ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ

Ключові слова: дошкільне дитинство, громадянські почуття, парціальні програми, проєкти, гра

Анотація

У статті здійснено аналіз проблеми педагогічних умов формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку. На основі вивчення сучасних вітчизняних досліджень розкрито сутність соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку, зазначено актуальні аспекти проблеми, значення дошкільного дитинства у формуванні громадянських почуттів. Визначено суперечності між необхідністю забезпечення якості дошкільної освіти в умовах викликів і нестачею ефективних шляхів дистанційної освіти, спрямованих на розв’язання проблеми формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку. З’ясовано позитивний вплив таких видів діяльності, як ігрова, здоров’язбережувальна, комунікативна, пошуково-дослідницька, проєктна, художньо-естетична, на формування у дітей дошкільного віку здатності до прояву особистісних якостей, любові до Батьківщини, розвиток соціальних почуттів, активізацію посильної участі у соціальних подіях. Наголошено на особливому значенні ігрової діяльності, у якій відбувається набуття соціального досвіду, удосконалення навичок соціальної взаємодії, керування власними емоціями, аргументації особистої позиції. У результаті проведеного аналізу наукових робіт та успішних практик за освітнім напрямом «Дитина в соціумі» закладів дошкільної освіти Запорізької області визначено та обґрунтовано актуальні педагогічні умови формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку, а саме: організація безпечного розвивального середовища (очний та дистанційний формати); наявність програмно-методичного забезпечення освітнього процесу (парціальні програми); запровадження інформаційно-комп’ютерних технологій в освітній процес (цифрові ресурси); інтегрування гри з різними видами дитячої діяльності, забезпечення активної взаємодії дітей; спрямування взаємодії педагогів, батьків, громади на успішну самореалізацію кожної дитини (проєктна діяльність).

Посилання

1. Базовий компонент дошкільної освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/rizne/2021/12.01/Pro_novu_redaktsiyu%20Bazovoho%20komponenta%20doshkilnoyi%20osvity.pdf (дата звернення: 01.12.23).
2. Вишневський О. Сучасне українське виховання. Педагогічні нариси. Львів : Львівський обласний науково-методичний інститут освіти ; Львівське обласне педагогічне товариство ім. Г. Ващенка, 1996. 238 с.
3. Косенчук О. Соціально-громадянська компетентність дошкільника: сучасний освітній вектор. Дошкільне виховання. 2023. № 5. С. 8–10.
4. Освітнє середовище закладу дошкільної освіти: технології проєктування : навчально-методичний посібник / за ред. О.Д. Рейпольської. Кропивницький : Імекс-ЛТД, 2021. 222 с.
5. Поніманська Т.І. Моральне виховання дошкільників. Київ : Вища школа, 2005. 150 с.
6. Шульга Л. Педагогічні умови формування соціально-громадянської компетентності в дітей дошкільного віку. Основні орієнтири розвитку системи освіти Запорізької області в контексті реалізації Концепції «Нова українська школа» в умовах очної, дистанційної та змішаної освіти у 2021/2022 навчальному році : методичні рекомендації : у 3-х ч. / відп. ред. О. Варецька. Запоріжжя : СТАТУС, 2021. Ч. ІІІ. С. 38–49.
Опубліковано
2023-12-19
Як цитувати
Шульга, Л. М. (2023). ФОРМУВАННЯ СОЦІАЛЬНО-ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ В СУЧАСНИХ УМОВАХ. Педагогічні науки: теорія та практика, (4), 138-143. https://doi.org/10.26661/2786-5622-2023-4-20
Розділ
РОЗДІЛ VI. ТЕОРІЯ І МЕТОДИКА ВИХОВАННЯ