ХРОНОФАНТАСТИЧНИЙ НАРАТИВ НАСТІЛЬНОЇ ГРИ T.I.M.E STORIES ЯК ЛІТЕРАТУРНИЙ ЕКСПЕРИМЕНТ
Анотація
У статті досліджено хронофантастичний наратив настільної гри T.I.M.E Stories як форма літературно-філософського експерименту. У грі використовуються темпоральні конструкції та механіка відтворюваності для моделювання нелінійного сприйняття часу й осмислення меж між суб’єктивною пам’яттю, історією та реальністю. На відміну від традиційної наукової фантастики, де подорож у часі здебільшого виконує функцію сюжетного прийому, у T.I.M.E Stories час виступає ключовим структурним елементом, що впливає не лише на наратив, а й на саму взаємодію гравця з ігровим світом та його інтерпретаційні стратегії.Гру розглянуто крізь призму філософії часу та наративної теорії, з акцентом на те, як ігрові структури імітують, трансформують і проблематизують традиційні способи конструювання реальності.У статті стверджується, що T.I.M.E Stories репрезентує час як гібридну сутність: механічну (регульовану одиницями часу, що відлічують ігрові дії), емпіричну (сформовану рішеннями, пам’яттю й тактикою гравців) та міфологічну (представлену в ігровому лорі як символічна й хаотична сила, що виходить за межі раціонального осягнення).У центрі уваги – взаємодія спекулятивної вигадки, когнітивної участі та філософської рефлексії в дизайні гри. Розглядається, як механіки настільних ігор та багаторівневі наративи розширюють хронофантастичний дискурс, упроваджуючи нові часові логічні схеми та моделі інтерактивної оповіді. Замість зображення часу як сталого континууму або підконтрольного інструменту T.I.M.E Stories стимулює гравців до дослідження темпоральної невизначеності та суперечностей. У підсумку в статті висунуто тезу, що подібні ігри репрезентують нову форму наративу, в якій час функціонує не лише як сюжетна вісь, а й як засіб взаємодії, смислотворення та моделювання реальності.
Посилання
2. Arnaudo M., Series Editor Matthew Wilhelm Kapell. Storytelling in the Modern Board Game: Narrative Trends from the Late 1960s to Today. McFarland & Company, 2018. 232 p.
3. Barthes R. Image, music, text: Essays selected and translated by Stephen Heath: Fontana/Collins, 1977. 220 p. URL: https://monoskop.org/images/0/0a/Barthes_Roland_Image-Music-Text.pdf (date of access: 16.03.2025).
4. Besançon R. M. Encyclopedia of Physics. Wiley & Sons, Incorporated, John, 1974.
5. Chassenet P., Rozoy M. T.I.M.E. stories : Bord game. Space Cowboys, 2015.
6. Eco U. The open work. Cambridge, Massachusetts : Harvard University Press, 1989. 285 p. URL: https://monoskop.org/images/6/6b/Eco_Umberto_The_Open_Work.pdf (date of access: 16.03.2025).
7. Espen J. A. Cybertext: Perspectives on ergodic literature. Baltimore, Md : Johns Hopkins University Press, 1997. 203 p. URL: https://books.google.ro/books?id=qx_-zj0-TwoC&printsec=frontcover#v=onepage&q &f=false (date of access: 16.03.2025).
8. Éliade M. Shamanism: Archaic techniques of ecstasy. [Princeton, N.J.] : Princeton University Press, 1964. 610 p. URL: https://selfdefinition.org/shaman/Mircea-Eliade-Shamanism-Archaic-Techniques-of-Ecstasy. pdf (date of access: 17.03.2025).
9. Giroux L. Matière et Mémoire de Henri Bergson. Dialogue. 1973. Vol. 12, no. 4. P. 670–675. URL: https://doi.org/10.1017/s0012217300028110 (date of access: 16.03.2025).
10. Heffernan G. Introduction to René Descartes’ Meditationes de prima philosophia. Meditations on First Philosophy/ Meditationes de prima philosophia. 1990. P. 1–55. URL: https://doi.org/10.2307/j.ctvpj78hx.3 (date of access: 16.03.2025).
11. Huizinga J. Homo ludens: A study of the play-element in culture. Boston : Beacon Press, 1955. 220 p.
12. Réaux C., Bittler B. T.I.M.E Stories: Expedition – Endurance : Bord game. Space Cowboys, 2017.
13. Wasserman R. Paradoxes of Time Travel. Oxford University Press, 2018. URL: https://doi.org/10.1093/oso/9780198793335.001.0001 (date of access: 19.03.2025).
14. Руденський Р., Писарчук О. Європейський контекст еволюції структури настільних ігор для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку. Науковий вісник вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». 2023. № 4. С. 109–118. URL: https://doi.org/10.32782/academ-ped.psyh-2023-4.17 (дата звернення: 14.03.2025).







