КРИТЕРІЇ ВИБОРУ ПІДРУЧНИКІВ ДЛЯ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ

Ключові слова: підручник, вікова категорія учнів, цілі навчання, рівень володіння мовою А1, онлайн-ресурси, мовна компетенція, мовленнєва компетенція

Анотація

У статті йдеться про критерії вибору підручника для дітей, підлітків та дорослих, які розпочинають вивчати німецьку мову на рівні А1. Основними критеріями під час вибору підручника є вікова категорія учнів та рівень володіння іноземною мовою. Охарактеризовано різноманітні підручники рівня А1. Для дитячої вікової категорії важливо, щоб вони мали яскраві та різноманітні ілюстрації, ігри та інтерактивні вправи. Тематична насиченість, проста та доступна мова викладу матеріалу, аудіо- та відеоматеріали підвищують мотивацію дітей до навчання іноземної мови. Під час вибору підручника для підлітків мають бути враховані їхні інтереси, хобі, рівень розвитку, тематика, що сприяють розвитку комунікативних навичок підлітків. Культурна складова частина підручника та використання онлайн-ресурсів є також важливими факторами, які формують підлітків як сучасних знавців іноземної мови і культури. Для дорослої аудиторії важливі насиченість підручників практичними завданнями з граматики. Тренування лексики та формування навичок мовлення, застосування аудіо, відео та онлайн-ресурсів, культурний контекст сприяють глибокому засвоєнню матеріалу та використанню в щоденних ситуаціях. Наведено алгоритм вибору підручників для дітей, підлітків та дорослих за такими критеріями: компонентна складова частина, ціль навчання, побудова підручника, прогресія навчання, зміст розділів, контрастність, додаткові інструменти, оформлення. На прикладі трьох підручників (Prima – Los geht’s! Deutsch für Kinder A1.3, Beste Freunde A1.1 Deutsch für Jugendliche та Spektrum A1+) для різновікових цільових груп на початковому етапі вивчення німецької мови А 1 подано детальний аналіз за вибраними критеріями вибору навчального засобу. Узагальнено спільні (мовна концепція А1, ситуативний підхід, різноманітність вправ та завдань) та відмінні (методика навчання, тематика підручників та стиль мовлення) риси підручників з німецької мови рівня А1 для різних вікових категорій (діти, підлітки, дорослі).

Посилання

1. Загальноєвропейські рекомендації з мовної освіти. URL: http://rep.knlu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/787878787/286/Recomend.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 31.05.2024).
2. Лосєва О.Ю. Розвиток англомовної освіти учнів початкової школи в сучасній Україні (кінець ХХ – початок ХХІ століття): дис. … канд. пед. наук: 13.00.01 ; Мукачівський державний університет. Мукачево, 2019. 248 с.
3. Ніколаєва С. Ю. та ін. Методика викладання іноземних мов у середніх навчальних закладах: підручник. Київ: Ленвіт, 2002. 328 с.
4. Редько В.Г. Конструювання змісту шкільних підручників з іноземних мов: теорія і практика: монографія. Київ: Педагогічна думка, 2017. 628 с.
5. Сем’янів А.Є. Роль підручника з іноземної мови у формуванні особистості учня. Інноваційна педагогіка. 2019. В. 18. Т. 1. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/18-1-ukr (дата звернення: 31.05.2024).
6. Яценюк Н.І. Підготовка майбутніх учителів іноземної мови до формування іншомовної комунікативної компетенції молодших школярів засобами підручника: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Тернопіль, 2012. 24 с. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/2438/1/Yatsenyuk_N_I.pdf (дата звернення: 31.05.2024).
7. Beste Freunde A1.1 Deutsch für Jugendliche. M. Georgiakaki, M. Bovermann, E. Graf-Riemann, Ch. Seuthe. Hueber Verlag GmbH & Co. 2013. S. 73.
8. Prima – Los geht’s! Deutsch für Kinder A1.3. L. Ciepielewska-Kaczmarek, A. Obradovic, S. Sperling. Cornelsen-Verlag. Berlin. 2020. S. 84.
9. Spektrum A1+. A. Buscha, S. Szita. Schubert-Verlag. Leipzig. 2017. S. 272.
Опубліковано
2024-07-30
Як цитувати
Басюк, Л. М., Денисова, С. П., & Лагановська, К. А. (2024). КРИТЕРІЇ ВИБОРУ ПІДРУЧНИКІВ ДЛЯ НАВЧАННЯ ІНОЗЕМНОЇ МОВИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (2), 16-21. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-2-02
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)