ДІАГНОСТИКА СТАНУ СФОРМОВАНОСТІ МЕТОДИЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ФОРТЕПІАНО МИСТЕЦЬКИХ ШКІЛ
Анотація
Статтю присвячено дослідженню стану сформованості методичної компетентності майбутніх викладачів фортепіано мистецьких шкіл в умовах системного реформування вищої освіти України та її інтеграції у європейський простір. Акцентується увага на зростаючій потребі у висококваліфікованих фахівцях, здатних залучати дітей до музичного мистецтва, розвивати їхні творчі та когнітивні здібності, емоційний інтелект, комунікативні навички та формувати музичну культуру.Зазначено, що особливу роль у цьому процесі відіграють мистецькі школи, де фортепіанне навчання є ключовим елементом музично- естетичного виховання. Наголошено на вирішальному значенні методичної компетентності вчителя фортепіано для успішної реалізації музично-педагогічної діяльності. Проаналізовано теоретичні засади визначення поняття «компетентність» у контексті сучасної музично-педагогічної освіти. Обґрунтовано власне розуміння методичної компетентності як складного інтегративного утворення та визначено її компонентну структуру, яка складається з мотиваційно спрямованого, змістовно пізнавального та діяльнісно-рефлексивного компонентів, для діагностики яких було розроблено відповідні критерії та показники.Особливу увагу приділено методам діагностики (анкетування, тестування, опитування, творчі завдання, спостереження), використання яких дало змогу виявити реальний стан сформованості методичної компетентності в майбутніх викладачів фортепіано мистецьких шкіл. Запропоновано шляхи вирішення виявлених проблем, що включають оновлення освітніх програм (зокрема, інтеграцію практично орієнтованих курсів із сучасних методик викладання фортепіано, роботи з обдарованими дітьми та дітьми з особливими освітніми потребами); підвищення уваги до педагогічної практики студентів; розвиток рефлексивних навичок у здобувачів, а також створення платформ для обміну досвідом та налагодження плідної співпраці зі стейкхолдерами. Підкреслено, що саме такі заходи сприятимуть формуванню нового покоління викладачів фортепіано, здатних забезпечувати високий рівень музичної освіти в Україні.
Посилання
2. Ван Юе. Формування методичної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі навчання гри на фортепіано : дис. ... канд. пед. наук. Київ, 2017.
3. Марущак О.М. Поняття компетентності у педагогічній діяльності. Креативна педагогіка. 2016. № 11. С. 97–108.
4. Олексюк О.М., Кондратенко Г.Г., Ляшенко О.Д. Вступ до спеціальності: музичне мистецтво. Модуль 2 : навчальний посібник. Київ : Київський університет ім. Б. Грінченка, 2011.
5. Румянцева С.В., Дрєєва Ю.О. Сутність та зміст фахової компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 3(70). С. 222–226.
6. Словник іншомовних слів / уклад.: С.М. Морозов, Л.М. Шкарапута. Київ : Наукова думка, 2000.
7. Турчин Т.М. Методика навчання освітньої галузі «Мистецтво» : навчально-методичний посібник. Ніжин : НДУ ім. М. Гоголя, 2021.
8. Федоришин В.І. Теорія та методика фахової підготовки майбутніх учителів музики на акмеологічних засадах : автореф. дис. ... докт. пед. наук : 13.00.02. Київ, 2014. 46 с.
9. Хе Їн. Формування методичної компетентності майбутніх викладачів фортепіано в процесі ансамблевого музикування : дис. ... докт. філософії. Одеса, 2023.
10. Щолокова О.П. Модернізація фахової мистецької освіти у контексті сучасних гуманістичних ідей. Теорія і методика мистецької освіти. Київ, 2007. С. 11–15.
ISSN (Print) 






