МЕХАНІЗМИ НАРАТИВІЗАЦІЇ СЕМІОТИЧНИХ КОДІВ ЖИТЛА В РОМАНІ СОФІЇ АНДРУХОВИЧ «СЬОМГА»
Анотація
У статті досліджуються механізми наративізації семіотичних кодів житла в романі Софії Андрухович «Сьомга». Образи помешкань нараторки- протагоністки розглядаються в контексті редуплікації в них сутності центрального наративу роману – історії втручання чужого в індивідуально- особистісну, зокрема тілесну, сферу протагоністки. Методологія аналізу поєднує семіотичні й наратологічні підходи до тексту та ґрунтується на працях А.Дж. Греймаса, С. Сневарра, А. Арбантес, Н. Городнюк, Р. Савчук, Ф. Штейнбука та інших науковців. Паралель між тілом і помешканням оцінюється як засаднича для індивідуального стилю С. Андрухович. Кожна новела у складі роману «Сьомга» містить образи помешкань, які семіотизують аспекти особистісного становлення нараторки й пов’язані з формуванням і рефлексією її тілесності в аспекті пошуку меж між собою та іншим. Описані будівлі впливають на сприймання оповіді читачем, втілюють семіотичні коди, значущі для сприйняття центрального наративу, реалізуючи в такий спосіб сугестивну функцію художньої літератури. У новелі «Володар світла, повелитель води» таку функцію виконує локус усамітнення – квартира протагоністки в «хрущовці», за якою стежить сантехнік Кухарук. У новелі «Кров» центральний наратив редуплікується через семіотику обставленої дзеркалами спальні і хисткої «хатки» біля моря. У новелі «Райський сад і прилеглі території» формування дитячої психіки протагоністки семіотизується через локуси «дурдому», «стройки» та «дитячого садку» як місць перманентного приниження. У новелі «Морські розбійники та діва Марія» квартира протагоністки асоціюється з її тілом, а пограбування житла виступає семіотичним аналогом зґвалтування оповідачки. У новелі «Диявол ховається в рисі» описані помешкання протагоністки є тимчасовими подібно до необов’язкових стосунків із неприємним їй хлопцем. Остання новела «Я хочу пізнати твій внутрішній світ» розглядається як абсурдистське втілення насильницької експансії чужого в життя протагоністки, де розтин тіла дівчини Кухаруком виступає метафорою, що поглиблює ідею згубності втручання у світ іншого.
Посилання
2. Greimas A.J. On Meaning: Selected Writings in Semiotic Theory / ed. and trans. P. Perron, F. Collins. Minneapolis : University of Minnesota Press, 1987. 239 p.
3. Language – Literature – the Arts: A Cognitive-Semiotic Interface / eds. E. Chrzanowska-Kluczewska, O. Vorobyova. Frankfurt-am-Maine : Peter Lang, 2017. 326 p.
4. O’Toole Lawrence M. Dimensions of Semiotic Space in Narrative. Poetics Today. 1980. Vol. 1. No. 4. Narratology II : The Fictional Text and the Reader. Р. 135–149.
5. Snævarr S. Metaphors, Narratives, Emotions. Leiden, The Netherlands. 2010. 398 p.
6. Андрухович С. Сьомга : роман. Київ : Нора-Друк, 2014. 352 с.
7. Вещикова О. «Особливі» будинки у прозі Галини Пагутяк. Сучасні літературознавчі студії. Феномен дому в літературознавчій перспективі : збірник наукових праць / гол. ред. Н. Висоцька. Вип. 13. Київ : Вид. центр КНЛУ, 2016. С. 92–103.
8. Галета О. Незнайоме тіло сучасної української прози: жіноча література від Василя Ґабора. Парадигма. 2011. Вип. 6. С. 234–266.
9. Ганошенко Ю. Замулене межиріччя: межа як конструент ідентичності в романі «Месопотамія» Сергія Жадана. Наукові праці. Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія: Філологія. Літературознавство. 2017. Т. 301. № 289. С. 14–18.
10. Городнюк Н. Res incognita: семіотика речі у східнослов’янському модерністському романі першої половини ХХ століття : монографія. Дніпро : Свідлер А., 2017. 560 с.
11. Гребенюк Т. «Магічний трюк, який несила розгадати»: архітектурний екфразис у романі Софії Андрухович «Фелікс Австрія». Сучасні літературознавчі студії. Феномен дому в літературознавчій перспективі : збірник наукових праць / гол. ред. Н. Висоцька. Вип. 13. Київ : Вид. центр КНЛУ, 2016. С. 175–187.
12. Греймас А.Ж., Фонтаний Ж. Семиотика страстей. От состояния вещей к состоянию души / пер. с фр. Москва : Издательство ЛКИ, 2007. 336 с.
13. Загнітко А. Лекція «Методи аналізу дискурсу і тексту: наративна семіотика (структурна семантика)». URL: http://mova.dn.ua/navchalno-metodichna-dijalnist/22--sp-911/308-----q----q--4-.html.
14. Крупка М. «Я» та «інший»: простір інтимності в романі Софії Андрухович «Сьомга». Слово і час. 2008. № 8. С. 40–47.
15. Савчук Р. Методологічні засади вивчення наративного текстотворення французького художнього дискурсу XVIII – XXI століть. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія. 2016. № 20. Т. 2. С. 74–77.
16. Софія Андрухович, письменниця: Моя нова книга має смак червоної риби з лимонним соком і приправлена прянощами. Розмовляв Д. Шульга. 1 квітня 2007 року. URL: https://rozmova.wordpress.com/2019/03/25/sofiya-andrukhovych-5.
17. Штейнбук Ф. Тілесний міметизм (феномен монструозності) у сучасній літературі. Слово і Час. 2007. № 12 (564). С. 24–33.