СИМВОЛІКА ОБРАЗІВ ВОДНОЇ СТИХІЇ В РОМАНІ В. ҐОЛДІНҐА «СПАДКОЄМЦІ»
Анотація
Стаття присвячена аналізу образів водної стихії в романі В. Ґолдінґа «Спадкоємці». Вказано на жанрову своєрідність твору, яка ґрунтується на досягненні гармонійного балансу фабульного й ідейного рівнів притчі, де на рівні фабули роман являє собою трагічну історію про знищення групи неандертальців, а на глибинному філософському рівні втілює ідею діалектики прогресу, за який людству доводиться розплачуватися моральними втратами. З’ясовано, що образ води, як один із найпоширеніших архетипних об’єктів словесно-художньої творчості, набуває особливої ваги у творах притчового та міфологічного характеру, де імпліцитно реалізується вся множина його символічних значень. У статті проаналізовано символічні образи снігу, криги, талої води, озера, болота, ріки, водоспаду і сліз, що репрезентують водну стихію в романі «Спадкоємці». Доведено, що ситуація зміни епох символічно позначається в тексті роману зміною пір року, приходом весни, таненням льоду і снігу. Визначено, що вода символізує народження нової епохи, а лід – того світу, що залишається позаду, застиглих, нерозвинутих потенцій людства і людської свідомості. Дане символічне навантаження образу дозволило тлумачити жах, який у неандертальців викликає вода, як страх перед майбутнім, чужим їм новим часом. Доведено, що образ ріки в тексті роману співвідноситься з міфологічними образами «кордону», «світового шляху», «стрижня всесвіту», а також набуває семантики «ріки мертвих». Охарактеризовано образ водоспаду в його зв’язку з образами «нових людей» та біблійним міфом про гріхопадіння та Втрачений рай. Доведено, що в романі «Спадкоємці» символіка водної стихії має амбівалентний характер. Вода виступає силою водночас життєдайною і смертоносною, рятівною і ворожою, постійно змінює свій стан – від свіжої і прозорої до каламутної, темної, брудної. Дослідження показало, що символіка образів водної стихії в романі «Спадкоємці» формується на основі поєднання архетипних, міфологічних та індивідуально-авторських уявлень і дозволяє розкрити додаткові зв’язки і значення, імпліцитно закладені в тексті твору.
Посилання
2. Павличко С. Вільям Голдінг і криза раціоналізму. Лабіринти мислення. Інтелектуальний роман сучасної Великобританії. Київ : Наукова думка, 1993. С. 40–58.
3. Шаповал О. Мотив вогню в романі В. Ґолдінґа «Володар мух». Наукові праці Кам’янець-Подільського державного університету. Філологічні науки. Кам’янець-Подільський : Абетка-НОВА, 2005. Вип. 10. Т. 2. С. 138–143.
4. Мірошниченко Л. Гераклітовий вогонь у романі В. Ґолдінґа «Видима темрява». Мовні і концептуальні картини світу : збірник наукових праць. Київ : КНУ ім. Т. Шевченка, 2011. Вип. 39. С. 80–87.
5. Гринько О. Концепти-архетипи в прозі В. Голдінга : автореф. дис. … канд. філол. наук: 10.02.04. Одеса : Одес. нац. ун-т ім. І.І. Мечникова, 2014. 20 с.
6. Dick B. The novelist is a displaced person : An interview with William Golding. College English. Vol. XXVI. March. 1965. P. 480–482.
7. Кечерукова М. Символика и проблематика романа-притчи Уильяма Голдинга «Наследники». Омский научный вестник. 2006. № 9. С. 262–265.
8. Гринько О. Функціонування символів у романі В. Голдінга «Спадкоємці». Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія «Філологічні науки». 2009. Вип. 81 (2). С. 162–165. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nzs_2009_81%282%29__42 (дата звернення: 12.04.2021)
9. Oldsey B., Weintraub S. The Art of William Golding. New York : Harcourt, 1965. 271 p.
10. Шаповал О. Притча в художній структурі ранніх романів В. Ґолдінґа. Жанри і жанрові процеси в історико-культурній перспективі : колективна монографія / заг. ред. О. Кеба. Кам’янець-Подільський : Аксіома, 2012. С. 198–223.
11. Golding W. The Inheritors. London : Faber & Faber, 2005. 240 p.
12. Нямцу А., Литвинюк О. Міфопоетика Вільяма Ґолдінґа : монографія. Чернівці : Чернівецький нац. ун-т, 2011. 232 с.
13. Тресиддер Дж. Словарь символов. Пер. с англ. С. Палько. Москва : Фаир-Пресс, 1999. 448 с.
14. Мифы народов мира : энциклопедия : в 2-х т. / гл. ред. С. Токарев. Москва : Советская энциклопедия, 1980. Т. 1 : А – К. 672 с.
15. Redpath Ph. William Golding : A Structural Reading of his Fiction. London ; New York : Totowa ; Vision ; Barnes & Noble, 1986. 222 p.
16. Ахундов М. Концепции пространства и времени : истоки, эволюция, перспективы. Москва : Наука, 1982. 224 с.
17. Johnston A. Of Earth and Darkness : The Novels of William Golding. Columbia, Mo. ; London : University of Missouri Press, 1980. 312 p.