РОЗВИТОК КІБЕРБЕЗПЕКОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ТЕХНОЛОГІЙ НУЛЬОВОГО РОЗГОЛОШЕННЯ

  • Ю. В. Колесніченко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0002-4632-4900
  • О. М. Трифонова Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0002-6146-9844
  • Д. В. Соменко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-6426-1507
  • М. І. Садовий Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0000-0001-6582-6506
Ключові слова: кібербезпекова компетентність, освітній процес, технології нульового розголошення, криптографічне шифрування, фінансові дані, кібербезпека, професійна освіта, практичні заняття, проектна діяльність.

Анотація

У статті детально розглянуто переваги та виклики застосування технологій нульового розголошення (Zero-Knowledge, ZK) у криптографічному шифруванні фінансових даних, особливо у сфері професійної та професійно-технічної освіти. Ці технології стають все більш актуальними в сучасному цифровому світі, де безпека й конфіденційність даних є пріоритетом. Розкрито основні принципи роботи ZK-технологій, зокрема, як вони дають можливість довести істинність певного твердження без розголошення додаткової інформації. Описано різні види ZK-протоколів, такі як інтерактивні й неінтерактивні докази, а також zk-SNARKs та zk-STARKs, їх особливості та сфери застосування. Особливу увагу приділено практичній інтеграції ZK-технологій в освітній процес і розвитку кібербезпекової компетентності здобувачів освіти. Описано кроки створення вузла для підключення до блокчейну як навчального інструменту, включно з налаштуванням програмного забезпечення та виконанням смарт-контрактів із використанням ZK. Розглянуто можливості застосування ZK у фінансовій сфері: забезпечення анонімності транзакцій, захист конфіденційної інформації та підвищення безпеки операцій. Визначено переваги цих технологій, зокрема високий рівень конфіденційності та масштабованість. Також проаналізовано виклики впровадження ZK, такі як складність реалізації, високі обчислювальні витрати й потреба в спеціалізованих знаннях. Обговорено питання стандартизації та сумісності з наявними системами. Запропоновано методики впровадження ZK-технологій в освітній процес закладу професійної освіти, включно з практичними заняттями та проєктною діяльністю. Це сприяє розвитку навичок роботи із сучасними блокчейн-технологіями, підготовці здобувачів освіти до викликів цифрової епохи та розвитку в студентів кібербезпекової компетентності.

Посилання

1. Ernstberger J., Chaliasos S., Zhou L., Jovanovic P., Gervais A. Do You Need a Zero Knowledge Proof? Cryptology ePrint Archive, Paper 2024/050, 2024. URL: https://eprint.iacr.org/2024/050.
2. Bowe S., Gabizon A., Green M. Zcash: Zerocash: Decentralized Anonymous Payments from Bitcoin. 2018. URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/6956581[.
3. Ben-Sasson E., Chiesa A., Genkin D., Tromer E., Virza M. Succinct Non-Interactive Zero Knowledge for a von Neumann Architecture. Cryptology ePrint Archive, Paper 2014/674, 2014. URL: https://eprint.iacr.org/2013/879.pdf.
4. Petkus M. Why and How zk-SNARK Works: Definitive Explanation. arXiv, 2019. URL: https://arxiv.org/abs/1906.07221.
5. Gogol K., Messias J., Silva M. I., Livshits B. The Writing is on the Wall: Analyzing the Boom of Inscriptions and Its Impact on Rollup Performance and Cost Efficiency. arXiv, 2024. URL: https://arxiv.org/abs/2404.11189.
6. Sober M., Scaffino G., Schulte S. Cross-Blockchain Communication Using Oracles With an Off-Chain Aggregation Mechanism Based on zk-SNARKs. arXiv, 2023. URL: https://arxiv.org/abs/2405.08395.
7. Chen T., Lu H., Kunpittaya T., Luo A. A Review of zk-SNARKs. arXiv, 2022. URL: https://arxiv.org/abs/2202.06877.
8. Профіль професора Уелі Маурера (Ueli Maurer). URL: https://people.inf.ethz.ch/maurer/.
9. Профіль професора Домініка Унру (Dominique Unruh). URL: https://scholar.google.com/citations?user=EROP4tsAAAAJ&hl=en/.
10. Тадеуш О. М. Метод проєктів як форма продуктивного навчання студентів. Електронний архів Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова, 2017. URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/19155/Tadeush.pdf?sequence=1.
11. ETH:Kyiv – конференція Premier Ethereum в Україні. URL: https://www.ethkyiv.org/.
Опубліковано
2024-12-12
Як цитувати
Колесніченко, Ю. В., Трифонова, О. М., Соменко, Д. В., & Садовий, М. І. (2024). РОЗВИТОК КІБЕРБЕЗПЕКОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ТЕХНОЛОГІЙ НУЛЬОВОГО РОЗГОЛОШЕННЯ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 172-178. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2024-3-22
Розділ
РОЗДІЛ VI. ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ