ФОРМУВАННЯ КОМУНІКАТИВНО-МОВЛЕННЄВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЛОГОПЕДІВ ЯК НАУКОВА ПРОБЛЕМА
Анотація
У публікації здійснено теоретичний аналіз наукових підходів до розуміння основних понятійних дефініцій «мовна», «мовленнєва» та «комунікативна» компетентності. Визначено структурні компоненти комунікативно-мовленнєвої компетентності та їх взаємозалежність у процесі комунікації. Акцентовано увагу на проблемах розвитку комунікативно-мовленнєвої компетентності здобувачів вищої освіти за спеціальністю 016 «Спеціальна освіта (Логопедія)», оскільки формування зазначеної компетентності є важливим компонентом фахової підготовки і подальшого професійного становлення. Специфіка професійної діяльності логопеда та корекційного педагога передбачає роботу з дітьми, більшість з яких має порушення психофізичного розвитку, проблеми, які негативно впливають на формування особистості (тривожність, замкнутість, неврівноваженість, невпевненість у власних силах, негативізм, дитячі страхи тощо), що, своєю чергою, позначається на процесах соціальної адаптації. Від високого рівня сформованості комунікативно-мовленнєвої компетентності майбутнього фахівця залежатиме ефективність корекційно-розвиткового процесу, що передбачає подолання проблем міжособистісної комунікації між усіма учасниками освітнього процесу, відповідно, формування комунікативно-мовленнєвої компетентності здобувачів вищої освіти надасть їм можливість професійно керувати психофізіологічним апаратом дитини під час комунікативної діяльності; забезпечити гармонійну діалогічну взаємодію, розвинути тактовність, коректність у спілкуванні; можливість адекватно сприймати та розуміти інших людей; чітко формулювати та аргументувати свої думки; підтримувати позитивний психологічний клімат у колективі; розвивати навички самоконтролю та поліпшити динаміку змін в особистісному розвитку. Зазначено необхідність створення педагогічних умов для формування комунікативно-мовленнєвої компетентності здобувачів вищої освіти за спеціальністю 016 «Спеціальна освіта (Логопедія)». Огляд науково-теоретичної бази дослідження доводить, що формування комунікативно-мовленнєвої компетентності майбутнього фахівця повинно відбуватися на основі компетентнісного підходу протягом усього навчання, пронизуючі всі види діяльності освітнього процесу.
Посилання
2. Великий тлумачний словник сучасної української мови / уклад. та гол. ред. В.Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : Перун, 2005. Т. VIII. С. 682.
3. Власенко О.О. Мовленнєва і мовна компетентності особистості: теоретично-психологічна проєкція. Вісник Національного авіаційного університету. 2021. № 19. С. 119–127.
4. Прокопова О.П. Мовленнєво-комунікативна компетентність як один зі складників професійного становлення фахівця. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія педагогічна. 2010. № 16. С. 54–57.
5. Андрощук І. Комунікативна компетентність як важливий засіб ефективної взаємодії учасників освітнього процесу. Молодь і ринок. 2022. № 3–4(201–202). С. 34–38.
6. Скрипник Н.І. Функції та етапи формування професійно-мовленнєвої компетентності майбутніх вчителів словесників гуманітарно-педагогічного коледжу. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2019. VII(82). Issue 202. P. 52–55.
7. Лопатинська Н.А. Мовна, мовленнєва та комунікативна компетенції у студентів вищих навчальних закладів як складники фахової культури майбутнього корекційного педагога. Actual problems of the correctional education: Ministry of Education and Science of Ukraine, National Pedagogical Drahomanov University, Kamyanets-Podilsky Ivan Ohyenko National University. Kamyanets-Podilsky : Medobory-2006, Issue 5, 2015. P. 187–197.
8. Кузнєцова О. Формування комунікативної компетентності майбутніх вихователів логопедичних груп в умовах педагогічного коледжу: теоретичний аспект. Соціальна робота та соціальна освіта. 2021. Вип. 2(7). С. 215.