ХОРЕОГРАФІЧНА ПІДГОТОВКА ЮНИХ СПОРТСМЕНОК У СПОРТИВНІЙ ГІМНАСТИЦІ: ПЕРСПЕКТИВИ ДОСЛІДЖЕНЬ

Ключові слова: перспективи, удосконалення, хореографічна підготовка юні спортсменки, спортивна гімнастика.

Анотація

Підготовка юних спортсменок у спортивній гімнастиці сьогодні характеризується збільшенням тренувальних навантажень та спеціально-підготовчих вправ, спрямованих на виконання розрядних нормативів та підвищення результату змагальної діяльності. Ключовим на цьому етапі є те, що до змісту тренувань окрім загальної і спеціальної фізичної підготовки додається і хореографічна підготовка. Мета: виявити перспективи наукового пошуку в напрямку з удосконалення хореографічної підготовки юних спортсменок у спортивній гімнастиці. Методи: теоретичний аналіз та узагальнення даних наукової та методичної літератури, абстрагування, історичний метод, порівняння. Результати. Сучасні тенденції змагальних композицій та тренувальних програм зі спортивної гімнастики пов’язані із застосуванням більших обсягів засобів хореографії, тобто із музичним супроводом та танцювальними рухами, що відображає результативні фрагменти змагальної діяльності, поступово розвиває у юних гімнасток пластику рухів і правильну поставу тощо. Досконалість виконання вправ надає спортивній гімнастиці видовищності, що неодмінно впливає на заохочення нового контингенту до занять. У тренувальному процесі хореографія є одним з видів підготовки, а у змагальній діяльності при оцінюванні виступів спортсменів хореографія є одним з критерії оцінювання. Сучасні програми у гімнастичних і танцювальних видах спорту вимагають від спортсмена розвитку провідних фізичних якостей, функціональних можливостей і є синтезом вправ акробатики, гімнастики і хореографії. Виконання вправ насамперед вимагає правильної постави, балансу, динаміки переміщень і граціозності виконання рухів. Висновки. Для якісного забезпечення хореографічної підготовки та реалізації її в навчально-тренувальному процесі юних гімнасток вбачаємо необхідним визначити структуру та зміст, місце і перспективні напрямки удосконалення хореографічної підготовки юних спортсменок на етапі попередньої базової підготовки у спортивній гімнастиці; розробити програму хореографічної підготовки дівчаток на етапі попередньої базової підготовки на основі комплексного застосування засобів хореографії та перевірити її ефективність.

Посилання

1. Baumgarten S., Pagnano-Richardson K. Educational Gymnastics. Journal of Physical Education, Recreation & Dance. 2010. Vol. 81(4). P. 18–25.
2. Kochanowicz K. Podstawy kierowania procesem szkolenia sportowego w gimnastyce. AWF Gdansk. 2006. P. 199.
3. Гуменюк С. В. Організація та проведення тренувальних занять з танцювальних видів спорту : метод. реком. 2012. № 15.
4. Ткаченко І. Роль хореографії в підготовці спортсменів з естетичної групової гімнастики. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2021. № 7 (111). С. 257–265.
5. Griggs G., McGregor D. Scaffolding and mediating for creativity: suggestions from reflecting on practice in order to develop the teaching and learning of gymnastics. Journal of Further and Higher Education. 2012. Vol. 36(2). P. 225–241.
6. Артем’єва, Г. П., Мошенська, Т. В. Роль і значення хореографії у гімнастичних і танцювальних видах спорту. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2018. № 4(65). С. 32–36.
7. Біленька, І. Г. Музичне-ритмічне виховання у видах спорту естетичної спрямованості : навч. посіб. Харків. 2017.
8. Благова Т. О. Ритміка у системі неперервної хореографічної освіти: історико-педагогічний аспект. Освітологічний дискурс. 2014. № 4. С. 22–33.
9. Гусак Є., Ворона В. Особливості використання спортивних танців у сфері фізичної культури і спорту. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. 2021. № 15. С. 27–31.
10. Сосина В. Хореография в гимнастике. Киев: Олімпійська літ-ра, 2009.
11. Тодорова В. Г. Загальна характеристика хореографічної підготовки в техніко-естетичних видах спорту. Спортивна наука України. 2017. № 4(80). C. 44–48.
12. Тодорова В. Г. Сучасний стан і перспективи хореографічної підготовки в складно-координаційних видах спорту. Наука і освіта. 2015. № 5. С. 119–124.
13. Тодорова В. Г. Хореографічна підготовка в техніко-естетичних видах спорту: монографія. Львів : ЛДУФК. 2018.
14. Батєєва Н., Кизим П. Особливості розвитку координаційних здібностей у спортсменів акробатичного рок-н-ролу віком 7–8 років. Слобожанський науково-спортивний вісник. 2017. № 2. С. 13–17.
15. Кравчук Т. М., Санжарова Н. М., Слюсар, О. О., Моісєєв А. І. Порівняння впливу занять акробатичним рок-н-ролом та бальними танцями на формування культури рухів дітей молодшого шкільного віку. Здоров’я, спорт, реабілітація. 2018. № 4. С. 87–95.
16. Donti О., Donti А., Theodorakou K. A review on the changes of the evaluation system affecting artistic gymnasts’ basic preparation: The aspect of choreography preparation. Science of Gymnastics Journal. 2014. Vol. 6(2). P. 63–72.
17. Loo Fung Chiat, Loo Fung Ying. Importance of Music Learning and Musicality in Rhythmic Gymnastics. Procedia – Social and Behavioral Sciences. 2012. Vol. 46. P. 3202–3208.
18. Жиров О. А., Кас’яненко М. В. Формування естетичної культури дітей шкільного віку засобами хореографічного мистецтва : навч.-метод. посіб. Полтава. 2018. 42 с.
19. Кравчук Т. М., Дорогань С. В. Виховання гімнастичного стилю на етапі початкової підготовки в спортивній гімнастиці. Актуальні проблеми фізичного виховання і спорту : матеріал. конф. ХНПУ Г. С. Сковороди. 2017. С. 74–76.
20. Сосіна В. Базові засоби гімнастики та акробатики та їх значення у підготовці танцюристів. Кінезіологія танцю та техніко-естетичних видів спорту. Львів : СПОЛОМ. 2019. С. 81–89.
21. Коренчук А. Реабілітаційні практики припрацювання м’язів у хореографічній підготовці. Кінезіологія танцю та техніко-естетичних видів спорту. Львів : СПОЛОМ. 2018. С. 71–76.
22. Луценко Л. С. Хореографическая подготовка в аэробной гимнастике. Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. Харьков. 2007. № 10. С. 95–97.
23. Осадців Т. Особливості спортивної підготовки у бальних танцях. Кінезіологія танцю та техніко- естетичних видів спорту. Львів : СПОЛОМ. 2019. С. 89–98.
24. Ткаченко. І. Естетична гімнастика в хореографії: історія, теорія, практика. Суми : ФОП «Цьома С. П.», 2018.
25. Осадців Т., Токар Т., Жайло А. Контроль технічної підготовленості спортсменів у бальних танцях. Наука і освіта. 2022. № 1. С. 42–47.
Опубліковано
2023-12-15
Як цитувати
Рудніцька, Д. О., Пітин, М. П., & Синиця, А. В. (2023). ХОРЕОГРАФІЧНА ПІДГОТОВКА ЮНИХ СПОРТСМЕНОК У СПОРТИВНІЙ ГІМНАСТИЦІ: ПЕРСПЕКТИВИ ДОСЛІДЖЕНЬ. Фізичне виховання та спорт, (3), 113-120. https://doi.org/10.26661/2663-5925-2023-3-16
Розділ
РОЗДІЛ III. ОЛІМПІЙСЬКИЙ І ПРОФЕСІЙНИЙ СПОРТ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають

1 2 > >>