ЗНАЧИМІСТЬ ВИХОВАННЯ ДУХОВНО-МОРАЛЬНОЇ ОСОБИСТОСТІ У НАУКОВИХ ПРАКТИКАХ УКРАЇНСЬКИХ УЧЕНИХ
Анотація
У статті запропоновано спробу інформаційного огляду наукового бачення українських учених-практиків щодо обґрунтування значимості й актуальності виховання духовно-моральної особистості на сучасному етапі розвитку українського суспільства. На основі аналізу наукових публікацій розглянуто сутність понять «духовність» і «моральне виховання» як основних, що є пріоритетними в означеній виховній проблематиці. Обґрунтовано, що сучасна психолого-педагогічна наука розглядає виховання духовно-моральної особистості як цілеспрямований процес оволодіння зростаючим поколінням моральними категоріями, цінностями, принципами, ідеалами, виробленими людством і прийнятими суспільством на рівні власних переконань, дотримання їх як звичних форм особистої поведінки, головною метою якого є становлення морально стійкої, цілісної особистості. Зазначено, що нині спостерігається деформація багатьох духовних цінностей, зниження морального рівня суспільства у цілому й зростаючого покоління зокрема. Акцентовано увагу наукової спільноти на потребі у зміні змістових орієнтирів освітнього процесу, пошуку форм і засобів підвищення ефективності соціального ціннісного впливу на зростаючу особистість, що передбачає в кінцевому підсумку духовну самореалізацію сформованих моральних цінностей і навичок у будь-якій ситуації життєдіяльності. Наведено низку сучасних підходів, що активно застосовуються дослідниками на практиці. Зосереджено увагу на духовно орієнтованому підході й виокремлено основні його принципи. Наголошено на тому, що пошук ефективних шляхів долучення зростаючої особистості до вищих духовних цінностей виправдано пов’язаний з удосконаленням змісту, форм і методів цього процесу. Виокремлено й проаналізовано основні функції особистості вихователя-професіонала, ефективність реалізації яких залежить від його характеристик та дій. Зроблено висновок, що порушена проблема набуває особливої ваги, а сучасні освітньо-виховні реалії дедалі частіше потребують нових підходів до розв’язання завдань, зумовлених викликами часу.
Посилання
2. Бех І. Д. Особистість на шляху до духовних цінностей : монографія. Київ – Чернівці : Букрек, 2018. 320 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/717891/.pdf (дата звернення: 05.01.2022).
3. Бех І. Особистість у просторі духовного розвитку : навчальний посібник. Київ : Академвидав, 2012. 256 c.
4. Виховання духовності особистості : навчально-методичний посібник / за заг. ред. М. Й. Боришевського; Ін-т психології ім. Г. С. Костюка НАПН України. Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2013. 104 с. URL: https://lib.iitta.gov.ua/1531/2/книга%282%29.pdf (дата звернення: 05.01.2022).
5. Вознюк Н. М. Етико-педагогічні основи формування особистості : навчальний посібник. Київ : Центр навчальної літератури, 2005. 196 с.
6. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / гол. ред. С. Головко. Київ : Либідь, 1997. С. 106.
7. Гуманістична психологія: антологія: у 3-х т. Т. 2. Психологія і духовність (cвітоглядні аспекти гуманістично зорієнтованих напрямів у сучасній західній психології) / упоряд.: P. Трач, Г. Балл. Київ : ПУЛЬСАРИ, 2005. 279 с.
8. Дічек Н. Психолого-педагогічні моделі особистісно зорієнтованого виховання (період незалежності України). Педагогічна освіта: теорія і практика. 2019. Т. 1. № 26. С. 70–77. URL: http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/167253 (дата звернення: 05.01.2022).
9. Кремень В. Г. Духовність і цінності буття людини. Горизонт духовності виховання : колективна монографія / уклад. й підгот.: Йонас Кевішас, Олена Отич; НАПН України, ДВНЗ «Університет менеджменту освіти». Вільнюс : Zuvedra, 2019. С. 9–11. URL: https://lib.iitta.gov.ua/719526/1/ Gorizont2.pdf (дата звернення: 05.01.2022).
10. Охрімчук Р. М. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 244.
11. Педагогічна майстерність : підручник / І. А. Зязюн та ін.; за ред. І. А. Зязюна; 3-є вид., доп. і перероб. Київ : СПД Богданова А. М., 2008. 376 с.
12. Помиткін Е. О. Духовний розвиток особистості як пріоритетне завдання освіти XXI століття. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2017. Вип. 3. С. 180–187. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2017_3_19 (дата звернення: 05.01.2022).
13. Помиткін Е. О. Психологія духовного розвитку особистості : монографія. Київ : Наш час, 2005. 280 с.
14. Савченко О. Я. Удосконалення професійної підготовки майбутніх учителів початкових класів. Початкова школа. 2001. № 7. С. 1–4.
15. Сухомлинська О. В. Духовність як надбання особистості: український вимір. Горизонт духовності виховання : колективна монографія / уклад. й підгот.: Йонас Кевішас, Олена Отич; НАПН України, ДВНЗ «Університет менеджменту освіти». Вільнюс : Zuvedra, 2019. С. 287–299. URL: https://lib.iitta.gov.ua/719526/1/Gorizont2.pdf (дата звернення: 05.01.2022).
16. Сухомлинська О. В. Моральне виховання як константа виховного процесу: характеристика проблематики у часовому вимірі. Нова педагогічна думка. 2020. № 3. С. 3–12. URL: https://lib.iitta.gov.ua/722953/ (дата звернення: 05.01.2022).
17. Сухомлинський В. О. Духовний світ школяра : вибрані твори. Київ : Радянська школа, 1976. Т. 1. 654 с.
18. Фіцула М. М. Педагогіка : навчальний посібник. Тернопіль : Навчальна книга. Богдан, 2002. 192 с.
19. Хайруліна В. М. Відродження духовної місії української освіти. Горизонт духовності виховання : колективна монографія / уклад. й підгот.: Йонас Кевішас, Олена Отич; НАПН України, ДВНЗ «Університет менеджменту освіти». Вільнюс : Zuvedra, 2019. С. 91–107. URL: https://lib.iitta.gov. ua/719526/1/Gorizont2.pdf (дата звернення: 05.01.2022).
20. Чорна К. І. Моральне виховання. Енциклопедія освіти / гол. ред. В. Г. Кремень. Київ : Юрінком Інтер, 2008. С. 523.
21. Ягупов В. В. Педагогіка : навчальний посібник. Київ : Либідь, 2002. 560 с.