THE CHILD’S PERCEPTION THROUGH THE ROMANTIC LITERARY OPTICS
Abstract
The article studies the peculiarities of the way the child’s worldview is modeled in the philosophic and aesthetic discourse of Romanticism. Works by W. Blake, W. Wordsworth, and E. T. A. Hoffmann serve as the basis for defining the specifics of literary implementation of the romantic ideas related to the establishment of the distinctive paradigm of the childhood. The analysis conducted confirms that the Romantic creative thinking is child-oriented and children’s images are filled with deep philosophic meanings and generalizations harmonized with Romantic concepts. In W. Blake’s and W. Wordsworth’s poetic experiments, there is a firmly established idea of the artistic and children’s worldviews being identical. Children’s fantasies, dreams, and revelations create the dual world as well as the axiological horizon of the Romantic personality. The dominant features of the child’s worldview are innocence, purity, integrity of the reality perception, and affinity with the Absolute. The image of the Romantic child predetermined the two poets’ individual mythopoetry, led to the creation of the Child mythologeme which, along with the traditional Romantic characteristics, reveals the authors’ individual philosophy. In E. T. A. Hoffmann’s literary world, there is an established concept of the Child as a Superperson. The child’s identity markers in the fairy novella “The Nutcracker and the Mouse King” are imagination, play, sincerity, melancholy feeling, search for harmony between the adults’ and children’s worlds. The given analysis of axiological features of the child’s world perception proves that Romanticism authors perceived the ideal of childhood as the fundamental principle of true beauty and divine nature cognition. The ontological status of childhood liberates the Romantic perception from social and historical determinism, widens the worldview borders, and forms the atemporal ideal of the universal reality.
References
2. McGavran J. H. Literature and the Child: Romantic Continuations, Postmodern Contestations. Iowa City : University of Iowa Press, 1999. 341 р.
3. Cunningham H. The Children and the Poor: Representations of Childhood since the Seventeenth Century (Family, Sexuality, and Social Relations in Past Times). Cambridge, Mass : Blackwell, 1992. 289 р.
4. Куманська Ю. Екологічні аспекти сучасної літератури для дітей : автореф. дис. … канд філол. наук : 10.01.01. Тернопіль, 2021. 21 с.
5. Варданян М. Свій-Чужий в українській діаспорній літературі для дітей та юнацтва: національна концептосфера, імагологічні моделі : автореф. дис. … доктора філол. наук : 10.01.01. Черкаси, 2019. 31 с.
6. Володарська М. Концепт дитини в літературі романтизму США: специфіка наукової рецепції. Гуманітарна освіта в технічних вищих навчальних закладах. 2019. № 39. С. 72–79.
7. Шалагінов Б. Класики і романтики : Штудії з історії німецької літератури XVIII–XIX століть. Київ : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2013. 440 с.
8. Співець. Із світової поезії кінця XVIII – першої половини XIX сторіччя. Київ : Веселка, 1972. 272 с.
9. Кейс В. Пісні невинності і пісні досвіду: парадоксальна візія Вільяма Блейка. Всесвіт. 2009. № 1-2. С. 162–173.
10. Блум Г. Західний канон : книги на тлі епох. Київ : Факт, 2007. 720 с.
11. Улюблені англійські вірші та навколо них / Перекл. і упор. М. Стріха. Київ : Факт, 2003. 456 с.
12. Вордсворт В. Поезії. Всесвіт. 1991. № 55. С. 171–177. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Vordsvort/Poezia.htm?PHPSESSID=nudmvr6r7ogchdtmfge61bols6
13. Наливайко Д., Шахова К. Зарубіжна література ХІХ сторіччя : Доба романтизму : підручник. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2001. 416 с.
14. Шахова К. Е.Т.А. Гофман. Гофман Е.Т.А. Твори. Харків : Фоліо, 2003. С. 3–24.
15. Давиденко Г., Чайка О. Історія зарубіжної літератури ХІХ – поч. ХХ ст. : навч. посіб. Київ : Центр учбової літератури, 2007. 400 с.
16. Гофман Е.Т.А. Лускунчик і Мишачий король. / перекл. Є. Поповича. Гофман Е.Т.А. Казки. Київ : Школа, 2003. С. 107–150.







