РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ СТЕРЕОТИПУ АМЕРИКАНЦЯ АЗІАТСЬКОГО ПОХОДЖЕННЯ В МЕДІАДИСКУРСІ XX СТОЛІТТЯ

Ключові слова: стереотипізація, номінативні одиниці, ідіома, оцінні характеристики, медійна риторика

Анотація

Комунікація представників різних культур та конфесій зумовлює виникнення етнічних стереотипів, які є соціокультурними зразками груп певної раси чи національності, що формуються на основі оцінного сприйняття характерних відмінностей меншини від панівної більшості. Стереотипізація є соціальною категоризацією, яка відбувається за участю мовних засобів, які закріплюють стереотипи в колективній свідомості. Мовне оприявлення стереотипів відбувається за допомогою лексичних та ідіоматичних одиниць, стилістичних та риторичних засобів медіадискурсу. У статті висвітлюються результати дискурсивного аналізу мовних засобів репрезентації етнічного стереотипу американця азіатського походження в американському медіадискурсі XX століття. Цей етнічний стереотип реалізується в оціночних характеристиках зовнішньої та культурної відмінності меншини від домінантної етнічної групи. Формування стереотипу американця азіатського походження відбувалось у 20-ті роки XX століття з появою у країні перших китайських іммігрантів. За часи каліфорнійської золотої лихоманки до Сполучених Штатів заїжджають значна кількість робітників із Китаю, які видобували золото та виконували важку роботу. Американізація китайських іммігрантів зображається в медіадискурсі як шлях до успіху, але цей успіх сприймається як конкуренція. Зумовлене економічними чинниками змагання за робочі місця відобразилось у зневажливих назвах переселенців. Лексичні одиниці, які позначають цей стереотип, указують на негативне сприйняття етнічної меншини, що в медійному дискурсі відповідає риторичним прийомам, спрямованим на переконання в небезпечному характері іммігрантів з Азії. Відмінність зовнішнього вигляду і поведінки викликає непорозуміння і веде до ворожого сприйняття цієї расової групи. Рух за громадські права у 60–70-их роках XX століття змінює соціально- політичну ситуацію у країні. Відтоді політична коректність визнається принципом співіснування різних расових, релігійних, культурних та інших груп, що значно зменшує прояви мовленнєвої нетолерантності в американському суспільстві. Визнання працьовитості та наполегливості американців азіатського походження, які працюють у торгівлі та науці, впливає на виникнення позитивного стереотипу наприкінці XX століття.

Посилання

1. Кашкин В.Б. Этнонимы и территория национальной души. Русское и финское коммуникативное поведение. Воронеж : Изд-во ВГТУ, 2000. Вып. 1. С. 62‒70.
2. Кубрякова Е.С. Краткий словарь когнитивных терминов. Москва, 1997. 245 с.
3. Рубанець О.М. Особливості впливу когнітивних ідей на сучасний розвиток науки. Філософські проблеми гуманітарних наук : альманах. 2018. № 1 (27). С. 24‒27.
4. Сорокин Ю.А. Стереотип, штамп, клише: к проблеме определения понятий. Общение : теоретические и практические проблемы. 1978. С. 133‒138.
5. Amodio D.M. The Neuroscience of Prejudice and Stereotyping. Nature reviews Neuroscience. 2014. P. 670.
6. Bartmińsksi J. Aspects of Cognitive Etnolinguistics / J. Zinken (Ed.). Shefield and Oakville : Equinox, 2009. 256 р.
7. Bartmiński J. What Does It Mean for Stereotypes to “Reside in Language”? Stereotypes and Linguistic Prejudices in Europe / A. Dąbrowska, W. Pisarek, G. Stickel (Eds.). Research Institute for Linguistics Hungarian Academy of Sciences, 2017. Р. 115‒135.
8. Coulmas F. Routineim Gesprach. Zurpragmatishen Fundirung der Idiomatik. Wiesbaden : Athenaion, 1981. 262 S.
9. Lyubymova S. Stereotyping Indigeneity: the Case of Native American. Rupkatha Journal on Interdisciplinary Studies in Humanities. 2019. Vol. 11. № 2. DOI: 10.21659/rupkatha.v11n2.05.
10. Quasthoff M.U. The Uses of Stereotype in Everyday Argument : Theoretical and Empirical Aspects. Journal of Pragmatics. North-Holland Publishing Company, 1978. Vol. 2. Iss. 1. P. 1–48.
Опубліковано
2021-09-17
Як цитувати
Любимова, С. А. (2021). РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ СТЕРЕОТИПУ АМЕРИКАНЦЯ АЗІАТСЬКОГО ПОХОДЖЕННЯ В МЕДІАДИСКУРСІ XX СТОЛІТТЯ. Мова. Література. Фольклор, (1), 129-135. https://doi.org/10.26661/2414-9594-2021-1-18