ВЧЕННЯ ПРО ВНУТРІШНЮ ФОРМУ СЛОВА ОЛЕКСАНДРА ПОТЕБНІ ТА СЕМАНТИКА ФОРМИ КИТАЙСЬКОГО ІЄРОГЛІФА

  • Н. А. Кірносова
Ключові слова: абстрагування, значення, морфема, писемний знак, поняття, уявлення

Анотація

У статті розглядається природа морфемного значення на прикладі китай- ських ієрогліфів, що як писемні знаки співвідносяться саме з морфемами, а відтак і об’єктивують їхнє значення у своїй формі графічними засобами. Результати аналізу форми ієрогліфа надають підстави пов’язати природу морфемного значення з поняттям «внутрішньої форми слова», сформу- льованим О. Потебнею, однак із похибкою на можливості різних каналів сприйняття інформації – слух у О. Потебні і зір в китайських ієрогліфах. Як виявилося, зображення китайських ієрогліфів будується на схематич- ному представлені тих ознак форми, що мають діагностичне значення і є «необхідним мінімумом» для впізнання об’єкта. Водночас у статті заува- жується, що такі зображення об’єктивують роботу думки з абстрагування і «сортування» ознак, а відтак вони можуть бути співвіднесені з терміном «внутрішня форма слова», який, хоча й був сформульований для звуко- вих оболонок слів, також вказував на ознаку, що абстрагувалася з уявлю- ваного образу об’єкта, тобто теж засвідчував роботу думки в напрямку абстрагування, тільки об’єктивовану засобами слухового каналу інфор- мації, а не зорового. Оскільки слуховий канал пропускає інформацію послідовно, у розрахованій на нього внутрішній формі слова виділяється тільки одна ознака об’єкта, а зоровий канал здатен попускати дані пара- лельно, тож у представленій наочно внутрішній формі слова містяться декілька ознак. При цьому зазначені декілька ознак ще не є відкритим переліком, як це характерно для поняття, а подаються у замкненій формі образу, що надає підстави співвідносити їх із уявленням, як це відбува- ється й у випадку однієї ознаки, яка стає вихідною для утворення зву- кових оболонок кореневих морфем. На підставі вищесказаного у статті формулюється теза про те, що морфемне значення – це одна ознака або одна сукупність «скутих» у цілісність ознак, що виокремлюються в складі чуттєвого образу об’єкта, створюючи можливість відірватися від його форми, але в той же час таке значення характеризується дифузні- стю, оскільки закладена в ці ознаки інформація не була категоризованою. Окрім того, у статті висновується, що з когнітивної точки зору образ – це конфігурація ознак, а поняття – перелік ознак.

Посилання

1. Кубрякова Е.С. Основы морфологического анализа. Москва : Наука, 1974. 324 с.
2. Бондарко А.В. Грамматическое значение и смысл. Ленинград : Наука, 1978. 176 с.
3. Беспаленко А.М. Значимость морфонологических явлений в корне слова при отглагольном словообразовании : дис… канд. филол. наук : 10.02.19. Київ, 1984. 24 с.
4. Панов М.В. Позиционная морфология русского языка. Москва : Наука, 1999. 267 с.
5. Чус О.Ф. Власне словотвірне значення суфікса як семантичне ядро морфеми. Українська мова у ХХІ столітті: традиції і новаторство : тези доп. Всеукр. лінгвіст. форуму молодих учених. Київ, 2010. С. 67–69.
6. Иванов А.И., Поливанов Е.Д. Грамматика современного китайского языка. Москва : Издательство ЛКИ, 2007. 304 с.
7. Потебня А.А. Мысль и язык. Киев : СИНТО, 1993. 192 с.
8. Мещанинов И.И. Члены предложения и части речи. Ленинград : Наука, 1978. 387 с.
9. Софронов М.В. Китайский язык и китайская письменность : курс лекций. Москва : АСТ: Восток – Запад, 2007. 638 с.
10. 汉字的故事/施正宇著。北京:中国友谊出版公司 ,1994. 488页。
11. 汉字文化思维/姚淦铭著。北京:首都师范大学出版社,2008. 334页。
12. 文字论/孟华著。济南:山东教育出版社,2008. 363页。
Опубліковано
2020-12-21
Як цитувати
Кірносова, Н. А. (2020). ВЧЕННЯ ПРО ВНУТРІШНЮ ФОРМУ СЛОВА ОЛЕКСАНДРА ПОТЕБНІ ТА СЕМАНТИКА ФОРМИ КИТАЙСЬКОГО ІЄРОГЛІФА. Мова. Література. Фольклор, 1(1), 97-103. https://doi.org/10.26661/2414-9594-2020-1-1-14