ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК СТУДЕНТІВ ЗВО НА ЗАНЯТТЯХ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ

Ключові слова: комунікація, комунікативна компетентність, соціально- комунікативні навички, soft skills, hard skills, професійні вміння та навички

Анотація

У статті розглянуто основні аспекти формування соціально-комунікативних навичок студентів ЗВО на заняттях з української мови за професійним спрямуванням. Проаналізовано поняття «соціально-комунікативна компетентність», її складники та значення для формування професійних навичок майбутнього спеціаліста. У сучасному суспільстві важливим аспектом успішної професійної діяльності є не лише знання, набуті за час навчання у вищій школі, а й уміння комунікувати в колективі, пристосовуватися до соціально-економічних змін у країні та світові, брати на себе відповідальність, проявляти лідерські здібності, а також злагоджено працювати у команді. Спілкування у професійній сфері сьогодні передбачає не лише безпосередній обмін інформацією під час особистого спілкування, а й застосування різних новітніх технологій, що вносить певні корективи у фахову комунікацію.У сучасній науці комунікативні навички поділяють на soft skills («м’які», або гнучкі, навички) та hard skills («жорсткі» навички). У статті детально розглядаються основні складники soft skills, які визначаються як навички спілкування у широкому розумінні від особистісних рис до співпраці у колективі, а також обґрунтовуються їхні переваги над навичками hard skills. Запропоновано вправи і завдання, які можна використати на заняттях з української мови для студентів різних спеціальностей для формування основних соціально-комунікативних навичок: будувати власне висловлювання, обґрунтовувати і відстоювати свою думку, вміти організувати роботу у групах з іншими студентами, здійснювати спільну та самостійну пошукову роботу, розвивати творче та логічне мислення. До таких вправ належать творчі пошукові завдання, дискусії та обговорення різних наукових і фахових питань, завдання у парах та групах, виконання індивідуальних та колективних проєктів, вправи з ключем. Запропоновані завдання сприяють формуванню комунікативних навичок майбутніх фахівців і забезпечують розвиток їхньої професійної майстерності.

Посилання

1. Кравець О., Самборська Н. Формування соціально-комунікативної компетентності майбутніх фахівців нефілологічних спеціальностей на заняттях з англійської мови засобами інформаційно-комунікативних технологій. Нові технології навчання. 2019. № 92. С. 148–155.
2. Рябокінь С.С. Роль soft skills для успішного професійного становлення майбутніх фахівців. Proceedings of the 2nd International scientific and practical conference «Innovations and prospects of world science» (October 6-8, 2021) Perfect Publishing, Vancouver, Canada. С. 329–332.
3. Тернопільська В.І. Шляхи оптимізації процесу виховання соціально-комунікативної культури підлітків. Вісник Житомирського державного університету ім. І. Франка. 2007. Вип. 35. С. 120–122.
4. Боть Л.П., Марценішко В.О., Руденко В.М., Руденко Н.П. Українська мова за професійним спрямуванням : навчально-методичний посібник. Черкаси : ФОП О.В. Бараненко, 2024. 119 с.
5. Шумська Л. Технології розвитку soft skills у системі фахової бакалаврської підготовки хорових диригентів. Наукові записки. Серія «Психолого-педагогічні науки». 2022. № 2. С. 121–130.
6. Щербина В.М. Розвиток soft skills (соціально-комунікативних навичок) як базової компетентності для успішної та ефективної роботи сучасного педагога. Тенденції та перспективи розвитку сучасної освіти в Україні : матеріали Всеукр. наук.-практич. конф. 28–29 листопада 2023 р. Херсон : Херсонська академія неперервної освіти, 2023. С. 384–387.
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Руденко, Н. П., Боть, Л. П., & Марценішко, В. О. (2025). ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-КОМУНІКАТИВНИХ НАВИЧОК СТУДЕНТІВ ЗВО НА ЗАНЯТТЯХ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 67-72. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-08
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)