ЕФЕКТИВНІСТЬ ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Ключові слова: критичне мислення, зарубіжна література. особистісний розвиток, компетентна особистість, гнучкість мислення, ініціативність.

Анотація

У статті досліджується ефективність формування критичного мислення на уроках зарубіжної літератури як основи розвитку особистості із чіткими моральними переконаннями та вмінням критично мислити й оцінювати ситуацію у ХХІ столітті. Проаналізовано трактування сутності категорії «критичне мислення», під яким розуміють процес, який починається з постановки проблеми, продовжується пошуком і осмисленням інформації, а закінчується ухваленням рішень, що розв’язує поставлену проблему. Установлено, що зарубіжна література є академічним предметом, який «може бути найближчим до охоплення повного діапазону розумових рис, які натепер уважаються складовими частинами критичного мислення». З’ясовано, що уважне читання літературного твору може розвинути навички (які є частиною процесу критичного мислення, як-от: аналіз, синтез, аргументація, інтерпретація, оцінка, розв’язання проблем і міркування тощо), які необхідні учням, щоб розуміти приховані значення, реконструювати образи з деталей, відокремлювати факти від думок, розглядати явища з різних ракурсів і застосовувати те, чого вони навчилися, до інших аспектів свого повсякденного життя. Визначено, що до основних ключових елементів критичного мислення, які виокремлюють у сучасній педагогіці, належать: критерії оцінки ідей у процесі їх аналізу чи критики, увага й апелювання до контексту, самокорекція, уміння мислити, формування самостійних суджень, відповідальність, постановка проблеми, самостійність, чітка аргументованість, соціальна і власна позиція повинна обстоюватись у результаті спілкування, диспуту, дискусії. Установлено, що вчитель зарубіжної літератури повинен навчати учнів сміливо обстоювати власні думки, уміти самостійно працювати із джерелами інформації, бачити проблему, мати особисту думку та вміти її аргументувати, бути здатними застосовувати свої знання для розв’язання життєвих проблем тощо. Проаналізовано методику технології критичного мислення на уроках зарубіжної літератури. З’ясовано, що критичне мислення формується поступово, як результат щоденної кропіткої роботи вчителя і учня.

Посилання

1. Critical Thinking in Language Education / S. Rezaei et al. Journal of Language Teaching and Research. 2011. Vol. 2 (4). P. 769‒777.
2. Brown M.N., Keeley S.M. Asking the right questions: A guide to critical thinking. New Jersey : Pearson Prentice Hall, 2007.
3. Hughes J. Critical Thinking in the Language Classroom. Eli. 2014. URL: https://www.ettoi.pl/PDF_ resources/Critical_ThinkingENG.pdf (дата звернення: 22.09.2022).
4. Saleh S. Critical Thinking as a 21-Century Skill: Conceptions, Implementation and Challenges in the EFL Classroom. European Journal of Foreign Language Teaching. 2018. Vol. 4. Issue 1. DOI: 10.5281/zenodo.2542838
5. Дьюи Дж. Психология и педагогика мышления / пер. с англ. Н.М. Никольской. Москва : Совершенство, 1997.
6. Akramova G.R., Akramova S.R. Developing critical thinking on elementary class pupils is the most important factor for preparing social relationship. Journal of critical reviews. 2020. Vol. 7. Issue 17. P. 438‒448.
7. Bean J. Engaging ideas: the professor’s guide to integrating writing, critical thinking, and active learning in the classroom (2 nd ed.). San Francisco : Jossey-Bass, 2011.
8. Kurfiss J. Critical Thinking: Theory, Research, Practice, and Possibilities. Washington, D.C. : Association for the Study of Higher Education, 1988. 9. Pithers R., Soden R. Critical thinking in education : A review. Educational Research. 2000. № 42 (3). P. 237‒249.
10. Halpern D. Teaching critical thinking for transfer across domains: Disposition, skills, structure training, and metacognitive monitoring. American Psychologist. 1997. № 53 (4). P. 449‒455.
11. Paul R. Critical thinking: What, why, and how. New Directions for Community Colleges. 1992. № 77. P. 3‒24.
12. Paul R., Elder L. The miniature guide to critical thinking concepts and tools (4’th ed.). Tomales, CA : The Foundation for Critical Thinking, 2006.
13. Condon W., Kelly-Riley D. Assessing and teaching what we value: The relationship between college-level writing and critical thinking abilities. Assessing Writing. 2004. № 9 (1). P. 56‒75.
14. Alsaleh N. Teaching Critical Thinking Skills : Literature Review. Turkish Online Journal of Educational Technology. 2020. № 19. P. 21‒39.
15. Пометун О.І., Сущенко О.І. Навчаємо мислити критично : посібник для вчителя. Дніпропетровськ : Ліра, 2016. 144 с.
16. Ghosn I. Four good reasons to use literature in primary school ELT. ELT Journal. 2002. № 2 (56). P. 172‒179.
17. Yaqoob M. Reader and text: Literary theory and teaching of literature in the twenty first century. International Conference on Languages, Literature and Linguistics IPEDR. 2011. № 26. P. 511‒515.
18. Bobkina J, Stefanova S. Literature and critical literacy pedagogy in the EFL classroom: Towards a model of teaching critical thinking skills. Studies in Second Language Learning and Teaching. 2016. № 6 (4). P. 677‒696.
19. The Effectiveness of Teaching Critical Thinking Skills through Literature in EFL Context: A Case Study in Spain / S. Radoulska et al. International Journal of Applied Linguistics and English Literature. 2017. № 6. P. 252‒266. DOI: 10.7575/aiac.ijalel.v.6n.6p.252
20. Lazere D. Critical thinking in college English studies. ERIC Digest. 1987. URL: http://www.eric.ed.gov/ ERICWebPortal/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=ED284275 (дата звернення: 22.09.2022).
21. Handbook of critical approaches to literature / J. Guerin et al. New York : Oxford University Press, 2005.
22. Станкевич І.М. Формування критичного мислення на уроках зарубіжної літератури. Особливості викладання української та іноземної мови в школі: теорія і практика : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Херсон, 28 квітня 2020 р. Херсон : Центр прогресивної освіти «Генезум», 2020. С. 188‒193.
23. Методичні рекомендації щодо викладання української мови, української літератури, зарубіжної літератури у 2022/2023 навчальному році. 2022 / Міністерство освіти і науки України. URL: https://www. schoollife.org.ua/metodychni-rekomendatsiyi-shhodo-vykladannya-ukrayinskoyi-movy-ukrayinskoyiliteratury- zarubizhnoyi-literatury-u-2022-2023-navchalnomu-rotsi/ (дата звернення: 22.09.2022).
24. Вірста С. Критичне мислення як спосіб формування літературної компетентності на уроках зарубіжної літератури. Педагогічний часопис Волині : науковий журнал. Луцьк : СНУ імені Лесі Українки, 2017. № 4 (7). С. 51‒56.
Опубліковано
2022-12-19
Як цитувати
Степаненко, О. К. (2022). ЕФЕКТИВНІСТЬ ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ НА УРОКАХ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 13-20. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-3-02
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)