ФОРМУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ОСВІТНЬОЇ ТРАЄКТОРІЇ ЯК НЕОБХІДНОГО СКЛАДНИКА ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УНІВЕРСИТЕТІ

Ключові слова: індивідуалізація освітнього процесу, заклад вищої освіти, індивідуальна освітня траєкторія, освітній менеджмент, професійна підготовка

Анотація

У статті розглянуто проблему формування індивідуальної освітньої траєкторії здобувачів вищої освіти. Визначено засоби її забезпечення у закладах вищої освіти, а саме: індивідуалізація освітнього процесу та створення сприятливого освітнього середовища. Проаналізовано нормативно-правову базу, яка регулює механізми реалізації індивідуальної освітньої траєкторії в умовах освітнього процесу університетів. Установлено, що індивідуальна освітня траєкторія здобувача має охоплювати динаміку набуття професійної кваліфікації, процеси академічної мобільності, визнання результатів навчання, отриманих у рамках неформальної та інформальної освіти, та інші релевантні аспекти. Забезпечення освітніх можливостей, орієнтованих на задоволення різнобічних потреб та інтересів здобувачів вищої освіти, передбачає створення ефективної системи управління освітнім процесом для формування індивідуальної освітньої траєкторії студентів.Визначено завдання, які висуваються до індивідуалізації освітнього процесу здобувачів: підвищення мотивації та залученості; розвиток індивідуальних здібностей; оптимізація темпу та стилю навчання; формування індивідуальної траєкторії професійного розвитку; розвиток самостійності та відповідальності; підвищення якості засвоєння знань та формування загальних і фахових компетентностей; поліпшення взаємодії між викладачем і здобувачем; підготовка конкурентоспроможних фахівців.Установлено складові елементи та послідовні етапи формування ІОТ для створення інформаційної системи управління освітнім процесом. До них віднесено: виявлення та усвідомлення індивідуальних потреб, інтересів та здібностей здобувача; визначення освітніх цілей та професійних прагнень здобувача на основі виявлених його індивідуальних характеристик; вибір освітніх компонентів; формування індивідуального навчального плану; адаптацію методів навчання до індивідуальних стилів сприйняття інформації; самостійну навчально-пізнавальну діяльність здобувача; моніторинг та коригування індивідуальної освітньої траєкторії.

Посилання

1. Алєксєєва С. Індивідуальна освітня траєкторія: від побудови до реалізації. Мистецька освіта: зміст, технології, менеджмент. Серія «Педагогічні науки». 2021. Вип. 17. С. 74–82.
2. Каньковський І.Є. Індивідуальні освітні траєкторії як необхідність сучасного процесу професійної підготовки фахівця. Професійна освіта: проблеми і перспективи. 2013. Вип. 4. С. 62–65.
3. Коростіянець Т. До постановки проблеми індивідуальних освітніх траєкторій студентів у вищій школі. Інноваційна педагогіка. 2019. Вип. 19. Т. 2. С. 9–12.
4. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 № 1556-VII. Дата оновлення: 19.12.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Tex https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3642-20#Text (дата звернення: 22.05.2025).
5. Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку індивідуальних освітніх траєкторій та вдосконалення освітнього процесу : Закон України від 23.04.2024 № 3642-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3642-20 (дата звернення: 30.05.2025).
6. Про освіту : Закон України від 05.09.2017 № 2145-VIII. Дата оновлення: 27.03.2025. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 30.05.2025).
Опубліковано
2025-10-20
Як цитувати
Сяська, І. О. (2025). ФОРМУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ОСВІТНЬОЇ ТРАЄКТОРІЇ ЯК НЕОБХІДНОГО СКЛАДНИКА ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УНІВЕРСИТЕТІ. Педагогічні науки: теорія та практика, (3), 205-210. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2025-3-28
Розділ
РОЗДІЛ VI. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА УПРАВЛІННЯ ОСВІТОЮ