ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В УНІВЕРСИТЕТАХ СЛОВАЧЧИНИ

  • М. С. Гадалін ДВНЗ «Університет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук України https://orcid.org/0009-0006-4146-8939
Ключові слова: бакалаврат, вища освіта, докторські студії, європейська освітня політика, інформаційна сфера, магістратура, підготовка майбутніх фахівців, університет, Словаччина

Анотація

У статті здійснено теоретичний аналіз системи професійної підготовки фахівців інформаційних технологій у словацьких університетах та виокремлено особливості їхньої професійної підготовки. Доведено, що нині науковці акцентують увагу на підвищенні якості та ефективності вищої освіти з урахуванням вимог суспільства знань, орієнтуючись на формування всебічно розвиненої особистості, здатної до професійної самореалізації та активної громадянської позиції. Цифрова трансформація освіти підкреслює нагальну потребу вдосконалення підготовки фахівців у сфері інформаційних технологій згідно з європейськими тенденціями.З’ясовано, що успішним прикладом модернізації вищої освіти та організації підготовки ІТ-фахівців на всіх рівнях (бакалавраті, магістратурі та докторантурі) є Словаччина, де провідні технічні університети реалізують сучасні освітні програми. Система освіти Словаччини тісно дотримується принципів Болонського процесу, поєднує теоретичні знання з практичною спеціалізацією та розвитком міжкультурних компетентностей для підготовки конкурентоспроможних на глобальному ринку праці випускників. Окрім того, словацькі університети сприяють академічній мобільності та міжнародній співпраці через участь у програмах, таких як ERASMUS+ та Міжнародний Вишеградський фонд. Специфікою навчально-наукової діяльності майбутніх фахівців ІТ є їх залучення до проєктів, які фінансуються грантовими організаціями. Установлено, що, незважаючи на загальноєвропейські правила, Словаччина зберігає власні національні особливості у структурі навчальних планів і підходах до професійної спеціалізації, що відображає традиції освіти та потреби ринку праці країни. До особливостей підготовки майбутніх фахівців інформаційних технологій в університетах Словаччини віднесено трирівневу структуру, що охоплює програми бакалаврату, магістратури та докторантури; упровадження практико орієнованого навчання студентів з урахуванням потреб національного й світового ринків праці. Окреслено перспективи подальших порівняльних досліджень розвитку технічної вищої освіти в країнах Центральної та Східної Європи.

Посилання

1. Біницька К. Система освіти та професійна підготовка вчителя початкової освіти у Словацькій Республіці. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2018. № 1(75). С. 124–132.
2. Товканець Г.В. Економічна освіта у вищій школі Чехії і Словаччини у ХХ столітті : монографія. Київ : Кондор-Видавництво, 2013. 506 с.
3. Товканець О.С. Особливості професійної підготовки у вищій школі Словенії. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія «Педагогіка та психологія». 2017. Вип. 1(5). С. 185–189.
4. Danek J. Pedagogická komunikácia na vysokej škole. Trnava : Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave 2014, 128 s.
5. Pavlov I. Profesijný rozvoj učiteľov a ich kontinuálne vzdelávanie na Slovensku. Pedagogické rozhľady: odborno-metodický časopis. 2006. Č. 4–5. S. 28–36.
6. Šilonová E., Dolinská Е., Hladush V. et al. Use of digital technologies in students’ distance pedagogical assessment at higher educational institutions. Information Technologies and Learning Tools. 2021. Vol. 82, №. 2. Рp. 243–265. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v82i2.4365.
7. Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach. URL: https://www.upjs.sk/uk/upjs/historia/upjs-v-kosiciach/ (dátum podania žiadosti: 09.08.2025).
8. Vysoke skole. URL: https://www.vysokeskoly.sk/katalog-vs/odbory (dátum podania žiadosti: 09.08.2025).
9. Zákon o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Zbierka zákonov Slovenskej republiky č. 131/2002. URL: https://www.slov-lex.sk/ezbierky/pravne-predpisy/SK/ZZ/2002/131/ (dátum podania žiadosti: 09.08.2025).
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Гадалін, М. С. (2025). ОСОБЛИВОСТІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ В УНІВЕРСИТЕТАХ СЛОВАЧЧИНИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 116-121. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-15
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ