ПОРІВНЯННЯ ПОКАЗНИКІВ РОЗВИТКУ КООРДИНОВАНОСТІ РУХІВ В УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ З ВАДАМИ ЗОРУ У СТАТЕВОМУ ТА ВІКОВОМУ АСПЕКТАХ

Ключові слова: вади зору, віковий аспект, координованість рухів, основна школа, статевий аспект, тест Копилова десять «вісімок», учні

Анотація

Надана загальна характеристика та розкрито значення координованості рухів у житті людини. Зазначено, що високий рівень розвитку координованості рухів сприяє зменшенню енерговитрат на одиницю роботи, що виконувалася. Діти з вадами зору середнього шкільного віку за показниками розвитку координованості рухів поступаються своїм одноліткам з нормальним зором. Розглядалися показники розвитку координованості рухів в учнів основної школи з вадами зору, що визначався та оцінювався з використанням тесту Копилова десять «вісімок». Учасник тестування займав вихідне положення – нахил уперед, м’яч у правій (лівій). За командою «Можна!» максимально швидко виконував м’ячем уявну вісімку між ногами на рівні колін. Реєструвався час виконання десяти «вісімок», зареєстрований з точністю до 0,1 с. Представлено порівняння результатів координованості рухів у хлопців і дівчат середнього шкільного віку з вадами зору залежно від віку та статі. Дослідження проводилося на базі комунального закладу «Харківська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І–ІІІ ступенів № 12» Харківської обласної ради для дітей із вадами зору. В ньому взяли участь 117 слабозорих учнів 5–10 класів, вік яких 10–16 років. Для досягнення мети дослідження використовувалися такі методи, як: теоретичний аналіз і узагальнення наукової та методичної літератури, педагогічне тестування та методи математичної статистики. Виявлено найкращі показники розвитку координованості рухів в учнів 13–14 років із вадами зору. Результати тесту Копилова десять «вісімок» у дівчат здебільшого кращі, ніж у хлопців, за винятком показників хлопців 7-го класу. Відмінності достовірні (р˂0,01) лише в результатах школярів 5-го класу. Установлено, що вікова динаміка показників розвитку координованості рухів в учнів основної школи з вадами зору носить хвилеподібний характер.

Посилання

1. Глазирін І.Д., Олексієнко Я.І., Петришин Ю.В. Фізичне виховання. Теоретичний курс для студентів ВНЗ непрофільних напрямів підготовки : навчальний посібник. Черкаси : «Вертикаль», видавець Кандич С.Г., 2014. 204 с.
2. Кузьменко І.О. Розвиток координаційних здібностей школярів середніх класів з урахуванням функціонального стану сенсорних функцій : автореферат. Харків : ХДАФК, 2013. 20 с.
3. Масляк І.П. Зміни рівня фізичної підготовленості молодших школярів під впливом спеціальних вправ, спрямованих на покращення функціонального стану аналізаторів : автореферат. Харків : ХДАФК, 2007. 24 с.
4. Петрова А.С. Ефективність застосування варіативного модуля «кросфіт» у фізичному вихованні школярів старших класів : дисертація. Харків : ХДАФК, 2021. 287 с.
5. Рядова Л.О. Особливості рівня розвитку координаційних здібностей дітей 11–15 років з вадами зору. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. Чернігів : ЧНПУ ім. Т.Г. Шевченка, 2014. Вип. 118. Т. ІІІ. С. 246–250.
6. Сергієнко Л.П. Тестування рухових здібностей школярів : навчальний посібник. Київ : Олімпійська література, 2001. 440 с.
7. Теорія і методика фізичного виховання: загальні основи теорії і методики фізичного виховання : підручник для студентів вищих навчальних закладів фізичного виховання і спорту у 2-х т. / за ред. Т.Ю. Круцевич. Київ : НУФВСУ «Олімпійська література», 2012. Т. 1. 391 с.
8. Шестерова Л.Є. Вплив рівня активності сенсорних функцій на удосконалення рухових здібностей школярів середніх класів : автореферат. Харків : ХДАФК, 2004. 20 с.
9. Maslyak I.P., Shesterova L.Ye., Kuzmenko I.A., Bala T.M., Mameshina M.A., Krivoruchko N.V., Zhuk V.O. The influence of the vestibular analyzer functional condition on the physical fitness of school-age children. Sport science : International scientific journal of kinesiology. Bosnia and Herzegovina : Travnik, 2016. Vol. 9. Issue 2. Р. 20–27.
10. Masliak I., Krivoruchko N., Bala T., Lukianova H., Yefimenko P., Kanishcheva O., Moiseienko O. Influence of cheerleading on indicators of coordination abilities of 10–16 year old schoolgirls. Research Journal of Pharmaceutical, Biological and Chemical Sciences. 2018. Vol. 9. № 6. Р. 1711–1719.
Опубліковано
2023-05-25
Як цитувати
Рядова, Л. О. (2023). ПОРІВНЯННЯ ПОКАЗНИКІВ РОЗВИТКУ КООРДИНОВАНОСТІ РУХІВ В УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ З ВАДАМИ ЗОРУ У СТАТЕВОМУ ТА ВІКОВОМУ АСПЕКТАХ. Фізичне виховання та спорт, (1), 37-41. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2023-1-05
Розділ
РОЗДІЛ I. ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ