ОГЛЯД НАЦІОНАЛЬНИХ ТА МІЖНАРОДНИХ ПІДХОДІВ ДО ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СЕКТОРУ БЕЗПЕКИ ТА ОБОРОНИ: ІСНУЮЧІ МОДЕЛІ ПІДГОТОВКИ В УКРАЇНІ ТА ЗА КОРДОНОМ

Ключові слова: підготовка кадрів, освітні стандарти, міжнародний досвід, оборона,стратегії навчання, професійні компетенції

Анотація

На сучасному етапі для багатьох країн глобальна безпека є пріоритетною, тому питання дієвої та кваліфікованої підготовки майбутніх співробітників сектору безпеки та оборони набуває вирішального значення. У роботі здійснено аналітичний огляд та порівняльна характеристика національних та міжнародних підходів до підготовки майбутніх фахівців сектору безпеки та оборони, виявлені ключові особливості, переваги та недоліки існуючих можливостей підготовки в Україні та за кордоном з урахуванням специфіки навчання курсантів для забезпечення національної безпеки.Здійснено дослідження міжнародного досвіду підготовки майбутніх співробітників в країнах Європи, США, НАТО та інших держав. Надано порівняльну характеристику національних та міжнародних підходів до підготовки майбутніх фахівців, виявлення сильних і слабких сторін кожної моделі. Представлено особливості адаптації міжнародних підходів до української системи підготовки майбутніх співробітників цієї галузі.Розроблено та наведено рекомендації щодо покращення національної системи підготовки співробітників сектору безпеки та оборони на основі міжнародного досвіду. Аналіз показав, що національна та міжнародні моделі підготовки майбутніх фахівців мають спільні риси, а саме розвиток спеціалізованих навичок в обраній галузі, орієнтацію на підготовку до роботи в багатонаціональних командах, тренування з оперативного реагування на гібридні загрози. Вдосконалення підготовки майбутніх фахівців цієї галузі в Україні потребує впровадження найкращих міжнародних практик з урахуванням національних специфічних аспектів для підвищення ефективності підготовки та створення мобільної та готової до сучасних викликів системи.

Посилання

1. Богданов І.М. Підготовка військових кадрів в країнах НАТО: інтеграція до української системи підготовки. Наукові праці Національної академії оборони України. 2021. 7(14). С. 99–106.
2. Богуславський В.В., Бачинська Н.В., Петрушин Д.В. Психолого-педагогічні характеристики майбутнього співробітника сектору безпеки та оборони в екстремальних умовах: наукове осмислення. Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова. Випуск 12 (185), 2024. С. 59–64. DOI: URL: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.12(185).10.
3. Васильєв, О.В., & Захарченко, М.М. Міжнародний досвід підготовки співробітників сектору безпеки: уроки для України. Актуальні питання державної б. 2 1(2). С. 48–58.
4. Глухов І.С. Сучасні тренди у підготовці фахівців сектору безпеки та оборони: міжнародний контекст. Міжнародна безпека та стратегія, 2020. 5(8). С. 29–39.
5. Ковальчук. Л.С. Інноваційні моделі підготовки фахівців сектору безпеки та оборони: досвід США та Європи. Вісник Київського університету внутрішніх справ. 2020. 4(16). С. 14–21.
6. Мельник, В.І., & Гринюк, І.І. Порівняльний аналіз систем підготовки військових кадрів у країнах НАТО та Україні. Український журнал стратегічних досліджень. 2019. 2(23). С. 15–24.
7. Павленко, А. В., & Іванова, Ю. В. Моделі підготовки кадрів для сектору безпеки та оборони: національний та міжнародний досвід. Науковий вісник Чернівецького університету. 2020. 1(79). С. 52–56.
8. Романенко О.П. Особливості підготовки курсантів закладів вищої освіти для сектору безпеки та оборони України. Державна безпека та право, 2020. 1(4). С. 40–48.
9. Сокуренко В.В. Підготовка кадрів для сектору безпеки і оборони як передумова забезпечення національної безпеки України. Право і Безпека. 2021. 1(2). С. 102–108.
10. Старченко О.В., & Гуменюк В.М. Трансформація моделей підготовки військових кадрів в умовах європейської інтеграції. Експертна оцінка безпеки. 2020. 2(1). С. 22–30.
11. Шевчук В.І. Проблеми та перспективи модернізації системи підготовки фахівців для сектору безпеки та оборони України. Журнал соціальних та політичних наук. 2021. 1(3) С. 33–40.
12. Шиян В.С. Інтеграція міжнародного досвіду в систему підготовки військових кадрів України. Оборонний вісник. 2018. 5(3). С. 62–70.
13. Anderson, L.M., & Goldman, E. Building effective military educational systems: A comparative study of training in NATO countries. Journal of Defense Education, 2020, 5(3), 140-152. URL: https://doi.org/ 10.1177/2047117X20913632.
14. Fitzgerald, T., & Ross, A. Enhancing the training of military personnel: A review of European and American approaches. Journal of Military Training, 4(2), 2018, 80-92. URL: https://doi.org/10.1016/ j.jmt.2018.01.004.
15. Gonzalez, M.F., & Pacheco, G.R. Analysis of defense and security training programs: A cross-national study. Journal of Security and Defense, 2017, 3(4), 119-133. URL: https://doi.org/10.1109/jsd.2017.03967.
16. Harper, M., & Gilbert, E.D. Global approaches to defense sector education: Lessons learned from Europe, the U.S., and Ukraine. Strategic Defense Review, 2020, 12(2), 89-103. URL: https://doi.org/ 10.1177/073003180302012.
17. Jones, H.D., & Park, S.Y. The evolution of military education: NATO’s strategies and their global impact. Military Education and Training Journal, 2018, 7(3), 102–115. URL: https://doi.org/10.1093/metj/ezx021.
18. Kuvshinov, A., & Smirnov, V. Comparative analysis of military training models in NATO countries and Ukraine. Journal of Defense Studies, 2019, 4(2), 56-63. URL: https://doi.org/10.1016/j.jds.2019.05.007.
19. Mitchell, A.P., & Clark, T.W. Rebuilding military training: Adapting US training strategies in Eastern European contexts. Global Defense Policy, 2021, 9(2), 68-74. URL: https://doi.org/10.1016/j.gdp.2021.02.005.
20. Schmidt, F.D., & Walker, A.L. Training the next generation of security professionals: International models and implications for the future. Journal of International Defense Studies, 2019, 5(1), 101–113. URL: https://doi.org/10.1080/00224010.2019.1617041.
21. Smith, R.S., & Jordan, A.L. International perspectives on military education: The US and NATO comparison. International Security Review, 2020, 12(1), 45-57. URL: https://doi.org/10.1080/ 1471591X.2020.1755438.
22. Thompson, R.B., & Wilson, K.S. Military education reform: International practices in the training of defense professionals. Global Defense Education Review, 2019, 8(4), 120133. URL: https://doi. org/10.1177/2632777X19862190.
Опубліковано
2025-03-26
Як цитувати
Богуславський, В. В., Бачинська, Н. В., & Петрушин, Д. В. (2025). ОГЛЯД НАЦІОНАЛЬНИХ ТА МІЖНАРОДНИХ ПІДХОДІВ ДО ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СЕКТОРУ БЕЗПЕКИ ТА ОБОРОНИ: ІСНУЮЧІ МОДЕЛІ ПІДГОТОВКИ В УКРАЇНІ ТА ЗА КОРДОНОМ. Педагогічні науки: теорія та практика, (1), 21-33. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-1-03
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)