ІНТЕРМЕДІАЛЬНІ ПРОЄКЦІЇ ПІСЕННИХ ВІДЕОКЛІПІВ (ГУРТ «VIVIENNE MORT», «ПТАШЕЧКА»)

Ключові слова: інтермедіальність, синергія, пісні, слово, музика, мотив твору, відеокліпи, інді-група

Анотація

У пропонованій статті розглянуто підходи до визначення інтермедіальності у вітчизняному та закордонному гуманітарному дискурсі, відзначено відмінності в потрактуванні характеру зв’язку між різними медіа у філології та мистецтвознавстві та окреслений детермінований характером досліджуваного матеріалу погляд авторів статті на характер зв’язку різних медіа в музичному відеокліпі. Мета статті: на матеріалі конкретного твору – відеокліпу групи «Vivienne Mort» «Пташечка» дослідити синергійні можливості поєднання кодів різних медій у процесі візуалізації пісні. Кліп як інтермедіальне явище оцінюється як цілісна система, що відрізняється від механічної суми її частин. Здійснений аналіз розвитку основних мотивів пісні в процесі її візуалізації дозволяє стверджувати, що поєднання можливостей різних медіа дає нову естетичну якість; синергія різних мистецтв не переформатовує первинний текст, не переповідає одне й теж мовами різних медіа, а творить нове художнє явище зі збереженням первинних сенсів, що були у словесному творі, переосмислює деякі з них та створює нові акценти. У відеокліпі музика та відео поглиблюють основні антитези віршів, їх експресію; відповідно до змісту пісні візуалізується зовнішнє мовчання ліричної героїні та водночас «озвучується» спів, якого «ніхто не чув»; мотив піснетворення в процесі візуалізації стає периферійним, а мотив самотності максимально розширюється, оскільки екстраполюється на інших персонажів відео, з одного боку, та на зміну хронотопу – з іншого. Експресія вербального віршованого постмодерністського твору поглиблюється та розширюється завдяки можливостям музичного ритму, тональності, пауз, зміни інструментів, особливостям співу, а візуалізація надає можливості створити зримий образ внутрішніх коливань і пошуків.Іконічна знакова система в синтезі з вербально-музичною поглиблює експресію твору та надає нових конотацій образності.

Посилання

1. Higgins D. Horizons: The Poetics and Theory of the Intermedia. Carbondale : Southern Illinois University Press, 1984.
2. Müller J.-E. Intermedialität. Formen moderner kultureller Kommunikation. Münster : Nodus, 1996.
3. Vivienne Mort – Пташечка : офіційний відеокліп. URL: https://www.youtube.com/watch?v=AFShDQEDpwA (дата звернення: 28.10.2024).
4. Vivienne Mort – Пташечка, текст пісні, слова. URL: https://pisni.ua/vivienne-mort-ptashechka (дата звернення: 28.10.2024).
5. Wolf W. Intermediality. The Routledge Encyclopedia of Narrative Theory ; ed. David Herman, Manfred Jahn, and Marie-Laure Ryan. London : Routledge, 2005. P. 252–256.
6. Бербенець Л. Деякі аспекти тлумачення термінів і понять у межах інтермедіальних студій. Література на полі медій : збірка наукових праць відділу теорії літератури та компаративістики Інституту літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України / ред. Т.І. Гундорова, Г.М. Сиваченко. Київ, 2018.
7. Будний В., Ільницький М. Порівняльне літературознавство : підручник. Київ : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008.
8. Касперський Е. Літературознавча компаративістика та діалог. Захід – Схід: основні тенденції розвитку сучасного порівняльного літературознавства : антологія. Донецьк : ЛАНДОН ХХІ, 2012. С. 66–93.
9. Касперський Е. Про теорію компаративістики. Література. Теорія. Методологія. 2-ге вид. Київ : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2008. С. 518–538.
10. Наливайко Д. Літературна теорія і компаративістика. Вид. 2-е. Харків : АКТА, 2006. С. 31–60.
11. Павленко І. Український пісенний репертуар часів російсько-української війни. Науково-мистецький форум «Музи не мовчать!». День 4. 23.06.2022. URL: https://www.youtube.com/watch?v=ug2or772vGA
12. Панімаш Д. Як була написана «Пташечка» – емоційна сповідь, що стала хітом Vivienne Mort. URL: https://slukh.media/texts/ptashechka-story/ (дата звернення: 22.12.2024).
13. Просалова В. Інтермедіальність як явище мистецтва і метод аналізу. Філологічні семінари. 2013. Вип. 16. С. 46–53.
14. Просалова В.А. Інтермедіальні аспекти новітньої української літератури. Донецьк – Вінниця : ДонНУ, 2015.
15. Станіславська К.І. Мистецько-видовищні форми сучасної культури: типологія та специфіка функціонування : автореф. дис. … доктора мистецтвознавства. Київ, 2012.
16. Цихановська Е. Теоретичні дилеми поняття інтермедіальності. Слово і час. 2014. № 11. С. 49–59.
Опубліковано
2025-07-01
Як цитувати
Павленко, І. Я., & Міронов, А. О. (2025). ІНТЕРМЕДІАЛЬНІ ПРОЄКЦІЇ ПІСЕННИХ ВІДЕОКЛІПІВ (ГУРТ «VIVIENNE MORT», «ПТАШЕЧКА»). Мова. Література. Фольклор, (1), 87-93. https://doi.org/10.26661/2414-9594-2025-1-13
Розділ
РОЗДІЛ II. ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО