ХУДОЖНЯ ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК ЗАСІБ РОЗВИТКУ ЕМОЦІЙНО-ВИРАЗНОГО МОВЛЕННЯ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНИКІВ
Анотація
У статті наголошено на важливості дошкільного дитинства як життєвого періоду становлення особистості з її майбутніми духовними та моральними цінностями, як періоду опанування рідної мови в усьому її розмаїтті, розвитку культури мовлення та спілкування. Увиразнено, що мовленнєва культура, яка є показником рівня загальної культури та розвитку мислення дітей старшого дошкільного віку, досягає вищої форми свого прояву в мовленнєвій творчості, з характерними для неї самостійністю, образністю, зв’язністю й емоційною виразністю. Виокремлено шляхи розвитку емоційно-виразного мовлення старших дошкільників, а саме: набуття та розширення знань про засоби мовленнєвої виразності через збагачення емоційного досвіду дітей; опанування вмінь використовувати засоби виразності в мовленні, наслідуючи приклад вихователя; усвідомлення місця та ролі засобів виразності в активній мовленнєвій практиці; реалізація навичок їх самостійного застосування в різних видах художньо-мовленнєвої діяльності. Обґрунтовано необхідність збагачення словникового запасу старших дошкільників емоційно-виразною лексикою в таких видах діяльності, як: ігрова, пізнавальна, мовленнєва, трудова, художня. Увиразнено великий потенціал художньої діяльності в усіх її різновидах (театралізованій, музичній і образотворчій) для розвитку емоційно- виразного мовлення дітей, їхнього образного сприймання та відчуття, а також формування так званої індивідуальної естетичної чутливості як підґрунтя естетичної картини світу й образу «Я-концепції творця». Виокремлено педагогічні умови ефективного розвитку емоційно-виразного мовлення дітей старшого дошкільного віку: забезпечення інтегрованості різних видів діяльності на заняттях з розвитку мовлення; об’єднання видів художньо-мовленнєвої діяльності за темами; урізноманітнення засобів виразності під час створення художнього образу тощо.
Посилання
2. Бєлкіна О., Науменко Т. Світ мистецтва і дитина. Дошкільне виховання. 2000. № 1. С. 4–5.
3. Богуш А. Методика організації художньо-мовленнєвої діяльності дітей у дошкільних закладах. Київ : Слово, 2010. 304 c.
4. Богуш А., Гавриш Н. Дошкільна лінгводидактика : теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах. 2-ге вид., доп. Київ : Слово, 2011. 704 с.
5. Богуш А., Луцан Н. Мовленнєво-ігрова діяльність дошкільників: мовленнєві ігри, ситуації, вправи : навчально-методичний посібник. Київ : Слово, 2008. 256 с.
6. Гавриш Н. Проблема взаємозв’язку словесної творчості дошкільників з різними видами художньої діяльності. Наука і освіта. 2001. № 1. С. 107–112.
7. Дідук Г. Вивчення засобів емотивності на уроках української мови у 5–7 класах. Тернопіль, 2000. 222 с.
8. Дроб’язко О. Театральний водограй. ПостМетодика. Полтава. 2009. № 1. (85). С. 39–45.
9. Луцан Н. Мовленнєво-ігрова діяльність дітей дошкільного віку : монографія. Одеса : СВД М.П. Черкасов, 2005. 320 с.
10. Макаренко С. Особливості становлення процесу розуміння значення слів на початковому етапі розвитку дітей. Педагогічні науки : збірник наукових праць. Херсон : Вид-во ХДУ, 2008. Вип. 50. Ч. 1. С. 201–206.
11. Маковецька Н. Емоційно-експресивна лексика : понятійний апарат. Розвиток творчих здібностей дітей засобами мовлення : збірник наукових праць. Київ, 1998. Вип. 11. С. 25–34.
12. Олійник Г. Виразне читання. Основи теорії. Тернопіль : Навчальна книга «Богдан», 2001. 224 с.
13. Руденко Ю. До проблеми виразності і образності мовлення дошкільників засобами фольклору. Наука і освіта. 1999. № № 5–6. С. 99–100.