МОРАЛЬНО-ЦІННІСНІ ІДЕАЛИ УКРАЇНЦІВ: ВІД ФОЛЬКЛОРУ ДО МАСМЕДІА

Ключові слова: фольклор, архетип, медіапростір, масмедіа, фольклорний текст

Анотація

У статті досліджено український фольклор як системотвірну домінанту сучасного медіапростору. Розкрито парадигми масмедіа як наступника усної словесності, орієнтованого на соціальну модернізацію і духовний розвиток особистості у глобалізованому світі; обґрунтовано передумови взаємодії фольклору і масмедіа. Виявлено морально-ціннісний потенціал фольклору як змістовного феномену сучасної масової культури (зокрема, масмедіа), що сприяє утвердженню філософсько-культурологічних основ функціонування людини у природному і соціокультурному середовищі (засади моральності, моралі, права, гармонійних взаємин особистості і суспільства). Охарактеризовано закономірності еволюції традиційної словесності як поліфункціональної соціальної полістадіальної художньої системи, архітектоніка якої зумовлена історико-культурними чинниками. Визначено сенс-змістовні основи фольклору в контексті виявлення філософсько-культурологічних принципів і актуалізації його жанрової природи, що забезпечують усній традиції позачасову затребуваність, зважаючи на її здатність представляти національно- державні і власне індивідуальні (людські) засади. Описано фольклор як унікальну синкретичну, поліфункціональну систему, що відобразила різні світоглядні настанови й історико-культурні реалії. Визначено діалог словесного фольклору і масмедіа, що зумовлений низкою критеріїв, які стали парадигмальними умовами здійснення комунікації. Досліджено фольклор у контексті масової культури, що транслює базові філософсько- культурологічні цінності, які втілені в численних архетипних образах і постають сенс-змістовними домінантами сучасного медіапростору, зокрема масмедіа (телебачення, радіо, інтернет, кіно, фото, анімація тощо). Проаналізовано способи вираження інформації у фольклорі та масмедіа; визначено особливості комунікативного процесу, основи знакової системи, функції та системні принципи як критерії комунікації фольклору та масмедіа.

Посилання

1. Ковриженко М. Креатив в рекламе. Санкт-Петербург : Питер, 2004. 235 с. C. 95–107.
2. Потебня А. Символ и миф в народной культуре. Москва : Лабиринт-К, 2007. 480 с.
3. Українські приказки, прислів’я і таке інше / уклав Матвій Номис ; упоряд., приміт. та вступна ст. М. Пазяка. Київ : Либідь, 1993. 768 с.
4. Хайзенга Йохан. Homo Ludens. Человек играющий : статьи по истории культуры / ред., сост., вступ. ст. Д. Сильвестрова ; коммент. Д. Харитоновича. Москва : Прогресс-Традиция, 1997. 416 с. С. 68.
5. Юнг К.Г. Архетипи і колективне несвідоме. Пер. з нім. К. Котюк ; наук. ред. укр. вид. О. Фешовець. 2-ге вид., опрац. Львів : Астролябія, 2018. 608 с.
6. Юнг К.Г. Архетип и символ. Москва : Renessanse, 1991. 299 с.
7. McLuhan M. The Mechanical Bride. Folklore of Industrial Man. L., 1967.
Опубліковано
2021-09-17
Як цитувати
Мицюк, М. В., & Наумовська, О. В. (2021). МОРАЛЬНО-ЦІННІСНІ ІДЕАЛИ УКРАЇНЦІВ: ВІД ФОЛЬКЛОРУ ДО МАСМЕДІА. Мова. Література. Фольклор, (1), 275-281. https://doi.org/10.26661/2414-9594-2021-1-38