СПЕЦИФІКА ПОДОЛАННЯ СТРАХІВ У МОЛОДШОМУ ШКІЛЬНОМУ ВІЦІ

Ключові слова: страхи дітей, молодший шкільний вік, психологічна підтримка, соціальні чинники, сімейні чинники, класифікація страхів, адаптація до школи, емоційна стійкість, педагогічна підтримка

Анотація

Статтю присвячено дослідженню специфіки подолання страхів у дітей молодшого шкільного віку. У роботі розглядаються психологічні особливості дітей цієї вікової категорії, які сприяють виникненню страхів, а також соціальні та сімейні чинники, що впливають на їхній розвиток. Аналізується класифікація страхів у молодших школярів, охоплюючи соціальні, академічні страхи, страхи, пов’язані з фізичною безпекою, утратою або відділенням, а також специфічні фобії. Особливу увагу приділено страхам, пов’язаним із війною, які стали актуальними в умовах сучасної ситуації в Україні. У статті підкреслюється важливість урахування індивідуальних особливостей дітей та їхнього соціального середовища під час розроблення програм психологічної підтримки та інтервенцій, спрямованих на подолання страхів. Окремо розглядаються наслідки тривалого впливу страхів на емоційний розвиток та соціальну адаптацію дитини, що може призвести до формування стійких тривожних станів та поведінкових порушень. Розглядаються методи, які можуть бути використані для виявлення та корекції страхів у дітей; акцентується на ролі сім’ї та школи у забезпеченні психологічного добробуту молодших школярів. Підкреслюється необхідність системного підходу до подолання страхів у дітей, який включає активну взаємодію між батьками, педагогами та психологами. Це сприятиме формуванню у дітей емоційної стійкості, упевненості в собі та ефективної адаптації до соціального середовища, що є важливими передумовами їхнього гармонійного розвитку. Результати дослідження можуть бути використані для розроблення освітніх програм, спрямованих на профілактику та подолання дитячих страхів, а також для надання практичних рекомендацій батькам та педагогам щодо підтримки емоційного розвитку дітей.

Посилання

1. Аландаренко Ю. Страхи дітей. Шляхи подолання : семінар-тренінг для вчителів молодших класів. Шкільному психологу. Усе для роботи. 2014. № 9. С. 26–30.
2. Грек О.М., Твердохліб Н.С. Психологічні особливості прояву страхів у молодших школярів із повних та неповних сімей в умовах рекреації. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції молодих учених та студентів, 19 квітня 2014 р. «Актуальні проблеми сучасної психології». Одеса, 2014. С. 126–129.
3. Гуд Г. Психологічні особливості негативних переживань у молодших школярів : дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2021. 286 с.
4. Даценко Т.О. Феномен дитячого страху: психологічний вимір дослідження молодих учених у контексті розвитку сучасної науки. Матер. ІІ щорічної Всеукр. наук.-практ. конф., м. Київ, 19 квітня 2012 р. Київ : Ун-т ім. Б. Грінченка, 2012. С. 182–187.
5. Дорофей С. Психолого-педагогічні умови подолання страхів і тривожності у дітей молодшого шкільного віку в умовах пандемії. Вісник Львівського університету. Серія «Психологічні науки». 2020. № 6. С. 56–62.
6. Камінська О.Д., Громик Н.В. Проблема дитячих страхів у дослідженнях вітчизняних та зарубіжних науковців. Рsychological journal. 2018. № 4(14). P. 86–104.
7. Шевченко М.В. Психологічна корекція страхів дітей молодшого шкільного віку з вадами мовлення. Проблеми сучасної психології. 2012. Вип. 17. С. 17–19.
8. Скляренко О.М. Психологічні детермінанти та психокорекція шкільних страхів у молодших школярів : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2005. 20 с.
9. Вавілова А.С. Психологічні особливості страхів молодших школярів. Збірник наукових праць ККПНУ імені Івана Огієнка, Інституту психології ім. Г.С. Костюка НАПН України. 2020. № 1. Т. 1. С. 140–144.
10. Хотенчан Н.М. Дитячі страхи. Методичні рекомендації. Тернопіль, 2014. 115 с.
11. Піддубна Н.Г., Єфімов Д.Е. Проблема шкільних страхів у наукових дослідженнях. Психологія і особистість. 2016. № 2(1). С. 97–107.
Опубліковано
2024-12-06
Як цитувати
Стеценко, А. І., & Підгірна, В. В. (2024). СПЕЦИФІКА ПОДОЛАННЯ СТРАХІВ У МОЛОДШОМУ ШКІЛЬНОМУ ВІЦІ. Журнал сучасної психології, (4), 70-76. https://doi.org/10.26661/2310-4368/2024-4-8