ІНТЕРПРЕТАЦІЯ КОНЦЕПТУ «СМЕРТЬ» В УКРАЇНСЬКИХ ПАРЕМІЯХ
Анотація
Фольклорний концепт як стійка одиниця «ментальних і психологічних ресурсів фольклорної свідомості» (О. Кузьменко) часто стає предметом дослідження, водночас із позиції фольклористики питання артикуляції концепту «смерть» в українських пареміях залишається відкритим і вимагає широкого вивчення, тому метою статті є вивчення специфіки інтерпретації концепту «смерть» у творах малих жанрів українського фольклору, зокрема прислів’їв і приказок, що входять до різних виданих зібрань, які містять записи прислів’їв і приказок, зроблені в різних регіонах України впродовж другої половини XIX–XX ст. Аналіз творів малих фольклорних жанрів дає змогу стверджувати, що паремії надають амбівалентні характеристики смерті, фіксуючи її протиставлення життю, неминучість, закономірність, постійну близькість як загрозу та нагадування про майбутнє кожного, несподіваність смерті або відхід як результат тривалої важкої хвороби. Ставлення до неї також неоднозначне: з одного боку, смерть є дуже сумним і жахливим явищем, але з іншого – іноді пов’язана зі звільненням після довгого тяжкого життєвого шляху. У прислів’ях фіксуються різночасові уявлення про смерть як про антропоморфну істоту з вираженими гендерними ознаками (стара кістлява жінка в чорному або білому вбранні); як про дорогу, з якої немає вороття; про зв’язок смерті з народженням і весіллям як з обов’язковими ланками життєвої програми; думки про перехід, під час якого душа покидає тіло; про інобуття, яке залежить від того, як пройшло земне життя; про рай і пекло як нагороду або покарання. У творах малих фольклорних жанрів смерть асоціюється з дією або процесом (умирати, умерти, іти, гаснути, гинути тощо), предметами та явищами (земля, могила, яма, дошка, лопата, похорон, ладан, свічка тощо), з потойбіччям (пекло, рай, інший світ), інобуттям (тіло без тіні, тіло без душі) тощо.
Посилання
2. Войтович В.М. Українська міфологія. Київ : Либідь, 2002. 662 с.
3. Восточнославянский фольклор: словарь научной и народной терминологии / редкол. : К.П. Кабашников (отв. ред.) и др. Мінськ : Навука і тэхніка, 1993. 478 с.
4. Ковальська Н.А. Паремії як засіб відображення когнітивних процесів. Вісник Львівського університету : збірник наукових праць. 2004. Вип. 34. Ч. І. С. 412–418.
5. Кузьменко О. Фольклорний концепт: визначення терміна, структурні параметри та типи. Народознавчі зошити. 2018. № 6 (144). С. 1439–1447.
6. Микитенко О.О. К этнопоэтике фольклорного текста: цвет в украинском и балканославянском погребальном плаче. Ethnolinguistica Slavica: К 90-летию академика Н.И. Толстого. Москва : Индрик, 2013. С. 197–211.
7. Мушкетик Л.Г. Людина в народній казці Українських Карпат: на матеріалі української та угорської оповідальної традиції. Київ : ДСГ, 2010. 320 с.
8. Пазяк М.М. Українські прислів’я та приказки: Проблеми пареміології та пареміографії. Київ : Наукова думка, 1984. 201 с.
9. Прислів’я та приказки: Людина. Родинне життя. Риси характеру /. упоряд. М.М. Пазяк. Київ : Наукова думка, 1990. 524 c.
10. Українські приказки, прислів’я і таке інше / уклав М. Номис ; упоряд., приміт. та вступна ст. М.М. Пазяка. Київ : Либідь, 1993. 768 с.
11. Українські прислів’я та приказки. Київ : Віват, 2017. 256 с.
12. Федорюк Л.В. Концепт смерть в українській когнітивно-мовній картині світу: структура, статика і динаміка : автореф. дис. … канд. філол. наук : 10.02.01 «Українська мова». Вінниця, 2018. 22 с.
13. Шумада Н.С. Народ скаже, як зав’яже: українські народні прислів’я, приказки, загадки / упор. та передм. Н.С. Шумада. Київ : Веселка, 1971. 229 с.