РОЗВИТОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ПРОЦЕСІ РЕАЛІЗАЦІЇ ФАХОВИХ ДОСЛІДЖЕНЬ
Анотація
Стаття висвітлює результати дослідження, присвяченого виявленню особливостей розвитку критичного мислення майбутніх учителів іноземних мов у процесі реалізації ними фахових досліджень. Установлено, що проблема розвитку критичного мислення індивіда перебуває у сфері інтересів науковців упродовж тривалого часу – від Античності і донині. Незважаючи на це, проблема формування критичного мислення майбутніх учителів іноземних мов не є достатньо розробленою, що й зумовило актуальність цієї розвідки. Особливо гостро проблема розвитку критичного мислення особистості постала у другій половині ХХ ст. у зв’язку з розвитком інформаційних технологій, їх використанням у всіх сферах людської діяльності та зростанням джерел інформації на паперових та електронних носіях. У статті зосереджено увагу на розвитку критичного мислення майбутніх учителів іноземних мов у ході реалізації ними фахових досліджень, що зумовлене інтеграцією у навчальний процес принципів академічної доброчесності та необхідністю вироблення самостійного підходу до організації наукових досліджень. На підставі ґрунтовного аналізу напрацювань вітчизняних (О. І. Пометун, В. О. Сухомлинський, С. О. Терно) і зарубіжних (B. Bloom, R. Еnnis, M. Fullan, R. Paul) науковців із досліджуваної проблеми сформульовано авторську дефініцію критичного мислення. Акцентовано увагу на необхідності критичного переосмислення значного масиву інформації у процесі реалізації фахових досліджень, всебічному аналізі досліджуваної проблеми, виділенні об’єктивних фактів, що потребує розвитку критичного мислення майбутніх учителів іноземних мов. Установлено, що розвитку критичного мислення майбутніх учителів іноземних мов у процесі реалізації фахових досліджень сприятиме вироблення уміння формулювати наукову проблему, критично оцінювати напрацювання інших науковців, аналізувати й оцінювати дотичну до теми дослідження наукову інформацію, вести наукові дискусії, робити самостійні висновки, розрізняти Інтернет-ресурси за достовірністю розміщеної на сайтах інформації, надійністю URL-адрес вебсайтів.
Посилання
2. Декарт Р. Міркування про метод (щоб правильно спрямувати свій розум і відшукати істину в науках). Психологія і суспільство. 2015. № 2. С. 37–46.
3. Дьюи Дж. Психология и педагогика мышления / пер. с англ. Н. М. Никольской. Москва : Совершенство, 1997. 208 с.
4. Клустер Д. Что такое критическое мышление? Критическое мышление и новые виды грамотности. Москва : ЦГЛ, 2005. С. 5–13.
5. Пометун О. І. Критичне мислення як педагогічний феномен. Український педагогічний журнал. 2018. № 2. С. 89–98. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ukrpj_2018_2_14 (дата звернення: 05.12.2021).
6. Сухомлинский В. А. Как воспитать настоящего человека. Москва : Педагогика, 1990. 288 с.
7. Терно С. О. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти. Запоріжжя : Просвіта, 2009. 268 с.
8. Тягло О. В. Критичне мислення – сучасна освітня інновація. Вісник Харківського національного університету внутрішніх справ. 2002. Спеціальний випуск. С. 29–35. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ VKhnuvs_2002_Spets.vip._7 (дата звернення: 10.01.2022).
9. Bloom B. S. Taxonomy of educational objectives: The Classification of Educational Goals. New York : David McKay, 1956. V. 1. 403 p.
10. Ennis R. H. A Logical basis for measuring critical thinking skills. Educational Leadership. ASCD, 1985. V. 43. № 2. P. 44–48.
11. Fullan M. The New Pedagogy: Students and Teachers as Learning Partners. Learning Landscapes. ASCD, 2013. V. 6. № 2.
12. Lipman M. Thinking in Education. Cambridge : Cambridge University Press, 2nd edition, 2003. 318 р.
13. Paul R. W. Critical thinking: what, why and how. New Directions for Community Colleges. New Jersey : Prentice Hall, 1992. № 77. P. 3–24.