CORRECTION OF FUNCTIONAL CONDITIONS OF YOUNG PEOPLE WITH POST-TRAUMATIC STRESS DISORDERS BY MEANS OF PHYSICAL EDUCATION

  • K. Yu. Boichenko Zaporizhzhya National University
  • D. V. Vaniuk Zaporizhzhya National University
Keywords: functional status, post-traumatic stress disorder, means of physical education, young people, correction, TRE-exercises

Abstract

The analysis of scientific and methodological literature revealed that modern living conditions are associated with a number of features that lay down high demands on the individual psychological properties of a person and cause stress in their psycho-physiological functioning. A particularly vulnerable category for adverse external effects are young people, who are more susceptible to maladaptation and deteriorating health due to age-related psychological immaturity and lack of necessary life experience. Such issues are actual: study of functional status criteria, development of signs of post-stress disorders, active participation in physical culture and health activities of adolescents with post-traumatic stress disorders and finding ways to improve the quality of physical education to improve their psychophysical condition. One of effective means of physical education for psychological recovery is functional physical unloading. In this sense, it is effective to perform TRE-exercises that stimulate neurogenic tremor and are aimed at relieving tension, stress and traumatic experiences. Due to the urgency of this problem, the aim of our study was to evaluate the effectiveness of TRE-gymnastics exercises for the correction of the functional state of adolescents with post-traumatic stress disorders in PE classes. The study was conducted with the participation of 56 young students aged 18 to 22 (internally displaced persons, children of participants in the antiterrorist operation, participants in the anti-terrorist operation), who were asked to perform the TRE complex (Trauma Releasing Exercises) exercises by David Berselli in the final part of the lesson. Determination of the functional state of young people was based on indicators of their psychophysiological state and individual psychological properties of the nervous system at the beginning, in the middle and at the end of a semester of the academic year. It was found that after practicing a set of TRE exercises in adolescents with post-traumatic stress disorder, there was an improvement in their psychophysiological status and quality of life. This proves that the obtained results make it possible to recommend the use of this set of exercises in physical education classes in universities.

References

1. Зливков В. Психологічні аспекти організації системи реабілітації військових, що повернулися із зони АТО. Теоретичні і прикладні проблеми психології : збірник наукових праць. Луганськ, 2015. № 4(38). С. 177–184.
2. Радиш Я., Соколова О. Медична реабілітація українських військовослужбовців, що постраждали в результаті бойових дій (до проблеми державного регулювання системи санаторно-курортного забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України). Інвестиції: практика та досвід. 2014. № 24. С. 152–155.
3. Тимченко А. Психогении в экстремальных условиях. Боевая психическая травма и методы ее коррекции : методическое пособие. Харьков : ХВУ, 2015. 91 с.
4. Чабан О. Психотерапия при ПТСР должна быть направлена на создание новой когнитивной модели жизнедеятельности. НейроNews: психоневрологія та нейропсихіатрія. 2010. № 2(21). С. 5–8.
5. Тарабрина Н., Лазебная Е. Синдром посттравматических стрессовых нарушений: современное состояние и проблемы. Психологический журнал. 2002. Т. 13. № 2. С. 14–29.
6. Пушкарев А., Доморацкий В. Посттравматическое стрессовое расстройство: диагностика, психофармакотерапия, психотерапия. Москва : Институт психотерапии, 2000. 128 с.
7. Байєр О., Познякова Г. Психологічні особливості осіб юнацького віку, схильних до автоагресивної поведінки. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія «Психологічні науки». Херсон, 2017. Вип. 4. Т. 1. С. 8–12.
8. Білень Я., Романів О., Надь Б. Соціально-психологічна та медична реабілітація учасників АТО. Україна. Здоров’я нації. Київ, 2018. № 3/1(51). С. 6–7.
9. Сторожук Н., Мась Н., Покотило В. Сучасний стан системи психологічної реабілітації учасників антитерористичної операції. Вісник Київського національного університету імені Тараса Шевченка. Серія «Військово-спеціальні науки». 2016. № 1. С. 34–38.
10. Удалова Е., Кокурина Е., Лихоманов Е. Занятия по физической культуре как средство социальной адаптации студентов-первокурсников. Молодой ученый. 2017. № 15. С. 679–681.
11. Воробьев А. Разработка методов и средств предупреждения боевых психических травм в армиях США. Зарубежное военное обозрение. 2002. № 3–5. С. 43–45.
12. Лэндис Р. Продвинутые техники для работы с посттравматическими стрессовыми состояниями. Москва : Эксмо, 1996. 234 с.
13. Герольд А. Нейрогенное дрожание при проведении TRE-упражнений для снятия напряжения, стресса и травмы по методике доктора Дэвида Берсели при избавлении от посттравматического стрессового расстройства ПТСР. Психологічне консультування і психотерапія. 2015. Т. 2. № 1–2. С. 85–95.
14. Збірник методик для діагностики негативних психічних станів військовослужбовців : методичний посібник / Н. Агаєв та ін. Київ : НДЦ ГП ЗСУ, 2016. 234 с.
Published
2020-11-05
How to Cite
Boichenko, K. Y., & Vaniuk, D. V. (2020). CORRECTION OF FUNCTIONAL CONDITIONS OF YOUNG PEOPLE WITH POST-TRAUMATIC STRESS DISORDERS BY MEANS OF PHYSICAL EDUCATION. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Physical Education and Sports, (1), 7-15. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/sport/article/view/1520