СИСТЕМА ІНШОМОВНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ

Ключові слова: іноземна мова, підхід, компонент, система навчання, педагог, компетентність, освіта

Анотація

Актуальність дослідження зумовлена необхідністю формування іншомовної компетентності майбутнього вчителя початкової школи у контексті змін системи фахової підготовки майбутніх фахівців.У статті проаналізовано систему іншомовної підготовки майбутніх учителів початкової школи на сучасному етапі. На основі дослідження нормативних документів та освітньо-професійних програм підготовки здобувачів вищої педагогічної освіти визначено складники іншомовної освіти. Відповідно до вимог до професійної кваліфікації майбутнього педагога виокремлено компоненти іншомовної освіти. Навчання іноземних мов майбутніх учителів початкової школи в закладах вищої освіти України балансує між фундаментальними складниками й інноваційними елементами навчальної активності. Формування педагогічної майстерності сучасного вчителя залежить від урахування інституційного досвіду вивчення іноземної мови, актуалізації нових іншомовних освітніх моделей і налаштованості ментального супроводу навчальної активності. Під час дослідження проблеми навчання іноземних мов у закладах вищої освіти застосовано метод порівняльного аналізу, за допомогою якого з’ясовано особливості іншомовної підготовки в інтеграції з інноваційними формами викладання.Навчання іноземних мов у закладах вищої освіти України завжди перебувало у фокусі науково-педагогічної спільноти, оскільки у цьому навчальному кластері концентрується декілька важливих аспектів: освітній, соціокультурний і людино-орієнтований. Сегмент вивчення іноземних мов позиціонується в освітній парадигмі як специфічна сфера навчальної активності, яка потребує синергії педагогічних, психологічних, методичних, організаційних і віднедавна інформаційно- цифрових характеристик. У дослідженні використано методологічний арсенал загальнонаукового й науково-педагогічного характеру. Водночас актуалізовано діалектичні та синергійні методологічні підходи, за допомогою яких проаналізовано проблеми навчання іноземної мови майбутніх учителів початкової школи в контексті протиставлення та взаємодії учасників, процесів і складників освітнього простору.

Посилання

1. Байдюк Л.М. Технологічний підхід до формування готовності майбутніх учителів початкової школи до навчання молодших школярів іноземних мов. Психолого-педагогічні проблеми сучасної школи. 2019. Вип. 1. С. 6–11.
2. Безух Ю.С. Основні чинники розвитку іншомовної компетентності майбутнього вчителя початкової школи. Вісник психології і педагогіки. 2013. № 13.URL: http://www.psyh.kiev.ua/Збірник_наук._праць._-_Випуск_13
3. Бескорса О. Методи формування цифрової культури майбутніх учителів початкової школи. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. 2024. № 21. С. 19–29.
4. Валуєва І.В. Професійна підготовка майбутніх учителів початкової школи до формування навичок писемного мовлення. Молодий вчений. 2016. № 10. С. 212–215.
5. Веклич Ю.І. Використання автентичних текстів у процесі формування соціокультурної компетенції майбутніх учителів початкової школи. Вісник психології і педагогіки : збірник матеріалів методологічного семінару «Сучасні освітні стратегії формування професійної компетентності майбутніх учителів початкової школи». 2012. Вип. 10. URL: http://www.psyh.kiev.ua/Збірник_наук._праць._-_Випуск_10
6. Вознюк О.В. Підготовка майбутніх учителів у контексті Концепції Нової української школи: методичний аспект. Методичний експрес: теорія і практика навчання англійської мови в Новій українській школі : навчально-методичний посібник. 2019. C. 51–65.
7. Комар О.А. Підготовка майбутніх учителів початкової школи до застосування інтерактивних технологій : монографія. 2008. 332 с.
8. Конотоп О.С. Іншомовна практична підготовка майбутніх учителів початкової школи: проблеми і перспективи. Інноваційна педагогіка. 2021. Вип. 32. Т. 2. С. 88–91.
9. Михайленко А.В. Методика як теорія і практика навчання іноземних мов. Вісник НТУУ «КПІ». Серія «Філософія. Психологія. Педагогіка». 2014. № 1. URL: https://ela.kpi.ua/server/api/core/bitstreams/a14c8fa1-6647-4524-9f1d-295b90295b75/content
10. Мірошник І. Класифікація soft skills в іншомовній професійній підготовці майбутніх учителів початкової школи. Вісник Національного університету «Чернігівський колегіум» імені Т.Г. Шевченка. 2023. № 21. Т. 177. С. 108–115.
11. Наказ міністерства освіти і науки України «Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти» від 29 серпня 2014 р. № 1225. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinoho-standartu-vchytel-zakladu-zahalnoi-serednoi-osvity
12. Освітньо-професійна програма 1.А3.00.01 «Початкова освіта першого(бакалаврського) рівня вищої освіти». URL: https://drive.google.com/file/d/1c3sGAvoPWaGA-fod31qxjvBvRk5Kn0JM/view
13. Пінчук І.О. Інноваційні технології навчання іноземних мов у процесі підготовки майбутніх учителів початкової школи. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імені Олександра Довженка. Педагогічні науки. 2018. № 3. С. 39–46.
14. Робоча програма навчальної дисципліни «Іншомовна освіта: іноземна мова з методикою навчання» для студентів спеціальності 013 «Початкова освіта першого (бакалаврського) освітнього рівня». URL: https://drive.google.com/file/d/13Q6NyrdKraFo-xtrTE_YjkU7SASb4_7G/view
15. Сідун М., Полонська Т. Лінгводидактичні засади навчання іноземних мов у закладах вищої педагогічної та загальної середньої освіти : монографія. 2018. 342 с.
16. Фалько Р.В. Професійний саморозвиток майбутніх учителів початкової школи у процесі фахової підготовки. 2021. 115 с.
17. Федорчук Н. Підготовка майбутніх учителів початкових класів до реалізації Концепції Нової української школи. Нові технології навчання. 2022. № 96. С. 168–73.
18. Хома О. Методична підготовка майбутніх учителів початкової школи в умовах університету. Педагогічна освіта і наука в умовах класичного університету: традиції, проблеми, перспективи. 2013. Т. 1. С. 288–295.
19. Шквир О.Л. Теоретичні і методичні засади ступеневої підготовки майбутніх учителів початкової школи до проведення педагогічних досліджень : дис. … д-ра пед. наук. Житомир, 2018. 572 с.
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Терлецька, Л. М. (2025). СИСТЕМА ІНШОМОВНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 160-167. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-21
Розділ
РОЗДІЛ IV. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ