ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ХУДОЖНИКІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ

Ключові слова: критичне мислення, формування критичного мислення, критичне мислення художника, майбутній художник, творчість, педагогічні умови, професійна підготовка

Анотація

У статті порушується проблема формування критичного мислення майбутніх художників у процесі професійної підготовки. Визначено, що пріоритетом професійної освіти, відповідно до сучасних потреб суспільства, є завдання підготовки висококваліфікованого, затребуваного фахівця, здатного мислити творчо, що передбачає цілісно розвинену особистість як професійно, так і духовно. Підкреслено, що для фахівців із образотворчого мистецтва формування критичного мислення як базової передумови успіху у сфері художньої практики є особливо важливим. Це питання актуальне як під час навчання майбутнього художника, так і в процесі розвитку його критичного мислення безпосередньо в його творчій професійній діяльності. У статті проводиться аналіз і розкривається сутність і зміст понять «критичне мислення», «критичне мислення художника», представлено авторську дефініцію поняття «критичне мислення майбутнього художника». У запропонованій роботі авторами підкреслено тезу щодо співвідношення мислення і творчості, а саме: мислення спрямоване на пізнання навколишнього світу, а творчість – на його перебудову, розвиток, оновлення, створення нововведень для його вдосконалення. Творчий контакт із середовищем відмінний від звичайного й достатнього для адаптації до середовища. Йому треба вчитися на професійному, творчому рівні. Визначено значущість педагогічних умов у формуванні критичного мислення майбутніх художників і охарактеризовано їх змістове наповнення. Цими педагогічними умовами є, зокрема, такі: здійснення моніторингу сформованості критичного мислення студентів під час роботи в команді; усвідомлена й мотивована участь художника у спільно-рефлексивній чи індивідуалізованій діяльності, що сприяє формуванню його критичного мислення; орієнтація спільно-рефлексивної або індивідуалізованої діяльності особистості на реалізацію поетапної та комплексної роботи з формування компонентів критичного мислення; використання в процесі професійної підготовки художників новітніх інтерактивних методів навчальної діяльності, у тому числі методів дистанційного навчання з використанням інформаційно-телекомунікаційних технологій; використання проєктного методу у командній формі організації навчання; забезпечення цілісності й безперервності формування критичного мислення художників у процесі їхньої професійної підготовки. Представлено компоненти, критерії та показники сформованості критичного мислення майбутніх художників.

Посилання

1. Антонова О.Є. Теоретичні підходи до створення моделі педагогічної обдарованості. Професійно-педагогічна освіта: сучасні концептуальні моделі та тенденції розвитку : монографія / О.А. Дубасенюк та ін. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2006. С. 175–215.
2. Бова І.М. Теорія рішення винахідницьких задач як чинник розвитку творчого потенціалу учнів на уроках української мови. Таврійський вісник освіти. 2016. № 4. С. 197–203. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Tvo_2016_4_39.
3. Волинець В. Вплив штучного інтелекту на сучасне мистецтво: можливості та виклики. Цифрова платформа: інформаційні технології в соціокультурній сфері. 2023. № 6 (1). С. 21–31.
4. Дещинський Л Є., Терський С.В., Зінкевич Р.Д., Денісов Я.Я. Історія української та зарубіжної культури : підручник для студентів вищих навчальних закладів. Львів : Бескид Біт, 2008. 251 с.
5. Діденко Л.В. Особливості впровадження штучного інтелекту в сучасну вищу освіту. Технології доброчесного використання штучного інтелекту у сфері освіти та науки : матеріали всеукр. наук.-пед. підвищ. кваліф. (м. Одеса, 31 липня – 10 вересня 2023 р.). Одеса, 2023. С. 85–89. URL: https://cuesc.org.ua/images/informlist/Maket_advanced_training_PSAU.pdf.
6. Жидкова Н. Критичне мислення у розвитку творчості учнів на уроках суспільствознавчих предметів. Український педагогічний журнал. 2020. № 4. С. 180–191.
7. Одинцова Г.Ю. Роль установки у формуванні креативного мислення юриста : дис. … канд. психол. наук : 19.00.01. Київ, 2016. 252 с.
8. Парамзіна С.В. Проєктування як особливий вид діяльності. Отримання знань. Дистанційна підтримка освіти школярів. URL: https://disted.edu.vn.ua/courses/learn/8203.
9. Починкова М.М. Формування критичного мислення майбутніх учителів початкової школи у процесі професійної підготовки : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.04. Старобільськ, 2021. 572 с.
10. Проєктні технології навчання учнів професійно-технічних навчальних закладів (для педагогічних працівників професійно-технічних навчальних закладів) : довідник / Л.А. Романов та ін. Київ : ІПТО НАПН України, 2018. 92 с.
11. Розвиток критичного мислення молодших школярів в умовах Нової української школи : методичний посібник / автор-уклад. Н.Б. Ларіонова. Харків : «Друкарня Мадрид», 2019. 64 с.
12. Теорія і практика проєктного навчання у професійно-технічних навчальних закладах : монографія / В.М. Аніщенко та ін. Житомир : «Полісся», 2019. 208 с.
13. Dewey J. How We Think: A Restatement of the Relation of Reflective Thinking to the Educative Process. Boston, MA : D.C. Heath & Co Publishers. URL: https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjt1aadkposzje))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1434306.
14. Paul R.W., Elder L., Bartell T. California teacher preparation for instruction in critical thinking: Research findings and policy recommendations. URL: https://eric.ed.gov/?id=ED437379/.
15. Paul R., Elder L. The Critical Thinking Reading and Writing Test. Tomales, CA : Foundation for Critical Thinking, 2006. 68 p.
Опубліковано
2023-12-19
Як цитувати
Локарєва, Г. В., & Сімчук, В. О. (2023). ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ХУДОЖНИКІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 75-83. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-4-11
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ