КОРЕЛЯЦІЙНИЙ ЗВ’ЯЗОК ПОКАЗНИКІВ СТІЙКОСТІ ВЕСТИБУЛЯРНОГО АНАЛІЗАТОРА ТА ДИФЕРЕНЦІЮВАННЯ ПРОСТОРОВИХ І ЧАСОВИХ ПАРАМЕТРІВ РУХІВ У СЛАБОЗОРИХ УЧНІВ ОСНОВНОЇ ШКОЛИ
Анотація
Вестибулярна сенсорна система відіграє важливу роль у формуванні рухових умінь і навичок, управлінні руховою діяльністю, збереженні стійкості рівноваги тіла, координації рухів та орієнтуванні в просторі при активному і пасивному русі. Рівень розвитку здатності до диференціювання просторових та часових параметрів рухів залежить від функціонального стану сенсорних систем, зокрема вестибулярного аналізатора. У дітей з вадами зору спостерігаються порушення просторово- орієнтовної діяльності, макро- і мікроорієнтування у просторі, здатності до диференціювання просторових та часових параметрів рухів. Це негативно впливає на формування рухового аналізатора, найбільш неповноцінного в своєму розвитку внаслідок зорового дефекту. Мета дослідження: визначити взаємозв’язки між показниками стійкості вестибулярного аналізатора і рівнем розвитку здатності до диференціювання просторових та часових параметрів рухів у слабозорих учнів 5–10 класів. Матеріал і методи дослідження. Дослідження проводилося на уроках фізичної культури в Харківській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І–ІІІ ступенів № 12 для дітей зі зниженим зором. В ньому прийняли участь 117 слабозорих учнів 5–10 класів, вік яких 10–16 років. Результати дослідження. Розглянуто взаємозв’язки функціонального стану вестибулярного аналізатора та здатності до диференціювання просторових і часових параметрів рухів у слабозорих учнів основної школи. Висновки. Кореляційний аналіз між показниками стійкості вестибулярного аналізатора та здатності до диференціювання просторових і часових параметрів рухів у слабозорих учнів основної школи виявив, здебільшого, сильний ступінь взаємозв’язків (r=0,70–0,98, р<0,05–0,001).
Посилання
2. Костенко Т. М., Гудим І. М. Навчання дітей із порушеннями зору : навч.-метод. посіб. Харків : Вид-во «Ранок», 2019. 184 с.
3. Кузьменко І. Вплив спеціально спрямованих вправ на функціональний стан зорового та вестибулярного аналізаторів школярів середніх класів. Молода спортивна наука України. Львів : ЛДУФК, 2011. № 2. С. 110–114.
4. Кузьменко І. О. Розвиток координаційних здібностей школярів середніх класів з урахуванням функціонального стану сенсорних функцій : автореф. Харків : ХДАФК, 2013. 20 с.
5. Масляк І. П. Зміна рівня фізичної підготовленості молодших школярів під впливом спеціальних вправ, спрямованих на покращення функціонального стану аналізаторів : автореф. Харків : ХДАФК, 2007. 22 с.
6. Сергієнко Л. П. Тестування рухових здібностей школярів. Київ : Олімпійська література, 2001. 440 с.
7. Синьова Є. П., Федоренко С. В. Тифлопедагогіка : підруч. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова, 2018. 325 с.
8. Теорія і методика фізичного виховання: загальні основи теорії і методики фізичного виховання : підруч. у 2-х т. / за ред. Т. Ю. Круцевич. Київ : НУФВСУ «Олімпійська література», 2012. Т. 1. 391 с.
9. Шестерова Л. Є. Вплив рівня активності сенсорних функцій на удосконалення рухових здібностей школярів середніх класів : автореф. Харків : ХДАФК, 2004. 20 с.
10. Яремко Є. О., Вовканич Л. С., Бергтраум Д. І. Фізіологія людини : навч. посіб. 2-ге вид., доп. Львів : ЛДУФК, 2013. 208 с.
11. Angelaki D. E., Cullen K. E. Vestibular system: the many facets of a multimodal sense. Annual Review of Neuroscience. 2008. Vol. 31. P. 125–150.
12. Boloban V., Kochanowicz K., Kruczkowski D., Mistulova T. Rownowaga ciala dzieci і mlodziezy nie trenujacych і uprawiajacych gimnastyke sportowa. Rocznik naukowy. Problemy optymalizacji treningu. Gdansk : Akademia wychowania fizycznego, 2000. № 9. S. 133–146.
13. Maslyak I. P., Shesterova L. Ye., Kuzmenko I. A., Bala T. M., Mameshina M. A., Krivoruchko N. V., Zhuk V. O. The influence of the vestibular analyzer functional condition on the physical fitness of schoolage children. Sport science: international scientific journal of kinesiology. 2016. Vol. 9. Is. 2. P. 20–27.
14. Ropper A. H., Brown R. H. Adams and Vіctor's principles of neurology. eighth edition. New York : McGraw-Hill, Chicago, San Francisco, 2005. 1384 р.