РОЗВИТОК ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ЗАСОБАМИ ІГРОВИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ

Ключові слова: творче мислення, молодший шкільний вік, початкова освіта, Нова українська школа, ігрові методи навчання

Анотація

У статті представлено результати аналізу процесу розвитку творчого мислення молодших школярів на уроках мовно-літературної освітньої галузі засобами ігрових методів навчання. Визначено роль початкової освіти у розвитку творчих здібностей учнів, а саме у розвитку творчого потенціалу, прагнення до самостійної пізнавальної активності, уміння висувати гіпотези та розв’язувати проблемні завдання. Обґрунтовано актуальність використання ігрових методів навчання в освітньому процесі початкової школи. Доведено, що впровадження ігрових методів навчання сприяє досягненню дидактичних цілей, визначених Концепцією Нової української школи, а саме: задоволення потреб та інтересів школярів, розвиток у них творчого мислення, активності та самостійності у навчанні. На основі проведеного аналізу наукової літератури з проблеми розвитку творчих здібностей учнів початкової школи на уроках мовно-літературної освітньої галузі визначено, що одними з найбільш ефективних методів навчання є саме ігрові, оскільки вони сприяють активізації пізнавальної діяльності учнів, створюють умови для розвитку творчого мислення, посилюють інтерес до навчання, формують у вихованців компетенції щодо застосування креативного підходу до опрацювання навчальної інформації, уміння знаходити нестандартні рішення для вирішення навчальних завдань. У результаті дослідження встановлено, що планомірне та систематичне застосування ігрових методів навчання на уроках мовно-літературної освітньої галузі сприяє розвитку творчого мислення, фантазії, продукує бажання та вміння безперервно вчити та покращувати мовленнєву культуру. Доведено, що ігрові методи навчання є ефективними та продуктивними засобами розвитку творчого мислення школярів на уроках мовно-літературної освітньої галузі.

Посилання

1. Бех І.Д. Особистісно зорієнтоване виховання : науково-методичний посібник. Київ : ІЗМН, 1998. 204 с.
2. Бібік Н.М. Нова українська школа: порадник для вчителя. Київ : Літера ЛТД, 2018. 160 с.
3. Бондаренко Г.В. Формування творчої особистості школяра. З педагогічної спадщини В. О. Сухомлинського. Початкова школа. 2013. № 38–39. С. 17–24.
4. Будій Н.Д. Психолого-педагогічна підтримка креативності учнів на уроках української мови у ході виконання творчих завдань. Освіта та розвиток обдарованої особистості. 2014. № 1. С. 46–49.
5. Виховуємо у праці : методичний посібник / за заг. ред. Л.А. Гуцан, О.Л. Морін, З.В. Охріменко. Київ : Інститут проблем виховання, 2019. 92 с.
6. Войтенко С.І., Декунова З.В., Лавська А.М., Ягупа І.Д. Нова українська школа: навчання через гру. LEGO-технологія в освітньому процесі : методичний посібник. Суми : НВВ КЗ СОІППО, 2019. 112 с.
7. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник : довідник. Київ : Либідь, 1997. 366 с.
8. Державний стандарт початкової освіти. URL : https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/derzhavni-standarti.
9. Євтух М.Б. Педагогічна психологія : підручник. Київ : Кондор, 2015. 420 с.
10. Заярна Л.І. Активізація діяльності молодших школярів у процесі оволодіння знаннями через гру. Таврійський вісник освіти. 2014. № 2. С. 221–228.
11. Киштимова І.М. Креативність: зміст, розвиток, діагностика : науковий посібник. Київ : Арком, 2002. 529 с.
12. Ковальова В.І. Творча майстерня. Становлення та розвиток творчої особистості молодшого школяра : навчальний посібник. Харків : Основа, 2010. 191 с.
13. Лахай С.В. Дидактична гра як засіб розвитку логічної пам’яті молодших школярів на уроках рідної мови. Початкове навчання та виховання. 2013. № 11. С. 2–7.
14. Максименко С.Д. Загальна психологія : навчальний посібник. Київ : МАУП, 2000. 256 с.
15. Медведєва Н.О. Виявлення творчого потенціалу. Стратегії реалізації задуму. Психолог. 2006. № 40. С. 12–15.
16. Пометун О.І., Сущенко І.М. Путівник із розвитку критичного мислення в учнів початкової школи : методичний посібник для вчителів. Київ : Освіта, 2018. 96 с.
17. Словник-довідник для підготовки до практичних занять та самостійної роботи з навчальної дисципліни «Філософія» / уклад. Н.В. Козирєва. Харків : ХНУМГ ім. О.М. Бекетова, 2018. 69 с.
18. Станіславська Г.П. Розвиток творчих здібностей школярів : навчальна книга. Тернопіль : Богдан, 2007. 64 с.
19. Тягло О.О. Критичне мислення – освітня інновація доби демократично орієнтованих трансформацій суспільства. Вісник програм шкільних обмінів. 2006. № 28. C. 7–10.
20. Ушинський К.Д. Людина як предмет виховання. Спроба педагогічної антропології: вибрані педагогічні твори. Київ : Радянська школа, 1983. 471 с.
21. Чиженко Т.В. Розвиток творчих здібностей учнів початкових класів. Психолого-педагогічні засади діяльності фахівця: історія, теорія, практика : збірник матеріалів Міжнародної науково-практичної вебконференції, м. Херсон, 15–16 травня 2013 р. Херсон : Освіта, 2013. С. 265–270.
22. Шапар В.Б. Сучасний тлумачний психологічний словник. Xарків : Прапор, 2007. 640 с.
23. Шевельова В.В. Методика організації ігрової діяльності в початкових класах. Початкове навчання та виховання. 2016. № 4/5. С. 6–9.
24. Guilford J.P. Intelectual factors in productive thinking. Productive thinking in education. The National Education Association. 1968. № 5. P. 5–21.
Опубліковано
2023-12-19
Як цитувати
Турбар, Т. В., Зубцова, Ю. Є., & Денисова, К. В. (2023). РОЗВИТОК ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ НА УРОКАХ МОВНО-ЛІТЕРАТУРНОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ ЗАСОБАМИ ІГРОВИХ МЕТОДІВ НАВЧАННЯ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 21-28. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-4-03
Розділ
РОЗДІЛ II. ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА НАВЧАННЯ (З ГАЛУЗЕЙ ЗНАНЬ)

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають