КРИТЕРІАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ МОНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА ЗАСОБАМИ МЕДІАОСВІТИ

Ключові слова: підходи, критерії, показники, монологічна компетентність, молодші школярі, медіаосвіта

Анотація

Статтю присвячено проблемі навчання монологічному мовленню молодших школярів засобами медіаосвіти. Модернізація мовної освіти в Україні передбачає орієнтацію на компетентнісно зорієнтоване навчання української мови в початкових класах. Схарактеризовано основні підходи до формування монологічної компетентності молодших школярів засобами медіаосвіти: компетентнісний, особистісно орієнтований і комунікативно-діяльнісний. Підкреслено, що компетентнісний підхід можна розглядати як один зі способів гармонізації різноспрямованих чинників, що визначають синергічний розвиток освіти. Доведено, що компетентнісний підхід у дослідженні уможливлює з’ясування тенденцій і закономірностей щодо формування монологічних компетенцій дитини, які є підґрунтям розвитку і становлення мовленнєвої особистості учня початкової школи. Наголошено, що особистісно орієнтований підхід для розвитку мовлення учнів полягає у врахуванні рівня рoзумoвих здібностей, індивідуальних oсoбливoстей учнів, об’єкта та суб’єкта мовленнєвої діяльності. Акцентовано увагу на тому, що мовленнєвий розвиток передбачає володіння мовою, її нормами в процесі мовленнєвої діяльності. Саме розвиток мовленнєвої діяльності визначає розвиток мовлення, а не навпаки. Підкреслено, що комунікативно-діяльнісний підхід був спрямований на розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності та забезпечення мотивації навчальної діяльності. Установлено, що комунікативно-діяльнісний підхід забезпечується завдяки діяльнісному характеру організації процесу засвоєння мовних засобів та здійснення мовленнєвого розвитку в різних видах діяльності. Окреслений підхід до вивчення мови забезпечує усвідомлення учнями комунікативної функції мови. У дослідженні сформульовано власне бачення щодо критеріїв і показників рівнів до формування монологічної компетентності учнів початкової школи засобами медіаосвіти. Уточнено структурно- композиційний, комунікативно-продуктивний, комунікативно-креативний критерії з показниками рівнів сформованості монологічної компетентності молодших школярів.

Посилання

1. Великий тлумачний словник сучасної української мови з дод. і допов. / уклад. і гол. ред. В.Т. Бусел. Київ ; Ірпінь : Перун, 2005. 1728 с.
2. Гмизіна Н.А. Словник психолого-педагогічних термінів і понять (на допомогу працівникам навчальних закладів міста). Нова Каховка : ММК, 2014. 268 с.
3. Кулик О. Особистісно орієнтований підхід до навчання як чинник мовленнєвого розвитку учнів. Педагогічний процес: теорія і практика. Серія «Педагогіка». 2017. № 2(57). С. 114–119.
4. Семенов О.С. Теоретико-методичні засади формування творчо спрямованої особистості старшого дошкільника у позашкільному навчальному закладі : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.08. Київ, 2017. 542 с.
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Дубляк, О. О. (2025). КРИТЕРІАЛЬНИЙ ПІДХІД ДО ФОРМУВАННЯ МОНОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА ЗАСОБАМИ МЕДІАОСВІТИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 50-54. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-05
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)