СУТНІСНА ХАРАКТЕРИСТИКА ФЕНОМЕНУ НАЦІОНАЛЬНОЇ СОЛІДАРНОСТІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ ВИКЛИКІВ СЬОГОДЕННЯ

Ключові слова: солідарність, національна солідарність, студентська молодь, майбутні вчителі, нація, національна ідея, національна ідентичність.

Анотація

Під час агресії Російської Федерації український народ відстоює державність, захищає власну незалежність і національні інтереси, утверджуючи національну ідею. Саме від консолідації громадян у прагненні мати свою державу, стати українською нацією залежить подальше існування суверенної, демократичної та соціальної української держави. Тому означене вище потребує обґрунтування та впровадження нового підходу до процесу формування національної солідарності у студентської молоді, зокрема в майбутніх учителів як базису становлення української інтелігенції, які провадитимуть освітню діяльність у сучасному інформаційно-освітньому середовищі та формуватимуть високодуховні моральні якості молодої особистості. Визначено пріоритетне завдання – формування громадянина України, тобто особистості з розвинутою українською національною ідентичністю, яка солідарно з іншими громадянами відстоює національні інтереси та національну ідею української держави. Звернуто увагу на нагальність творення національної ідеї, у якій убачається консолідація внутрішніх сил для волі й самоствердження нації та її здатність змінити Україну. Розглянуто трактування національної ідентичності як складного соціально-психологічного феномену, що полягає в усвідомленні особистістю своєї спільності з нацією на основі єдності національної культури, а також соціальних, економічних, політичних аспектів буття нації й усвідомлення власне народом своєї єдності. Охарактеризовано виховання у студентської молоді національної солідарності як запоруки подальшого сталого розвитку й утвердження української нації (ідеться про вміння вибудовувати в межах різних видів діяльності міжособистісні та міжнаціональні взаємозв’язки, зорієнтовані на досягнення національного успіху та відстоювання національних інтересів). З’ясовано, що у формуванні національної солідарності студентської молоді вагомий вплив мають національна спрямованість особистості, соціальна активність і національна афіліація.

Посилання

1. Бех І. Виховання особистості : у 2 кн. Кн. 1 : Особистісно орієнтований підхід: теоретико-технологічні засади. Київ : Либідь, 2003. 280 с.
2. Бех І. Концептуальна модель Я-центрованості у вихованні та духовному розвитку особистості. Педагогіка і психологія. 2015. № 3. С. 5–15.
3. Ващенко Г. Виховний ідеал. Полтава : Полтавський вісник, 1994. 212 с.
4. Великий тлумачний словник сучасної української мови (з д. доп. та CD) / уклад. і гол. ред. В. Бусел. Київ ; Ірпінь : Перун, 2009. 1736 с.
5. Духовно-культурні цінності виховання Людини : монографія / Г. Шевченко та ін.]. Луганськ : НОУЛІДЖ, 2013. 332 с.
6. Енциклопедія освіти / АПН України ; гол. ред. В. Кремень. Київ : Юрінком-Інтер, 2008. 1040 с.
7. Кремень В. Філософія національної ідеї : Людина. Освіта. Соціум. 2-ге вид., переробл. Київ : Грамота, 2010. 576 с.
8. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді. URL: http://mon.gov.ua/usinovivni/ novini/2015/06/16/naczionalno-patriotichne-vixovannya.
9. Концепція «Нова українська школа». URL: http: //mon.gov.ua/%D0%9D%D0%BE%BD%D0%B8%20 2016/08/17/mon.pdf
10. Лавриченко Н. Демократичне громадянство як світоглядно-педагогічна доктрина для суспільства знань. Шлях освіти. 2009. № 3. С. 15–20.
11. Лавриченко Н. Педагогіка соціалізації: європейські абриси : монографія. Київ, 2000. 444 с.
12. Политология : учебное пособие для вузов / сост. и ред. Н. Сазонов. Харьков : Фолио, 2001. 831 с.
13. Присакар В. Формування у школярів громадянської ідентичності у контексті міжетнічних відносин в Українській державі. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : збірник наукових праць / Ін-т проблем виховання АПН України. Київ, 2008. Вип. 12. Кн. 1. С. 138–146.
14. Руденко Ю. Український патріотизм : політична освіта і виховання зростаючих поколінь. Освіта. 2014. № 43. С. 9.
15. Сміт Е.Д. Нації та націоналізм у глобальну епоху / пер. з англ. М. Климчука, Т. Цимбала. Київ : Ніка-Центр, 2013. 278 с.
16. Сойчук Р. Виховання національного самоствердження в учнівської молоді : монографія. Рівне : О. Зень, 2016. 416 с.
17. Сойчук Р. Погляд на проблему формування національної ідентичності майбутніх учителів: виховний аспект. Професійна підготовка майбутніх педагогів: теорія та практика : монографія / О. Боровець та ін. ; за наук. ред. Р. Сойчук. Рівне : О. Зень, 2020. 238 с. С. 8–24.
18. Сойчук Р. Сходження до нації через солідарність: педагогічні ідеї Т.Д. Дем’янюк. Інноватика у вихованні. 2022. № 15. С. 124–132.
19. Сойчук Р. Теоретико-прикладний аспект виховання національної солідарності в учнівської молоді. Інноватика у вихованні : збірник наукових праць / упоряд. О. Петренко ; ред. кол. : О. Петренко та ін. Рівне : РДГУ, 2019. С. 42–50.
20. Український націоналізм. Антологія. Т. 2 / упор. В. Рог. Київ : Українська видавнича спілка ім. Юрія Липи, 2011. 352 с.
Опубліковано
2022-12-21
Як цитувати
Сойчук, Р. Л., & Грицай, Н. Б. (2022). СУТНІСНА ХАРАКТЕРИСТИКА ФЕНОМЕНУ НАЦІОНАЛЬНОЇ СОЛІДАРНОСТІ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ ВИКЛИКІВ СЬОГОДЕННЯ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 123-129. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-3-18
Розділ
РОЗДІЛ V. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ