СУЧАСНИЙ АФРОАМЕРИКАНСЬКИЙ ЖІНОЧИЙ СОНЕТ: МІЖ ТРАДИЦІЄЮ ТА НОВАТОРСТВОМ
Анотація
У розвідці досліджуються трансформації сонета у сучасній афроамериканській жіночій поезії із використанням методологічних підходів афроамериканських критичних студій та літературної компаративістики. Окреслено історію розвитку афроамериканського сонета з кінця ХІХ століття до сучасності, розглянуто художні практики «чорних» митців доби модернізму в царині сонета, проаналізовано ідейно-тематичну специфіку та виокремлено художньо-стильові риси «Американських сонетів» Ванди Коулмен, поетичних збірок «Вінок на пошану Еммета Тілла» Мерілін Нельсон та «Вітчизняна гвардія» Наташі Третевей. Авторка статті доходить висновків, що у сонетній формі сучасних афроамериканських поетес ліричне начало, актуальне для класичного європейського сонета, поступається місцем етнічній та політичній проблематиці, осмисленню злочинів расизму та реконструкції минулого. Ключову роль відіграють експериментування з блюзовою, діалектною та неримованою поетичною формою, що була започаткована в афро-модернізмі. В «Американських сонетах» Ванда Коулмен широко використовує імпровізаційні поетичні техніки, асиметричні паузи, нестрункі рими та ритм, поєднання образів поп-культури з релігійними мотивами та літературними алюзіями для створення іронічного ефекту. Мерілін Нельсон, послуговуючись класичною формою вінка сонетів і залучаючи рослинний символізм, персоніфікації, релігійні та літературні алюзії, створює літературну пам’ятку на пошану жертви расового насильства Емметта Тілла. Творчий метод Наташі Третевей визначає поєднання особистих мотивів з історичною лінією у збірці «Вітчизняна гвардія». У блюзових сонетах, присвячених матері, поетеса звертається до особистого травматичного досвіду, а в неримованих поезіях, які вшановують воїнів афроамериканської гвардії періоду Громадянської війни, Третевей створює драматизовані монологи-дописи у формі щоденника (poetic journal entries) та поезії-маски (persona poems), які дозволяють здійснити художню реконструкцію подій минулого крізь призму суб’єктивної свідомості фікціонального учасника процесу.
Посилання
2. The Making of a Sonnet: A Norton Anthology / Ed. by E. Hirsch and E. Boland. New York : W.W. Norton, 2008. 510 p.
3. Johnson H. Poetry of Helene Johnson. African American Poetry Book. URL: http://www.math.buffalo.edu/~sww/poetry/johnson_helene.html.
4. McKay C. Harlem Shadows: The Poems of Claude McKay. New York : Harcourt, Brace and Company, 1922. URL: https://scalar.lehigh.edu/mckay/harlem-shadows--digital-edition.
5. Francini A. Sonnet vs. Sonnet: The Fourteen Lines in African American Poetry. RSA Journal. 2003. Vol. 14. P. 37–66.
6. Hayden R. Frederick Douglass. In: Hayden R. Collected Poems. New York : Liveright Publishing Corporation, 2013. P. 62.
7. Walker M. For My People. New Haven : Yale University Press, 1942. 58 p.
8. Concannon K.E. Identity and Women Poets of the Black Atlantic: Musicality, History, and Home : Doctor of Philosophy dissertation. University of Leeds, 2014. 318 p.
9. Brooks G. Gay Chaps at the Bar. In: Brooks G. Selected Poems. New York : Harper & Row Publishers, 1963. P. 22–29.
10. Blount M. Caged Birds: Race and Gender in the Sonnet. Engendering Men: The Question of Male Feminist Criticism / Ed. by J. Boone and M. Cadden. New York : Routledge, 1990. P. 225–238.
11. Keller J.R. “A Chafing Savage, Down the Decent Street”: The Politic Compromise in Claude McKay’s Protest Sonnets. African American Review. 1994. Vol. 28. No. 3. P. 447–456.
12. Leitner D.J. Harlem in Shakespeare and Shakespeare in Harlem: The Sonnets of Claude McKay, Countee Cullen, Langston Hughes, and Gwendolyn Brooks : Doctor of Philosophy dissertation. Carbondale : Southern Illinois University, 2015. 210 p.
13. Melhem D.H. Gwendolyn Brooks: Poetry and the Heroic Voice. Lexington : University Press of Kentucky, 1987. 280 p.
14. Müller T. The African American Sonnet: A Literary History. Jackson : University Press of Mississippi, 2018. 172 p.
15. Smethurst J. The New Red Negro: The Literary Left and African American Poetry, 1930–1946. New York : Oxford University Press, 1999. 304 p.
16. Smith G. The Black Protest Sonnet. American Poetry. 1984. Vol. 2. No. 1. P. 2–12.
17. Williams G.M. Gwendolyn Brooks’s Way with the Sonnet. CLA Journal. 1982. Vol. 26. P. 215–240.
18. Woodson J. Existential Crisis: The Sonnet and Self-Fashioning in the Black Poetry of the 1930s. In: Woodson J. Anthems, Sonnets, and Chants: Recovering the African American Poetry of the 1930s. Columbus : The Ohio State University Press, 2010. P. 69–141.
19. Walters T.L. African American Literature and the Classicist Tradition: Black Women Writers from Wheatley to Morrison. New York : Palgrave Macmillan, 2007. 206 p.
20. Haley Sh.P. Black Feminist Thought and Classics: Re-membering, Reclaiming, Re-empowering. Feminist Theory and the Classics / Ed. by N.S. Rabinowitz and A. Richlin. New York : Routledge, 1993. P. 23–43.
21. Cook W.W., Tatum J. African American Writers and Classical Tradition. Chicago : University of Chicago Press, 2012. 464 p.
22. Müller T. The Vernacular Sonnet and the Resurgence of Afro-Modernism in the 1940s. American Literature. 2015. Vol. 87. No. 2. P. 253–273.
23. Hayes T. The Wicked Candor of Wanda Coleman. The Paris Review. 2020. June 12. URL: https://www.theparisreview.org/blog/2020/06/12/the-wicked-candor-of-wanda-coleman/.
24. Benjamin Sh.Gr. The Uses of Anger: Wanda Coleman and the Poetry of Black Rage. Hecate: An Interdisciplinary Journal of Women’s Liberation. 2014. Vol. 40. Issue 1. P. 58–79.
25. Hacker M. Too Soon to Quit, Too Late to Cry: On Wanda Coleman’s Bathwater Wine. URL: https://poets.org/text/too-soon-quit-too-late-cry-wanda-colemans-bathwater-wine.
26. Coleman W. American Sonnet 10. American Sonnet 35. American Sonnet 95. URL: https://poets.org/poet/wanda-coleman.
27. Coleman W. American Sonnet 51. American Sonnet 91. URL: https://www.poetryfoundation.org/poets/wanda-coleman#tab-poems.
28. Lowell R. History. URL: https://poets.org/poem/history.
29. Coleman W. American Sonnet 15 // Transcript: Poems on Air, Episode 1 – Wanda Coleman. URL: https://www.lapl.org/books-emedia/podcasts/poems-on-air/transcripts/episode-1.
30. Sonnet. Glossary of Poetic Terms. URL: https://www.poetryfoundation.org/learn/glossary-terms/sonnet.
31. Yau J. Wanda Coleman, the Great Poet of Los Angeles. Hyperallegic. 2020. May, 23. URL: https://hyperallergic.com/565242/wanda-coleman-the-great-poet-of-los-angeles/.
32. Nelson M. A Wreath for Emmett Till. Boston : Houghton Mifflin, 2005.
33. Dunbar P.L. The Haunted Oak. URL: https://www.poetryfoundation.org/poems/44195/the-haunted-oak.
34. Priest M. “The Nightmare is not Cured”: Emmett Till and American Healing. American Quarterly. 2010. Vol. 62 (1). P. 1–24. URL: www.jstor.org/stable/40664719.
35. Trethewey N. Native Guard. Boston : Houghton Mifflin. 2006. 51 p.
36. McHaney P.A. Natasha Trethewey’s Personal Story as American History. Écritures dans les Amériques au féminin: Un regard transnational / Ed. by D. Barrientos-Tecun, et A. Reynes-Delobel. Aix-en-Provence: Presses universitaires de Provence, 2017. URL: http://books.openedition.org/pup/7530.
37. Anderson W. An Interview with Natasha Trethewey. Conversations with Natasha Trethewey / Ed. by J.W. Hall. Jackson : University Press of Mississippi, 2013. P. 87–91.