ПРИНЦИПИ АНДРАГОГІКИ ТА НОВІ ЕФЕКТИВНІ СТРАТЕГІЇ НАВЧАННЯ МАГІСТРАНТІВ

Ключові слова: освіта дорослих, підхід, М. Ноулз, проєктне навчання, самостійна робота, метод кейсів, інформаційно- комунікаційні технології.

Анотація

У статті розглядаються основні тенденції використання принципів андрагогіки для магістрантів, тому що пріоритет самостійного навчання, спільна діяльність, урахування індивідуального досвіду, індивідуалізація навчання, системність навчання, контекстуальне навчання, актуальність набутих знань і вмінь, навчання за вибором, визначення освітніх потреб, усвідомлення навчання – майже всі принципи андрагогіки актуальні у сучасному освітньому процесі навчання студентів. Авторами проводиться порівняльна характеристика та аналіз вимог освітнього процесу минулого та сучасності. Статтю присвячено питанню нового ставлення до студентів як ініціаторів освітнього процесу: вони самостійно приймають рішення стосовно форми навчання, часових обмежень, вибору предметів, пріоритетності завдань, що набуває особливого значення в умовах змішаного навчання. Викладач виступає у ролі помічника, і його мета – зробити студента максимально незалежним у здобутті знань, допомогти побудувати особисту траєкторію, надати ресурси для навчання протягом усього життя та моделювати середовище для розвитку, щоб після закінчення навчання студент продовжував здобувати знання і застосовувати їх на практиці. Із постійним розвитком суспільства формуються нові погляди на розвиток людини, і освітній процес будується не навколо предмета чи викладача, а навколо здобувача знань. Дослідження чітко показало, що сучасні дорослі студенти потребують нових ефективних стратегій навчання, тому проаналізовано декілька методів і підходів. М. Ноулз заснував свою теорію навчання дорослих на шести принципах: важливості досвіду, самосвідомості, потреби студента у знаннях, готовності вчитися, орієнтації на навчання та мотивації. Принципи андрагогіки – це найзагальніші ідеї та теоретичні основи організації процесу навчання дорослих. Навчання на основі завдань, самонавчання, проєктне навчання, різні типи змішаного навчання можна легко використовувати на практиці. До основних мультимедійних засобів для студентів магістратури належать: інтерактивна дошка; Інтернет- ресурс; електронні словники та енциклопедії; дистанційні курси, розроблені в системі Moodle, та ін. Використання відео- та аудіоматеріалів, графічної інформації, малюнків значно підвищує ефективність навчання та інтерес студентів до вивчення нового матеріалу. Головною ідеєю концепції застосування принципів андрагогіки для студентів магістратури є створення таких умов, щоб студент міг самостійно проводити аналіз, не боятися мислити та знаходити свої індивідуальні рішення як під час процесу навчання, так і протягом усього життя.

Посилання

1. Лук’янова Л. Б., Аніщенко О. В. Освіта дорослих : короткий термінологічний словник. Ніжин : ПП Лисенко М. М., 2014. 108 с.
2. Огієнко О. Андрагогічна модель навчання: американський контекст : монографія. Київ : ЦУЛ, 2014. 234 с.
3. Сисоєва С. О. Інтерактивні технології навчання дорослих : навчально-методичний посібник; НАПН України, Ін-т педагогічної освіти і освіти дорослих. Київ : ЕКМО, 2011. 324 с.
4. Graham C. R. Emerging practice and research in blended learning. Handbook of distance education. New York : Routledge, 2013. P. 333–350.
5. Gurzynski-Weiss L. A. conversation between task-based researchers, language teachers, and teacher trainers. TASK. Journal on Task-Based Language Teaching and Learning. 2021. Vol. 1. № 1. P. 138–149.
6. Hansman C. Adult learning in communities of practice: Situating theory in practice. Communities of practice: Creating learning environments for educators. Charlotte, NC : Information Age, 2008. Vol. 2. P. 293–310.
7. Herod L. Adult learning: From theory to practice. Canadian Adult Literacy Community, 2012. 92 p.
8. Jarvis P. Adult Education and Lifelong Learning / Theory and Practice. London and New York : RoutledgeFaimer, Tailor and Francis Group, 2004. 392 p.
9. Jeyaraj J. S. Dogme ELT Practice for Enhancing Conversation. SSRN Electronic Journal. 2017. Vol. 4. № 1. P. 321–326.
10. Knowles M. Andragogy in action : Applying modern principles of adult learning. San Francisco, CA : Jossey-Bass, 1984. 444 p.
11. Lytovchenko I., Ogienko O., Sbruieva A., Sotska H. Teaching English for Specific Purposes to Adult Learners at University: Methods that Work. Advanced Education. 2018. Vol. 5. № 10. P. 69–75.
12. Stavytska I. V. The Formation of Foreign Language Competence of Engineering Students by Means of Multimedia. Advanced Education. 2017. Vol. 7. P. 123–128.
Опубліковано
2022-06-03
Як цитувати
Ставицька, І. В., Куценок, Н. М., Ямшинська, Н. В., & Крюкова, Є. С. (2022). ПРИНЦИПИ АНДРАГОГІКИ ТА НОВІ ЕФЕКТИВНІ СТРАТЕГІЇ НАВЧАННЯ МАГІСТРАНТІВ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 304-310. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-1-46
Розділ
РОЗДІЛ VIII. ПЕДАГОГІКА ВИЩОЇ ШКОЛИ