RECEPTION OF COSSAKS IN V. CHABANENCO’S POETRY

  • T. V. Homyak
Keywords: author’s vision, historical memory, lyrical hero, poetry, symbol

Abstract

Cossacks is one of the main objects of V. Chabanenko’s artistic interpretation. Each of the poetry collections (“Cathedral of My Soul” – 1998, “Visiting Youth Yours” - 1999, “The Eternal Fight” - 2000, “Orataniya” - 2001, “Sich Spiritual” - 2007), he addresses the problems of the Cossacks. Specifically, these are the works: “Where is the Space of Native Steppe?”, “Rising Vision”, “To the Dnieper,” “The Khorticky Oaks”, “Our Destiny”, “Over the Kakhovka Sea”, “Oh the Sea, oh the Grief” “Red Vision”, The Sower’s Glory”, “Ballad of Severin Nalyvaiko”, “Ballad of Ivan Gonta” and so on. There are two aspects in understanding of the Cossacks in V. Chabanenko’s poetry: the Cossacks era directly, including its specific representatives (Gonta, Kalnyshevskiy, Mazepa, Nalyvayko, Khmelnitsky, etc.) and from today’s position, as at the time of writing, the transfer of own history vision. The island Khortytsya in the poet’s perception is the cradle of the Cossacks. The lyrical hero’s and the author’s positions are identical. The Dnieper appears as the embodiment of the Cossacks’ glory. It is transmitted as a testament to descendants.

In his historic-philosophical poetry V. Chabanenko defines confrontation between “Cossacks’ will” and modern “bondage”. Missing about the past accompanies typical for Ukrainian romantic images - historic-philosophical semantics – the images of steppe graves (“Steppe Wind”, “Call of the Eternity”, “Among the Steppe Silently Standing”, “Sitting on the Grave Eagle-Bilozir,” “Evening Vision”, “Red Vision”, “Steppe Miracle”, “The Vision of Velykoluzka Steppe”). The Cossack’s tomb, the burial mound for the lyrical hero is like sacred points in space, as if accumulating historical memory. National melancholy, that defines V. Chabanenko author’s vision of Ukrainian history, appears in antithetic structure if the artistic times in the images that show the nature of the Cossack era.

The most strikingly the Cossacks are artistically understood in “Duma about Severin Nalyvaiko” and “Duma about Ivan Gonta”. The attention focused on the problem of Cossack valor and glory of Cossack Ataman Severin Nalyvaiko and Uman Centurion Ivan Gonta. The full description of characters is given. The undying memory of the heroes of the Cossack era is highlighted. The problem of Nalyvaiko’s and Gonta’s death was studied based on legends, literary works by Franko, V. Chabanenko, the actual material from the “Ukrainian Cossacks” Small Encyclopedia. There is a legend about the execution of Severin Nalyvaiko as burning on a copper Bulls by Poles. This Death Chabanenko ascribes to Ivan Gonta, who, according to historical sources, in fact, was hacked to pieces. Historical figures in V. Chabanenco’s poetry are endowed with legendary elements of the subjectively-author’s fiction combined with specific facts recorded in scientific sources. V. Chabanenko poeticizes the glorious Cossack hetmans and otamans. For him, the Cossack times were the era of national dignity. Cossack phenomenon in his poetry is based on the conceptually expressed national consciousness, national character.

 

References

1. Сірик, С. “Образ України у мовно-художній системі В. А. Чабаненка (на матеріалі поетичної збірки “Оратанія”)”. Вісник Запорізького осередку вивчення української діаспори. 11 (2015): 96-107.
2. Славутич, Яр. “Оратанія – Україна”. Запорозька Січ, Липень 24, 2004.
3. Слижук, О. “Літературне краєзнавство Запоріжжя й шкільна літературна освіта: аспекти взаємодії”. Літературне краєзнавство: проблеми, пошуки, перспективи: збірник наукових статей (2011): 281-288.
4. Слижук, О. “Поетичний доробок В. Чабаненка на уроках літератури рідного краю”.Вісник Запорізького осередку вивчення української діаспори. 11 (2015): 107-125.
5. Хом’як, Т. “Його привітав Яр Славутич”. Вісник Запорізького осередку вивчення української діаспори. 6 (2008): 265-273.
6. Хом’як, Т. «“Життя людського строки стислі…” (про науковий і творчий доробок В. А. Чабаненка)». Вісник Запорізького національного університету: Філологічні науки. 2 (2007): 5-9.
7. Хом’як, Т. “Модель світу-України крізь призму бачення авторського сприйняття в поезії В. Чабаненка”. Вісник Запорізького національного університету: Філологічні науки. 2 (2015): 156-166.
8. Шевченко, Т. “Величальне слово філософії серця (до 70-річчя від дня народження професора В. А. Чабаненка)”. Українська мова. 3 (2007): 98-104.
9. Шевченко, Т. “Віктор Чабаненко”. Письменники запорізького краю: 3-4. Запоріжжя: Хортиця, 2002.
10. Шевченко, Т. “Грані великого таланту”. Хортиця. 5 (2003): 3-4.
11. Юрченко, О. “Концепт “Дніпро” в образній мовній картині світу Віктора Чабаненка: традиції і новаторство”. Вісник Запорізького осередку вивчення української діаспори. 11 (2015): 40-50.
12. Середа, В. “Віктор Чабаненко: “Коли затоплювали Великий Луг, я стояв на Шпиль-горі – це було схоже на кінець світу…”. www. Pilipyurik.com/
13. Чабаненко, В. Січ духовна. Запоріжжя: Дніпровський металург, 2007.
14. Чабаненко, В. Моя франкіана. Запоріжжя: ЗНУ, 2005.
15. Українське козацтво. Мала енциклопедія. Київ: Генеза; Запоріжжя: Прем’єр. – 2002.
Published
2017-06-20
How to Cite
Homyak, T. V. (2017). RECEPTION OF COSSAKS IN V. CHABANENCO’S POETRY. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Philological Sciences, (1), 52-58. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/philology/article/view/631