ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ВИКЛАДАННЯ МИСТЕЦЬКОЇ ТА ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТНІХ ГАЛУЗЕЙ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Ключові слова: інноваційні підходи, початкова освіта, мистецтво, технології, інтерактивне навчання, цифрові інструменти, творчість

Анотація

У статті проаналізовано інноваційні підходи до викладання мистецької та технологічної освітніх галузей у початковій школі, спрямовані на формування ключових компетентностей і розвиток наскрізних умінь молодших школярів. Особливу увагу зосереджено на застосуванні інтерактивних методів, цифрових інструментів і нетрадиційних технік, що сприяють розвитку критичного та креативного мислення, комунікативних навичок, уміння працювати в команді, здатності висловлювати власну позицію, генерувати ідеї та знаходити оптимальні рішення. Обґрунтовано значення мистецтва й технологій як засобів гармонійного розвитку особистості дитини, підготовки до навчання в умовах Нової української школи та життя в суспільстві, що швидко змінюється.Розроблено модель запровадження інноваційних підходів у мистецьку та технологічну галузі початкової освіти, яка ґрунтується на інтеграції інноваційних методів і технологій, урахуванні вікових та психологічних особливостей молодших школярів, а також на створенні організаційно- педагогічних умов для комплексного формування ключових компетентностей. Теоретичне обґрунтування моделі базується на принципах гуманізації, дитиноцентризма, інтерактивності, доступності, практико-орієнтованості, варіативності та інтеграції, що забезпечують цілісність освітнього процесу та відповідність сучасним вимогам початкової освіти.Запропонована модель має модульну структуру, яка включає концептуальні засади, змістовий модуль, методичні аспекти впровадження та результативний модуль і передбачає поетапну реалізацію інноваційних підходів: підготовчого, основного та підсумково-рефлексивного.Сукупність інноваційних підходів охоплює цифровізацію навчання, інтерактивні методи, STEM/STEAM-освіту, проєктно-дослідницьку діяльність, візуалізаційні технології, медіаосвіту, ігрові активності, перевернуте та колаборативне навчання, а також компетентнісний підхід.Обґрунтовано їх доцільність запровадження на уроках мистецтва та технологій у початковій школі. У висновках підкреслено теоретичну перспективність запропонованої моделі, що потребує подальшої апробації та емпіричної перевірки її ефективності.

Посилання

1. Артикуца Н.В. Інноваційні методики викладання дисциплін у вищій юридичній освіті. Інноваційні технології у вищій юридичній освіті : матеріали Міжнар. наук.-метод. конф., присвяченої 390-річчю зі дня заснування Київської братської школи – предтечі Києво-Могилянської академії, м. Київ, 25–28 травня 2005 р. Київ : Стилос, 2005. С. 3–26.
2. Грубіч Д.Ю. Педагогічні інновації в освіті: поняття та сутність. Педагогіка та психологія. 2011. Вип. 40(1). С. 34–39.
3. Кульчицький В. Поняття інновації в освітньому процесі. Інновації в освіті: перспективи розвитку. Тернопіль : ЗУНУ, 2022. С. 58–61 https://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/45356/1/%D0%92%D1%96%D1%82%D0%B0%D0%BB%D1%96%D0%B9%20%D0%9A%D1%83%D0%BB%D1%8C%D1%87%D0%B8%D1%86%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9.pdf
4. Лаппо В.В. Педагогічна інноватика : навчально-методичний посібник. Івано-Франківськ : НАІР, 2020. 360 с.
5. Онищенко Н.П. Методологічні підходи до викладання педагогічних дисциплін у процесі професійної підготовки майбутніх учителів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021, № 75. С. 153–159.
6. Федяєва В.Л. Компетентнісний підхід у Концепції «Нова українська школа»: плюси, мінуси, перспективи втілення. Педагогічні науки. 2023. № 102. С. 12–18.
7. Council Recommendation of 22 May 2018 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, 2018. URL: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/6fda126a-67c9-11e8-ab9c-01aa75ed71a1 (дата звернення: 19.08.2025).
8. UNESCO Framework for Culture and Arts Education. 2024. URL: https://www.unesco.org/en/articles/unesco-member-states-adopt-global-framework-strengthen-culture-and-arts-education (дата звернення: 19.08.2025).
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Шульга, Л. М. (2025). ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ ДО ВИКЛАДАННЯ МИСТЕЦЬКОЇ ТА ТЕХНОЛОГІЧНОЇ ОСВІТНІХ ГАЛУЗЕЙ У ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ . Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 89-95. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-11
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)