиваючи які і формується здатність учня до застосування набутих під час освітнього процесу складників відповідних компетентностей: знаннєвого потенціалу, умінь, ставлень, цінностей, способів мислення, поглядів, особистого здоров’язбережувального досвіду, власної здоров’язбережувальної поведінки, ведення здорового способу життя.

Посилання

1. Дудко С. Г. Актуальність формування здоров’язбережувальної та здоров’ярозвиваючої компетентностей учнів 5–6-х класів. Актуальні питання гуманітарних наук. 2021. № 41. С. 229–242.
2. Дудко С. Г. Дидактичні засади формування здоров’язбережувального навчального середовища початкової школи : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.09. Тернопіль, 2015. 258 с.
3. Желєзнова Т. П. Теоретичне моделювання розвитку здоров’язбережувальної компетентності вчителів основної школи. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2018. Вип. 137. С. 78–89.
4. Рибалко Л. М. Здоров’язбережувальні технології як педагогічна і соціальна проблема. Здоров’язбережувальні технології в освітньому середовищі : колективна монографія / за заг. ред. Л. М. Рибалко. Тернопіль : Осадці В. М., 2019. С. 8–29.
5. Романова О. Інноваційні технології (збереження здоров’я в освітніх закладах). Сучасна школа України. 2015. № 11. С. 4–7.
6. Педагогічна майстерність : підручник / за ред. І. А. Зязюн, Л. В. Крамущенко, І. Ф. Кривонос. Київ : СПД Богданова А. М., 2008. 376 с.
7. Про Національну стратегію розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у Новій українській школі : Указ Президента України від 25 травня 2020 р. № 195/2020. URL: https://zakon.rada. gov.ua › (дата звернення: 10.01.2022).
8. Про освіту : Закон України від 05 вересня 2017 р. № 2145-VIII. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/ show/2145-19 (дата звернення: 10.01.2022).
9. Про повну загальну середню освіту : Закон України від 16.01.2020 № 463-IX. Дата оновлення: 08.08.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua › (дата звернення: 18.08.2021).
10. Сидоренко В. Акмеологічні технології в освіті дорослих. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 16. Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики. 2016. Вип. 26 (36). С. 38–42.
11. Смагін І. І. Структура професійної компетентності педагога: нормативно-функціональний підхід. Народна освіта. 2017. № 3 (33).
Опубліковано
2022-06-03
Як цитувати
Дудко, С. Г. (2022). ПРОФЕСІЙНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ У ФОРМУВАННІ ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНОЇ ТА ЗДОРОВ’ЯРОЗВИВАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 135-141. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-1-20
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ