ФОРМУВАННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ЗДОРОВ’Я В ПРИРОДНОМУ І СОЦІАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАСОБАМИ МОВНИХ ЛОГІЧНИХ ЗАДАЧ

Ключові слова: мовні логічні задачі, цінності, ціннісне ставлення, здоров’я, педагогічна майстерність, природне середовище, суспільне середовище.

Анотація

У статті розглянуті питання формування ціннісного ставлення до здоров’я в природному й соціальному середовищі засобами мовних логічних задач Доведено актуальність і необхідність здійснення такої роботи з дітьми, особливо в старшому дошкільному віці. Проаналізовано праці сучасних науковців України з досліджуваної проблеми та виявлено, що цей аспект потребує додаткового вивчення. Виявлено, що сучасні соціологічні дослідження доводять, що відбувається стійкий процес переусвідомлення традиційних цінностей і виникнення нових, які відображають зростання свободи людини й усвідомлення складної безпекової ситуації на сучасному етапі в Україні. Показано, що особистісні цінності тісно пов’язані з універсальними, починають виходити на перший план, тому велика увага приділяється дослідженню суті феноменів «цінності», «ціннісне ставлення», «мовна логічна задача», «педагогічна майстерність». Вказано, що критерії підходу до оцінки феноменів «цінності», «ціннісне ставлення», мають конкретно-історичний і національний характер і залежать від ментальності, соціального стану індивіда, його потреб, віку, професійної діяльності та є важливою умовою регуляції поведінки та взаємовідносин індивідуумів. Зроблено висновок, що цінності – це властивості буття, які створює сам Homo sapiens або які мають важливе значення для нього. Вічними загальнолюдськими цінностями є Любов, Істина, Краса, Добро, Справедливість, Здоров’я. Розроблено методику формування у дітей старшого дошкільного віку ціннісного ставлення до здоров’я в природному й соціальному середовищі. Наведено приклади мовних логічних задач. У наведених мовних логічних задачах казкові персонажі або ровесники дітей, перебуваючи в складних життєвих ситуаціях у природному або суспільному середовищі, шукають разом із дітьми правильні відповіді, які допоможуть старшим дошкільникам в реальному житті зробити правильні дії у схожих життєвих ситуаціях. Мовні логічні задачі спонукають до роздумів, висловлення власних оцінних суджень, сприяють розвитку мовлення. Тільки творчий педагог, який володіє педагогічною майстерністю може в повній мірі використати виховний потенціал мовних логічних задач.

Посилання

1. Андрющенко Т. К. Технологія формування здоров’язбережувальної компетентності дошкільників. Збірник абстрактів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, м. Переяслав-Хмельницький, 28–29 березня 2018 р. «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет
імені Григорія Сковороди», 2018. С. 44–45.
2. Базовий компонент дошкільної освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf.
3. Бех І. Д. Цінності як ядро особистості. АПН України, Центр інформації та документації Ради Європи в Україні, Київ. 1997. С. 8–11.
4. Вербець В. В. Методологічні та методичні проблеми діагностики ціннісних орієнтацій та установок молоді. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Григорія Сковороди» : збірник наукових праць. Переяслав-Хмельницький, 2001. С. 97–108.
5. Геманова М. О. Здоров’язбережувальні технології: теоретичний аспект. Педагогіка здоров’я : збірник наукових праць VІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2018. С. 109–111.
6. Загородня Л. П., Тітаренко С. А. Педагогічна майстерність вихователя дошкільного закладу : навчальний посібник. 2-ге вид. Суми : Університетська книга, 2019. 319 с.
7. Іванова В. В. Теоретичні підходи до проблеми формування ціннісно-потребової сфери особистості дитини в системі дитячо-батьківських відносин. 2017. С. 52–56.
8. Лохвицька Л. В. Програма з основ здоров’я та безпеки життєдіяльності дітей дошкільного віку «Про себе треба знати, про себе треба дбати». 2-ге вид. зі змін. Тернопіль : Мандрівець, 2020. 120 с.
9. Олійник Ю. І. Компоненти формування здоров’язбережувальної системи сучасного освітнього середовища. Педагогіка здоров’я : збірник наукових праць VІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2018. С. 253–257.
10. Пушкарьова О. М. Сучасні підходи до створення здоров’язбережувального освітнього середовища в закладах освіти. Педагогіка здоров’я : збірник наукових праць VІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2018. С. 306–309.
11. Словник-довідник для підготовки до практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни «Філософія» (для студентів денної, заочної та дистанційної форм навчання усіх напрямів підготовки). Харків : ХНУМГ ім. О. М. Бекетова, 2018. 69 с.
12. Ціннісні орієнтації дитини у дорослому світі : навч.-метод. Посібник. Т. О. Піроженко, Л. В. Соловйова та ін. Київ : Видавничий дім «Слово», 2016. 248 с.
13. Шапар В. Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Xарків : Прапор, 2007. 640 с.
Опубліковано
2024-12-12
Як цитувати
Андреєва, Т. Т., Рудківська, Н. Л., & Мисан, І. В. (2024). ФОРМУВАННЯ У ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЦІННІСНОГО СТАВЛЕННЯ ДО ЗДОРОВ’Я В ПРИРОДНОМУ І СОЦІАЛЬНОМУ СЕРЕДОВИЩІ ЗАСОБАМИ МОВНИХ ЛОГІЧНИХ ЗАДАЧ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 131-137. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-3-17
Розділ
РОЗДІЛ IV. ДОШКІЛЬНА ПЕДАГОГІКА