РУХОВА АКТИВНІСТЬ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ

Ключові слова: руховий режим, рухова активність, студентська молодь, заклад вищої освіти, здоров’я, дистанційне навчання, пандемія

Анотація

Із часів Незалежності України і особливо протягом останнього десятиріччя в нашій країні склалася негативна тенденція щодо погіршання здоров’я і рівня фізичної підготовленості різних груп населення, зокрема студентської молоді. Передовий світовий досвід та велика кількість наукових досліджень свідчать, що рухова активність – це біологічна потреба кожного живого організму, невід’ємна частина здорового способу життя, один із найважливіших соціально-біологічних факторів розвитку людини. Але слід зазначити, що дефіцит рухової активності молоді становить понад 60% необхідного для підтримання нормального рівня здоров’я. Лише незначний відсоток українців мають необхідний, фізіологічно обумовлений рівень рухової активності, який значно менший, ніж у мешканців країн Європейського Союзу. Мета дослідження – визначити рівень освіченості студенток з питань рухової активності та її особливостей в періоди дистанційного, канікулярного та аудиторного навчання. В дослідженні брали участь студентки І-ІІ курсу, які за станом здоров’я віднесені до основної медичної групи Університету митної справи та фінансів. Дослідження проводилось протягом квітня-жовтня 2021 року. Для вирішення поставленої мети дослідження використовувалися такі методи: аналіз і узагальнення спеціальної наукової і науково-методичної літератури, анкетування, метод реєстрації рухової активності за Фремінгемською методикою; методи математичної статистики. Результати дослідження свідчать про відсутність чіткого уявлення у здобувачів вищої освіти про поняття «рухова активність» та «рівень рухової активності». Встановлено, що в період пандемії, карантинних обмежень і дистанційного навчання переважна більшість здобувачів не займається фізичними вправами, що призвело до суттєвого зниження рівня рухової активності. Виявлено, що відновлення навчання в аудиторному режимі та проведення спеціально-організованих занять з фізичного виховання суттєво впливають на розширення форм рухової активності.

Посилання

1. Андрес А.С., Павлось Р.М., Король О.С., Безгребельна О.П. Здоровий спосіб життя в реаліях освітнього процесу із фізичного виховання студентів під час карантину. Науковийчасопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2021. Випуск 10(141). С. 11–14.
2. Биченко В., Онопрієнко О., Онопрієнко О. Шляхи підвищення мотивації студентів до фізичного самовдосконалення. Фізична культура, спорт та здоров’я нації: Вінниця : ТОВ «Планер», 2015. Випуск 19 (Том 1). С. 30–34.
3. Бублей Т.А. Методика диференційованого навчання фізичних вправ учнів основної школи з відхиленнями у стані здоров’я : автореф. дис. ... канд. пед. наук : спец. 13.00.02 – «Теорія і методика навчання (фізична культура, основи здоров’я)». Київ, 2018. 19 с.
4. Головійчук, І.М. Аквафітнес як засіб фізичної рекреації студентів спеціальної медичної групи : автореф. дис. ... канд. наук з фіз. виховання і спорту : спец. 24.00.02 – «Фізичне виховання, фізична культура різних груп населення». Дніпропетровськ, 2013. 20 с.
5. Грибан В., Кутек Е. Аналіз стані здоров’я студентів вищих навчальних закладів. Спортивний вісник Придніпров’я. 2010. № 2. С. 130–132.
6. Долбишева Н. Факторна структура взаємозв’язку знань і показників фізичного здоров’я дітей старшого шкільного віку. Спортивний вісник Придніпров’я. 2010. № 2. С. 178–181.
7. Круцевич Т.Ю., Воробйов М.І., Безверхня Г.В. Контроль у фізичному вихованні дітей, підлітків і молоді. Київ : Олімпійська література, 2011. 224 с.
8. Круцевич Т.Ю. Методы исследования индивидуального здоровья детей и подростков в процессе физического воспитания. Киев : Олимпийская литература, 1999. 230 с.
9. Макарова Л.Н. Интегральная оценка физического состояния школьников при занятиях физической культурой. Педагогические науки. 2017. Выпуск № 4(58). Ч. 3. С. 34–38.
10. Москаленко Н., Єлісеева Д. Вплив самостійних занять фізичним вихованням на фізичний стан старшокласників. Спортивний вісник Придніпров’я. 2017. № 1. С. 197–202.
11. Сироватко З.В., Єфременко В.М. Вплив спортивних ігор на підвищення рухової активності у студентів закладів вищої освіти. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. 2021. Випуск 3K(131). С. 370–373.
12. Філатова З.І., Євтушок М.В., Антоневич Б.Р. Сучасні підходи до підвищення рухової активності студентів ЗВО засобами навчання плавання. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 2021. Випуск 3K(131). С. 401–405.
13. Храмцова В., Латишев М. Рухова активність студентів. Фізичнакультураі спорт: досвід та перспективи: матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції. Чернівці : Чернівецький національний університет ім. Ю. Федьковича. 2021. С. 135–136.
14. Andrea Ramirez Varela, Robert Sallis, Alex V. Rowlands, and James F. Sallis. Physical Inactivity and COVID-19: When Pandemics Collide. Journal of Physical Activity and Health, 2021. № 18. Р. 1159–1160. URL: https://doi.org/10.1123/jpah.2021-0454.
15. Griban G., Lyakhova N., Tymoshenko O., Domina Zh., Dovgan N., Kruk M., Mychka I., Tkachenko P., Semeniv B., Grokhova G., Zelenenko N., Prontenko K. Current state of students’ health and its improvement in the process of physical education. Wiadomości Lekarskie, 2020. 73(7). Р. 1438–1447. URL: http://dx.doi.org/10.36740/WLek202007124.
16. In Ukraine – the first case of coronavirus. Ukrayinska pravda. March 3, 2020 (in Ukrainian). URL: https://www.pravda. com.ua/news/2020/03/3/7242332/.
17. Mihailescu L., Mihailescu N. Physical and sportive education in the context of the contemporary changes. Citius Altius Fortius – Journal of Physical Education and Sport. University of Piteşti. 2009. V. 23. N. 2. P. 1–5.
18. Ramananda Ningthoujam, Bidhyapati Nongthombam, Moirangthem Sunderchand. Innovative Teaching Methods in Physical Education for Better Learning. IJCRR Section: General Science.Sci. Journal Impact Factor. 4.016 ICV: 71.54. 2017.
19. Regina Guthold, Gretchen A Stevens, Leanne M Riley, Fiona C Bull. Worldwide trends in insufficient physical activity from 2001 to 2016: a pooled analysis of 358 population-based surveys with 1·9 million participants. Published Online September 4, 2018. URL: http://dx.doi.org/10.1016/ S2214-109X(18)30357-7 See Comment page e1046.
20. Robert Sallis , Deborah Rohm Young, Sara Y. Tartof, James F. Sallis, Jeevan Sall, Qiaowu Li, Gary N. Smith, Deborah A. Cohen. Physical inactivity is associated with a higher risk for severe COVID-19 outcomes: a study in 48 440 adult patients. URL: http://dx.doi.org/10.1136/bjsports-2021-104080.
Опубліковано
2022-05-20
Як цитувати
Луценко, І. Н., & Долбишева, Н. Г. (2022). РУХОВА АКТИВНІСТЬ СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ В УМОВАХ СЬОГОДЕННЯ. Фізичне виховання та спорт, (1), 28-35. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2022-1-04
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ