ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ГРОМАДЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Ключові слова: виховання, громадянська компетентність, технології виховання, інформатизація освіти, інформаційно-освітнє середовище, діти старшого дошкільного віку.

Анотація

У статті розглянуто сучасний стан системи вищої освіти в рамках підготовки фахівців дошкільного профілю. Визначено сучасні проблеми у вихованні сучасних дітей дошкільного віку та переглянуто позицію дорослого, що змінилася, по відношенню до дитини. Наголошено на необхідності створення відповідних умов підготовки майбутніх педагогів до процесу виховання з урахуванням особливостей розвитку сучасної дитини дошкільного віку. Визначено шляхи та напрями професійної підготовки майбутнього педагога у сучасних умовах, де зі зміною традиційного навчання у ЗВО на дистанційне та змішане актуалізувалося питання формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх вихователів. Виділено особливості діяльності майбутнього педагога ЗДО, що лежать в основі формування професійних компетенцій у студентів. Представлені ціннісні основи професійної діяльності майбутнього педагога дошкільної освіти, які є базою, де розвивається його інтелект і будується педагогічна технологія. Розуміння цінностей та цілей освіти становлять основу підготовки педагогів дошкільної освіти, що базується на ідеях моральності, демократії, гуманізму та громадянської відповідальності, що виражається у вимогах до особистості та професіоналізму педагога дошкільної освіти. Виділено найважливіші особливості діяльності педагога дитячого садка, що лежать в основі формування професійних компетенцій у студентів. Охарактеризовано актуальність використання ІКТ у підготовці майбутніх педагогів. Представлено рівневу модель ІКТ-компетентності майбутнього педагога, де описано три основні аспекти (когнітивний, операційний та аксіологічний) та виділено два суттєво різних рівнів професійної ІКТ-компетентності (рівень підготовленості до діяльності та рівень реалізованості (що відбулася в діяльності), які відповідають етапам професійного вдосконалення майбутнього педагога у сфері нових інформаційних технологій відносно дошкільної освіти. Результатам дослідження стало визначення ефективних прийомів використання ІКТ у підготовці майбутніх педагогів до громадянського виховання дітей дошкільного віку.

Посилання

1. Базовий компонент дошкільної освіти в Україні. Від 12 січня 2021 р. URL: https://mon.gov.ua/ua/ osvita/doshkilna-osvita/bazovij-komponent-doshkilnoyi-osviti-v-ukrayini (дата звернення: 24.11. 2022).
2. Вишківська В.Б., Шикиринська О.В. Організація самостійної роботи майбутніх вихователів ЗДО в умовах дистанційного навчання. Scientific Collection «InterConf»: with the Proceedings of the 7th International Scientific and Practical Conference «Scientific Research in International Scientific Journal “Internauka”. XXI Century» (October 16-18, 2020) in Ottawa, Canada. Kyiv: SPC InterConf, 2020. P. 41–45.
3. Іванюк Г.І., Куземко Л.В., Новик І.М. Тренінг «Проєктування мультимедійного середовища закладів загальної середньої та дошкільної освіти» як засіб формування цифрових навичок майбутніх педагогів. Інформаційні технології і засоби навчання. 2020. Вип 5. С. 73–89.
4. Канарова О.В. Національно-патріотичне виховання як основа формування громадянської позиції у дітей дошкільного віку. Психологія та педагогіка: методика та проблеми практичного застосування: збірник тез наукових робіт учасників міжнар. наук.-практ. конф., 25-26 груд. 2020 р. Львів, 2020. С. 69–73.
5. Канарова О.В. Традиції та інновації як ресурс духовно-патріотичного виховання дітей дошкільного віку. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2020. Вип. 78. С. 88–91.
6. Козак Л.В., Федорова С.О. Формування соціально-громадянської компетентності дітей старшого дошкільного віку в сучасному соціокультурному середовищі. Журнал «Перспективи та інновації науки» (Серія «Педагогіка», Серія «Психологія», Серія «Медицина»). 2022. № 2(7). С. 356–367.
7. Концепція Нової української школи. 2018. URL: https://nus.org.ua (дата звернення: 24.11. 2022).
8. Любчак Л.В., Кривошея Т.М. Використання інтерактивних технологій навчання у фаховій підготовці майбутнього вихователя дошкільного навчального закладу. Гуманітарний простір науки: досвід та перспективи»: зб. матеріалів ХIV Міжнарод. наук. практ. інтернет-конф.. Переяслав-Хмельницький, 2017. Вип. 14. С. 93–98.
9. Ніколаєску І. Формування інженерного мислення дошкільників як орієнтир дидактичної підготовки майбутніх магістрів дошкільної освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2022. № 1(50). С. 203–206.
10. Панченко О. Потенційні можливості використання інформаційно-комунікаційних технологій у фаховій підготовці майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: «Педагогіка. Соціальна робота». 2022. Вип. 1(50). С. С. 215–218.
11. Панченко О.О. Оптимізація дисциплін природничого циклу майбутніх фахівців дошкільної освіти шляхом включення ІКТ. Розвиток інтелектуальних умінь і творчих здібностей учнів та студентів у процесі навчання дисциплін природничо-математичного циклу «ІТМ*плюс – 2020» : матеріали ІІІ Міжнародної дистанційної науково-методичної конференції, квітень-травень 2020 р., м. Суми / Міністерство освіти і науки України, Сумський державний педагогічний університет імені А.С. Макаренка, Інститут педагогіки АПН України. Суми : ФОП Цьома С. П., 2020. С. 152–153.
12. Шикиринська О.В. Створення майбутніми вихователями інтерактивних вправ у сервісі Learningapps за умов дистанційного навчання. «Science and Global Studies»: Abstracts of scientific papers of VII International Scientific Conference (Prague, Czech Republic, April 15, 2021) / Financial And Economic Scientific Union, 2021. P. 21–25.
Опубліковано
2023-02-27
Як цитувати
Вознюк, А. А. (2023). ВИКОРИСТАННЯ ІКТ У ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ДО ГРОМАДЯНСЬКОГО ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 29-35. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2022-4-04
Розділ
РОЗДІЛ IIІ. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ