НАВЧАЛЬНІ КРАЄЗНАВЧІ ТЕКСТИ У ВИВЧЕННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ
Анотація
У статті представлено змодельовані навчальні матеріали краєзнавчого спрямування, розроблені для викладачів української мови як іноземної (УМІ) та іншомовців, які вивчають українську мову на рівні В1.З’ясовано роль краєзнавчих навчальних текстів у методиці викладання іноземної мови. Констатовано, що введення в програму навчання УМІ країнознавчого та краєзнавчого складника допоможе іноземним студентам більше дізнатися про нашу країну, а також легше адаптуватися в новому для себе мовному та соціокультурному середовищі.Опрацьовано найновіші публікації з методики використання краєзнавчих та країнознавчих текстів під час викладання української мови як іноземної.Проаналізовано підручники та посібники з УМІ лінгвокраїнознавчого спрямування. Констатовано, що більшість видань інтегрує у навчально-методичні матеріали інформацію про великі або обласні міста України, тоді як історико-культурні чи мистецькі особливості малих міст також заслуговують на те, щоб тексти про них увійшли в навчальні видання з вивчення української мови як іноземної.Відповідно до «Стандарту державної мови «Українська мова як іноземна.Рівні загального володіння А1 – С2», для розвитку читання та слухання розроблено авторські краєзнавчі навчальні тексти на тему «Жовква». До кожного тексту випрацьовано систему відповідних вправ та завдань, а також словник невідомої чи маловідомої лексики.У дотекстових вправах студентам запропоновано вивчити нові слова та фрази, вставити їх у речення, підписати зображення, знайти зайве слово та ін. Післятекстові вправи спрямовані на перевірку розуміння прочитаного/прослуханого: студенти мають відповісти на запитання щодо змісту, вибрати правильний варіант відповіді, продовжити речення, позначити правильне чи вигадане твердження тощо. Кожна вправа супроводжується методичними коментарями.Зазначено, що запропонованим матеріалом можна скористатися як готовим уроком або використати його як основу для створення власних навчально-методичних розробок краєзнавчого характеру.
Посилання
2. Ключ до України: міста і люди: українська мова як іноземна : підручник B2 – C1 / І. Ключковська та ін. Львів : Колір ПРО, 2020. Ч. 2. 296 с.
3. Мандрівка Україною : навчальний посібник з української мови як іноземної (рівень В2) / Ірина Ключковська та ін. Львів : Дон Боско, 2012. 150 с.
4. Місто Лева : навчальний посібник з української мови для чужоземних студентів. Рівень В2 / Г. Бойко та ін. Львів : Львівська політехніка, 2013. 100 с.
5. Спіймай Сковороду : навчальний посібник з української мови як іноземної (рівні В1 – В2) / І. Ключковська та ін. Львів : Львівська політехніка, 2023. 220 с.
6. Біденко Л.В., Завгородній В.А., Кисельова Г.І., Шевцова А.В. Суми – нова мова, нові друзі, нове життя : навчальний посібник / Суми : Сумський державний університет, 2018. 132 с.
7. Ушакова Н.І., Петров І.В. Знайомтесь: Україна : тексти для читання і розвитку вмінь міжкультурного спілкування. Харків : ХНУ імені В.Н. Каразіна, 2012. 120 с.
8. Швець Г. Краєзнавчий текст у навчальній текстотеці з української мови як іноземної. Молодий вчений. 2019. № 6.1(70.1). С. 69–74.
9. Швець Г. Теорія і практика навчання української мови іноземних студентів гуманітарних спеціальностей : монографія. Київ : Фенікс, 2019. 529 с.
10. Швець Г.Д. Знайомтеся: Київ : навчальний посібник з української мови для студентів-іноземців. Київ : Федоров О.М., 2011. 240 с.
ISSN (Print) 






