FORMATION OF INTEREST OF FEMALE STUDENTS TO PHYSICAL TRAINING CLASSES IN HIGER EDUCAION ESTABLISHMENTS OF THE 1st AND 2nd ACCREDITATION LEVEL

  • L. M. Drapinska Lviv State University of Physical Culture named after Ivan Boberskyj
Keywords: physical education, education process, shaping, female students, motivation

Abstract

The article proves that physical education in higher education institutions of I-II levels of accreditation does not fulfill its functions and requires the search for new non-traditional means and scientifically sound ways to improve the educational process. All this leads to a study that involves the search for new ways to improve the process of physical education of female students, based on popular types of physical activity. New non-traditional tools and methods can help increase interest in exercise. The purpose of the research is to increase the efficiency of physical training of female students in higher education establishments of Ukraine of the 1st ad 2nd accreditation level by using shaping technologies in physical training classes. Material and methods. To solve the tasks of the research, the author used the sociological method of polling of female students by way of the questionnaire survey and methods of mathematical statistics. Researches were carried out in the Technological College of Lviv Polytechnic National University and involved 40 secondyear female students. Results. As a result of our researches, it was proved that the use of the program of physical training of female students in higher education establishments of the 1st ad 2nd accreditation level involving shaping technologies allows to achieve the positive effect in formation of interest of college female students to the psychical training classes. The study confirmed that female students prefer to choose the type of physical exercises for trainings and that the musical accompaniment of physical exercises is important. It was established that the main motivational factor stimulating female students to train is the possibility to have a beautiful trained body, to derive pleasure from physical exercises and to improve health. One of the reasons for the negative attitude of female students to the physical training is the low emotional background of classes and absence of possibility to choose the type of physical activity based on one’s own preferences. It was proved that introducing of shaping classes into the program of physical training fostered the essential increase of interest of female students to the physical training. Conclusion. Increase motivation to engage in physical exercises in physical education classes can contribute to unconventional means and methods.

References

1. Амосов М. М. Роздуми про здоро'я. Київ : Здоров'я. 1990. 168 с.
2. Боднар І. Актуальні проблеми процесу фізичного виховання студентів. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2012. № 3. С. 10–15.
3. Гумен В. Шейпінг в системі фізичного виховання вищих навчальних закладів : монографія. Львів : ЛДУФК, 2016. 227 с.
4. Драпінська Л., Шевців У., Семаль Н. Особливості використання шейпінгу у фізичному вихованні студентської молоді. Спортивна наука України. Львів : ЛДУФК, 2016. № 6. С. 9–15. URL : http//sportscience.ldufk.edu.ua/index.php/snu.
5. Драпінська Людмила, Шевців Уляна, Гумен Василь. Соціальні аспекти розвитку шейпінгу в Україні. Фізична культура, спорт та здоров’я нації. Вінниця. 2018. Вип. 5(24). С. 454–459.
6. Драпінська Людмила, Шевців Уляна. Програма фізичного виховання студенток закладів вищої освіти I-II рівнів акредитації з використанням шейпінг-технологій. Молода спортивна наука України. Львів : ЛДУФК. 2019. Т. 2. С. 38–39.
7. Круцевич Тетяна. Малахова Жанна. Фізична підготовленість студентів у сучасних умовах навчання в медичних закладах вищої освіти. Спортивний вісник Придніпров’я : Дніпро : Інновація. 2018. № 2. С. 65–68.
8. Линець М., Гумен В., Гордійчук С. Шейпінг у системі фізичного виховання студенток. Теорія і методика фізичного виховання і спорту. 2002. № 2-3. С. 134–137.
9. Скидан Г., Савдалев С., Врублевський Є. Методична спрямованість фізкультурно-оздоровчих занять шейпінгом зі студентками. Фізична активність, здоров’я і спорт. 2013. № 4. С. 65 72.
10. Шевців У.С. Технологія впровадження оздоровчих видів гімнастики у фізичне виховання старшокласниць (на прикладі шейпінгу) : дис. … канд. наук з фіз. виховання і спорту : 24.00.02. Львів, 2009. 234 с.
11. Pantik, V. Структура та рівень рухової активності студентів закладів вищої освіти. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2018. № 3(43). С. 99–107.
12. Sofi F., Capalbo A., Cesari F. [et. al.] (2008). Physical activity during leisure time and primary prevention of coronary heart disease: an updated meta-analysis of cohort studies. European journal of Cardiovascular Prevention & Rehabilitation. Vol. 15. 247–257.
13. Tsjovh L., Koryahin V., Blavt O. (2019) Implementation of innovative pedagogical technologies in the control of physical education of special medical groups. Journal of Kamenetz-Podolsk national University named after Ivan Ogienko. Physical education, sport and human health. Issue 14. 5–9.
14. Vilchkovska A. Особливості інтеграції музики й рухової діяльності школярів у процесі фізичного виховання. Фізичне виховання, спорт і культура здоров’я у сучасному суспільстві. 2019. № 3(47). С. 10–16.
Published
2020-11-05
How to Cite
Drapinska, L. M. (2020). FORMATION OF INTEREST OF FEMALE STUDENTS TO PHYSICAL TRAINING CLASSES IN HIGER EDUCAION ESTABLISHMENTS OF THE 1st AND 2nd ACCREDITATION LEVEL. Bulletin of Zaporizhzhia National University. Physical Education and Sports, (1), 33-40. Retrieved from http://journalsofznu.zp.ua/index.php/sport/article/view/1523