ТРЕНІНГ ЯК ЕФЕКТИВНА ТЕХНОЛОГІЯ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ МАЙБУТНІХ АКТОРІВ: ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ
Анотація
У статті обґрунтовано актуальність проблеми якісної підготовки майбутніх акторів засобами тренінгу. Тренінг визначено як ефективну інноваційну технологію у професійній підготовці студентів спеціальності 026 «Сценічне мистецтво». Мета наукової роботи полягає у розкритті теоретико-методичних аспектів використання тренінгу як ефективної технології у професійній підготовці майбутніх акторів. З’ясовано, що термін «професійна підготовка» розглядається науковцями як система педагогічних і організаційних заходів, які забезпечують формування в особистості сукупності знань, умінь, навичок, професійної готовності та спрямованості до діяльності. Акторську майстерність визначено як один із найважливіших компонентів професійної компетентності майбутніх акторів. Окреслено переваги використання в освітньому процесі інноваційних, мистецько-педагогічних технологій. Висвітлено сутність поняття «тренінг», яке розглядається як своєрідне поєднання інтерактивних методів, націлених на вдосконалення й розвиток умінь і навичок міжособистісного спілкування, комунікативної компетентності. Визначено мету тренінгових технологій, акторського тренінгу. Наголошено на необхідності використання в освітньому процесі вправ на розвиток уваги, уяви, імпровізації, фантазії. Розглянуто методичні особливості використання тренінгу в професійній підготовці майбутніх акторів. Охарактеризовано психофізичний тренінг і запропоновано методичні рекомендації щодо його проведення. Розкрито переваги фізичного тренінгу для професійної підготовки майбутніх акторів. Запропоновано визначення поняття «ігровий тренінг». Визначено педагогічні умови формування професійних навичок у майбутніх акторів засобами тренінгових технологій. Наведено трактування терміна «готовність до професійної діяльності». Охарактеризовано компоненти готовності майбутніх акторів до професійної діяльності: мотиваційний, когнітивний, діяльнісно-ігровий, особистісно-професійний. Результати досліджень свідчать, що тренінг є важливою технологією для підготовки високопрофесійних акторів.
Посилання
zu.edu.ua/32277/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F%20%D0%A1%D1%86%D0%B5%D0%BD%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B5.pdf (дата звернення: 21.10.2024).
2. Биченко Н. Технологія навчання майбутніх акторів театру. Наукові записки. Серія «Мистецтвознавство». 2017. № 1. Вип. 36. С. 173–179.
3. Блінов О. Умови формування техніки імпровізації у майбутніх акторів в процесі професійної підготовки. Молодь наука – 2017. 2017. Т. 1. С. 301–302.
4. Ігнатьєва Н. М. Тренінг у процесі занять із сценічного руху. Культура України. 2022. № 76. С. 139–143.
5. Кабанова І. Г. Досвід підготовки майбутніх акторів в умовах дистанційного навчання. Культурологічний альманах. 2024. Вип. 1 (9). С. 317–325.
6. Калаур С. М., Сорока О. В. Використання тренінгових технологій у професійній підготовці майбутніх менеджерів соціокультурної діяльності. Psychology and pedagogy as a science of formation and development of modern personality : conference proceedings, December 27–28, 2019. Wloclawek,
Poland : Izdevnieciba “Baltija Publishing”, 2019. С. 63–66.
7. Калаур С., Ванюга Л. Методичні аспекти використання тренінгових технологій під час професійної підготовки здобувачів мистецьких спеціальностей. Гуманітарні студії: історія та педагогіка. № 1 (7). 2024. С. 104–114.
8. Коленко А. В. Формування виконавської майстерності майбутніх бакалаврів з акторського мистецтва драматичного театру і кіно у фаховій підготовці : автореф. дис. на здобуття наукового ступеня канд. пед. наук : 13.00.04. Київ, 2019. 22 с.
9. Кривошеєва О. В. Організаційно-педагогічні умови використання ігрового тренінгу в професійній підготовці майбутнього актора : дис. на здобуття наукового ступеня доктора філософії : 015. Запоріжжя, 2024. 300 с.
10. Локарєва Г. В., Стадніченко Н. В. Проблеми формування професійного спілкування майбутніх акторів. Вісник Запорізького національного університету. 2012. № 2 (18). С. 127–131.
11. Маньковська О. Ю. Формування сценічної майстерності майбутніх акторів як наукова проблема: аналітичний огляд. Вісник Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького. Серія «Педагогічні науки». 2019. Вип. 3. С. 161–167.
12. Набатов С. М. Професійна підготовка майбутніх фахівців театрального мистецтва у США: сучасні та історичні аспекти університетної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія «Педагогічні науки: реалії та перспективи». 2020. Вип. 78. С. 158–163.
13. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VІІІ. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 21.10.2024).
14. Сорока О., Баранюк В. Особливості професійної підготовки майбутніх акторів засобами психофізичного тренінгу. Молодь і ринок. 2024. № 1 (221). С. 42–47.
15. Танько Т. П. Теорія та практика музично-педагогічної підготовки майбутніх вихователів дошкільних закладів у педагогічних університетах : автореф. дис. на здобуття наукового ступеня доктора пед. наук : 13.00.04. Харків, 2004. 41 с.
16. Штефюк В. Д., Горянський В. В. Акторський тренінг як ефективна форма підготовки сучасного актора. Сценічне мистецтво: сучасна лексика та формотворчі процеси. 2022. С. 76–79.